V domě s půdorysem 5 × 5 metrů bydlí ve třech. „Překáží jen žehlicí prkno a sušák na prádlo,“ směje se designér
Od středy 5. do neděle 9. října se v Praze koná výstava designu a krásných produktů Designblok. Radek Hegmon pro něj vytvořil malý domek na půdorysu 5 × 5 metrů. Jmenuje se Ulita a sám designér v podobném domě už tři roky žije. „Byl jsem rád, že to omezení 5 × 5 metrů máme. Bylo to zadání, které na jednu stranu zjednoduší legislativu a na druhou zjednoduší kreativní přístup,“ popisuje. Co ho ke stavbě malého domu vedlo? Poslechněte si celý rozhovor.
Když jsme se spolu bavili naposledy o obytných vestavbách, přišel pak covid a všichni chtěli najednou vycestovat autem ven. A teď, kdy je obrovské téma nízkoenergetického a malého bydlení, je tenhle dům už hotový. Je to jenom náhoda?
Je to náhoda. Ještě nikdy se nám nepodařilo udělat marketingový průzkum nebo studii, která by nám řekla, co máme dělat. Máme štěstí nebo výhodu, že už 30 let můžeme v designu dělat a hledat témata, která dělat chceme. Můžeme vytvářet to, co je pro nás v tu chvíli důležité. Možná v životě zrovna prožíváme období, která naše produkty mohou ovlivnit.
Jako dítě jsem měl výhled na zeď kostela a betonový dvůr. A představoval jsem si, jaké asi může být bydlet v domě se zahradou
designér Radek Hegmon
Ulita je téma, které řeším už dlouho. Patřím k Husákovým dětem, které vyrůstaly v panelácích. Vyrůstal jsem v bytě 3+1. Z jedné strany jsme měli výhled na zeď kostela a z druhé jsem viděl zabetonovaný dvůr, kde nebyl jediný strom ani tráva. A představoval jsem si, jaké to asi může být, když někdo bydlí v domě, kde je zahrada. Kde vidí zeleň, kde může vyběhnout ven. To bylo pro nás nedostupné.
Už jako dítě jsem si z různých kostek skládal malé domečky a představoval jsem si, jaké to asi může být – bydlet v jiném prostoru než v tom, ve kterém jsme bydleli všichni.
Jak vypadal váš první malý dům, který jste si vyrobil? Stojí ještě?
V tom už tři roky bydlíme. Původní Budka je hodně podobná téhle Ulitě. Základní principy, které prostor řeší, jsou stejné. Ale samozřejmě se za tři roky objevila spousta věcí, které mě štvaly. Třeba přijdete na to, že když potřebujete vyžehlit prádlo, vyžehlíte ho, ale prkno vám tam zavazí. Museli jsme najít prostor, kde žehlicí prkno schováme. Integrovali jsme ho do stolu.
Čtěte také
Taky jsme měli problém, že jsme museli prát jinde než v Budce. Museli jsme najít místo, kam integrujeme pračku. A velký problém pak bylo i sušení prádla. Pokaždé, když jsme tam sušili prádlo, jsem o sušák zakopával a hodně mě to štvalo. Museli jsme najít místo, kde půjde sušit prádlo tak, abychom na něj moc neviděli, a přitom nám funkčně nezavazelo.
Jak je to s praktickými věcmi – stavebním povolením, odpadem, septikem?
Stavební povolení je většinou dané tím, jak k tomu přistupuje stavební úřad. Doopravdy je to tak, že stavba do 25 metrů čtverečních a 5 metrů výšky nevyžaduje žádné velké legislativní kroky.
Design má obrovskou výhodu, že má spoustu omezení. Někdy je to výhoda, někdy nevýhoda. Ale pro nás, kteří možná nejsme až tolik kreativní, jsou omezení výhoda. Byl jsem rád že to omezení 5 × 5 metrů máme. Bylo to zadání, které na jednu stranu zjednoduší legislativu a na druhou zjednoduší kreativní přístup.
Co si mám představit pod spojením omezení a design? Myslela jsem, že se designéři mohou ve své fantazii rozletět a nemusí se nijak omezovat.
To je hodně aktuální téma – co vlastně design je. Je rozdíl mezi volným uměním a užitým uměním. Design je užité umění, to znamená hledání řešení a kompromisů. Nemůžeme se rozletět. Když se designér příliš rozletí a nebere v potaz všechny okolnosti, které jsou nutné – že věci musí fungovat, stát úměrně peněz a být vyrobeny ze správných materiálů – může designem obtěžovat. Designér omezení vnímat musí.
Jak se rodině Romana Hegmona bydlí v malém domě? A proč ho v nedávné době zaujaly pick-upy? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Navrhl jsem dveře bez kliky. Všechno známé se dá měnit, uvažuje úspěšný designér Petr Novague
Designér Petr Novague vyvolal rozruch tím, že uvažoval o redesignu české vlajky. Přece nebudeme národ, který nezačne diskutovat, směje se. Co je podle něj dobrý design?
-
I stavebnice směřují k digitalizaci. Snažím se předvídat budoucnost, říká designer lega Reindl
Tíhneme k tomu, abychom tvořili stavebnice, které jsou dálkově ovladatelné, třeba stroje, které můžete ovládat přes chytrý mobil nebo tablet,“ říká designer lega Reindl.
-
Design je umění a sdělování názoru. Někdy jsem obětí vlastních vizí, směje se oceňovaný designér
Radek Hegmon je několikanásobný držitel ocenění Red Dot, majitel studia mmcité v Bílovicích. Kvalitní design je příjemný, nestárne a neměl by nás obtěžovat, říká.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.