Auta, která jezdí na hnůj a zbytky z fastfoodu. Jak se vyrábí biometan?
Do deseti let by v České republice mohlo jezdit až 35 tisíc aut na CNG, tedy asi o 10 tisíc víc než v současnosti. Počítá s tím vláda v letos aktualizovaném akčním plánu čisté mobility. Přestože stlačený zemní plyn, který taková auta spalují, je stejně jako benzin nebo nafta stále fosilním palivem, existuje i zelená alternativa – takzvaný biometan. Jak se vyrábí?
„Máme jedno motto: žádné jídlo, jen zbytky,“ říká dvacátník Lucas, který pracuje ve vídeňské výrobně biometanu. Celý v černém a s kšiltovkou na hlavě přechází z místa na místo a ukazuje kopce zbytků a odpadu.
„Sbíráme hlavně hnůj, kukuřičnou slámu, pak nějaké zbytky zeleniny, třeba mrkev. Ale ne celou mrkev, jen oba její konce, které se nejí. Všechno, co tu vidíte, jsou odpadky.“
Mají tu také posekanou trávu z vídeňského letiště nebo odpad z fastfoodů. Lucas mi vysvětluje, že veškeré zbytky se následně rozdrtí a přesunou do velkých fermentačních nádrží, které vypadají trochu jako astronomické observatoře. Jsou to takové velké kupole. Uvnitř se množí bakterie, které nasekané zbytky požírají a přeměňují je na oxid uhličitý a metan.
Čtyři miliony kubíků ročně
Čtěte také
Aby se z bioplynu stal biometan, musí ho nejprve vyčistit. Proto mi Lucas ukazuje membrány, které dostanou z plynu síru a čpavek. Jsou ukryté v nerezových válcích a jsou jich tu desítky. Plyn vyčistí dokonale, zároveň dokážou odstranit oxid uhličitý, který pak používají farmáři ve sklenících v okolí, aby urychlili fotosyntézu a lépe jim rostla třeba rajčata. V místní výrobně navíc dokážou plyn zkapalnit a pak ho prodat do potravinářského průmyslu, kde se využívá třeba při přepravě mražených jídel.
A kolik biometanu ve vídeňské provozovně vyrobí? „400 kubických metrů za hodinu,“ odpovídá Lucas. „Ale je to jak kdy. Dneska svítí sluníčko, je teplo, to se bakteriím líbí, takže jedou na plný výkon. Za rok vytvoříme zhruba čtyři miliony kubíků biometanu.“
Nádrže se plní snadno
Při současném energetickém mixu Rakouska je prý biometan tím nejekologičtějším palivem do aut. I proto tady přímo v areálu mají vlastní plničku. Naplnit nádrže auta je prý ohromně jednoduché – stačí připojit pistol k ventilu a zmáčknout tlačítko na stojanu.
Čtěte také
Nádrže Lucasova mercedesu pojmou asi 20 kilogramů biometanu. Třeba do nové Škody Octavie se vejde něco přes 17 kilogramů plynu a auto pak zvládne ujet asi 500 kilometrů. Mimochodem přímo tady v areálu stanice mají i plničku pro náklaďáky, třeba jako ten, který sem dováží z okolních stájí koňský hnůj. „Není to tak jednoduché jako tankovat benzinové nebo naftové auto, ale není to vůbec těžké. A navíc je to velmi bezpečné.“
Biometan i elektřina
Energie, která vznikne v místní stanici, se ale nepoužívá jen na výrobu biometanu do aut. Vzniká díky ní třeba elektřina nebo s ní Rakušané topí. Nevyužité zbytky poslouží zase ke hnojení půdy, na kterých vyroste jídlo pro dobytek, jehož výkaly tu dokážou znovu využít na výrobu biometanu – a tak dokola.
Tak to funguje nejen ve Vídni, ale i v dalších rakouských výrobnách. A třeba taky v té jediné české, která od loňska funguje v Rapotíně na Šumpersku.
Související
-
Bioplynová stanice v Rapotíně vyrábí jako první v Česku biometan ze zbytků potravin
Zatím se bioplyn využíval jenom k výrobě elektřiny a tepla. V Rapotíně z něj ale nově dokáží získat čistý biometan. Ten má v podstatě stejné vlastnosti jako zemní plyn.
-
Automobilka Škoda představila svoje první čistě elektrické SUV. Jak se model Enyaq povedl?
Jezdí jen na elektřinu, jeho maska vypadá, jako by byla z krystalů, a ještě k tomu svítí. Škodovka předvedla svůj nový elektrický vůz Enyaq. Jak vypadá?