Automobilka Škoda představila svoje první čistě elektrické SUV. Jak se model Enyaq povedl?
Jezdí jen na elektřinu, jeho maska vypadá, jako by byla z krystalů, a ještě k tomu svítí. Škodovka předvedla svůj nový elektrický vůz Enyaq. Jak vypadá?
Čtěte také
1. srpna změnila automobilka Škoda svého šéfa, nově je jím Thomas Schäfer. O měsíc později pak představila svoje první čistě elektrické SUV, model Enyaq iV. Podle Thomase Schäfera právě modelem Enyaq iV začíná zbrusu nová éra automobilky.
Dvě varianty baterií
SUV Enyaq je vůbec prvním modelem Škody, který využívá platformu MEB pro elektroauta z koncernu Volkswagen. Vyrábět se bude v Mladé Boleslavi, a bude tak první plně elektrickou škodovkou produkovanou v Česku. Do roku 2022 chce Škoda Auto představit hned 10 modelů poháněných bateriemi. Enyaq je po Citigu, Superbu a Octavii čtvrtým z nich.
Designově vychází z konceptu Vision iV. Většinu přítomných na představení vozu zaujala hlavně jeho maska chladiče, která svítí společně s hlavními světlomety. „Na autě je vidět, že jde o první vůz Škody, který využívá platformu MEB. Když se podíváte z boku na jeho proporce, vynikne poměrně krátká přední část. Je to dáno tím, že tu neexistuje velký prostor pro pohonné ústrojí jako u konvenčních aut,“ dodává redaktor serveru Garáž.cz Dominik Valášek.
V Česku se Enyaq bude prodávat se dvěma variantami baterií. Podle Axela Andorffa, který má vozy na elektřinu ve Škodě Auto na starosti, je zajímavá hlavně verze s akumulátory o kapacitě 82 KWh, díky kterým Enyaq ujede až 510 kilometrů.
Úspora díky vlastní plaformě
Koncerny PSA, Renault-Nissan a další vyvíjejí speciální podvozky pro bateriová auta. Chtějí je sdílet napříč značkami, aby ušetřily. Také koncern Volkswagen má vlastní platformu pro elektromobily, na té stojí i nové SUV Škoda Enyaq. Reportér Matěj Skalický mluvil o tématu s Axelem Andorffem, který má v Mladé Boleslavi na starosti elektrická auta.
Čtěte také
„Velkou výhodou této platformy je, že díky ní ušetříme. To nám umožňuje použít skutečně moderní technologie a zároveň se dostaneme na cenu, za kterou budou elektromobily na trhu dostupné,“ vysvětluje v rozhovoru Axel Andorff, šéf produktové linie aut na platformě MEB.
Přesto jsou elektromobily stále velmi drahé, s karoserií SUV začínají u Mazdy nebo Hyundaie na zhruba 850 tisících, větší Enyaq vyjde na milion. Jaké jsou další limity elektrických aut? A může koronavirus ovlivnit jejich prodeje? Poslechněte si celý rozhovor s Axelem Andorffem.
Související
-
V Česku jsou jen stovky dobíjecích stanic pro elektroauta. V následujících letech jich bude přibývat
Po zpřísnění emisních limitů bude stanic muset vzniknout mnohem víc. To si uvědomuje i energetická společnost ČEZ, která je v této oblasti jedním z největších investorů.