Žijeme neustále v předstihu, říká o své profesi reklamní expert Vilém Rubeš

6. červen 2014

Vánoce reklamní pracovníci prožívají už od září, jarní období je zastihne v lednu, letní grilování a pivní sezónu plánují od dubna a prázdniny stráví nad kampaněmi na léky proti chřipce a nachlazení. Jaké jsou další zákonitosti reklamního světa, zajímalo Lucii Výbornou, moderátorku rozhlasového maratónu 100 statečných, v jehož rámci se rozhovor s večerním hostem tentokrát uskutečnil.

Nejstarší reklamy najdete údajně už na starověkých hliněných tabulkách, říká Vilém Rubeš. „Tedy nic nového, všechno už tu bylo,“ shrnuje s úsměvem reklamní expert.

Dalším odvěkým tématem reklamního světa je jeho etika. Podle Viléma Rubeše, který se v reklamní branži pohybuje od raných 90. let, v Česku etické principy reklamy fungují. „Ovšem pozor, nesmíme si plést etiku a hloupost,“ zdůrazňuje.

Čtěte také

Základním pravidlem v tomto směru je podle Viléma Rubeše otázka přiměřenosti: „V reklamě je možná nadsázka, ale nemůžu slíbit něco, co produkt nesplní. A to i ve svém vlastním zájmu.“

„Další neetičnost spočívá v tom, když se reklama obrací na nesvéprávného spotřebitele. Třeba reklamu cílenou na děti nemám rád,“ říká Vilém Rubeš. Podobně ho z profesního hlediska popuzuje jazyk některých reklamních sloganů nebo tolik častá reklamní klišé.

Je coby reklamní strategie efektivnější vyvolání sympatie nebo naopak agresivita? Existuje doopravdy takzvaná podprahová reklama? A jsou účinné reklamní billboardy, které zamořily celé Česko?

Celý rozhovor si kdykoliv poslechněte buď kliknutím na odkaz přímo v tomto článku, nebo v našem audioarchívu.

autor: and
Spustit audio