Školství v roce 2022: delší čas na maturitní testy i šance vyřešit nedostatek učitelů

Studenti maturitních ročníků si můžou alespoň částečně oddychnout. Už letos a taky v dalších letech budou mít delší čas na vypracování didaktických testů. Nová vláda ale chystá ve školství i další změny. Chce podpořit začínající učitele, upravit obsah vzdělávání nebo změnit přijímací, závěrečné a maturitních zkoušky.

Od letošního roku budou mít maturanti víc času na vypracování státních didaktických testů. Zkoušku z češtiny a cizího jazyka prodloužilo ministerstvo školství o deset minut, test z matematiky o čtvrt hodiny. Novelu vyhlášky podepsal nový šéf resortu Petr Gazdík z hnutí STAN. Návrh ale úřad připravil ještě pod vedením Roberta Plagy z hnutí ANO.

Delší čas na testy se podle mluvčí ministerstva Anety Lednové osvědčil už v minulém školním roce kvůli několikaměsíční výuce na dálku. „Žákům to zejména poskytlo adekvátní časový prostor, přečíst si důkladně zadání testů a pak si i dostatečně překontrolovat odpovědi, které zapsaly do záznamových archů,“ potvrzuje.

Jak dostat do škol všechny, kdo chtějí učit?

Zpět do hry by se letos měla vrátit novela zákona o pedagogických pracovnících, kterou bývalá sněmovna loni v srpnu odmítla. Vládní koalice by chtěla začlenit do vzdělávacího systému i podpůrné pedagogické profese, třeba sociální pedagogy.

Podle programového ředitele informačního centra o vzdělávání EDUin Miroslava Hřebeckého by měl kabinet věnovat pozornost také nedostatku učitelů a jejich kvalifikaci.

Zejména některé aprobace jsou dlouhodobě nedostatkové zboží. Bude potřeba sáhnout i do toho, jak moc otevřeně přizveme lidi, kteří by třeba o učení měli zájem, byť mají jinou kvalifikaci, a jak jim umožníme si doplnit tu pedagogickou tak, aby do školy mohli nastoupit a konali tu práci kvalifikovaně. Bude nám odcházet poměrně silná kohorta těch populárních ročníků, které teď už jsou těsně před důchodem nebo přesluhují. A třeba v odborném školství už je to ohromný průšvih teď a bude to ještě dále narůstat

Především některé regiony řeší nedostatek učitelů dlouhodobě. „V okamžiku, kdy se hodně přidalo, a to skutečně citelně, jsme začali srovnávat dlouhodobý hendikep. Ale pokud bychom to teď zaaretovali a nešli při té inflaci, kterou máme, dál, tak se to zase začne propadat,“ obává se Hřebecký.

Svět se změnil, je potřeba učit jinak

Se vzděláváním budoucích učitelů by měla pomoct reforma jejich přípravy. Bývalý ministr školství Robert Plaga podepsal na podzim s děkany pedagogických fakult memorandum, podle kterého by se mělo vzdělávání pedagogů změnit.

Musíme přesvědčit veřejnost, že to není nějaký úlet nebo snaha dětem ulevit, ale je potřeba reagovat na měnící se svět.
Petr Gazdík, ministr školství

Resort chce taky upravit obsah vyučované látky. Změnu rámcových vzdělávacích programů vidí jako jednu z priorit i nový ministr Gazdík.

„Zásadní úkol bude komunikace s veřejností, vysvětlit jim, že vzdělávání se posunulo. Doba se posunula a čeká nás boj o to, co v tom rámcovém vzdělávacím programu má být, jak má vypadat vzdělání. Musíme přesvědčit veřejnost, že to není nějaký úlet nebo snaha dětem ulevit, ale je potřeba reagovat na měnící se svět,“ řekl ministr školství.

I ve druhé polovině školního roku bude navíc pokračovat doučování, které má zmírnit rozdíly ve znalostech mezi žáky a studenty z doby distanční výuky.

autoři: Lucie Korcová , and
Spustit audio