V českých školních jídelnách se používá příliš mnoho soli. V čem ještě chybují?

Školní jídelna
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Školní jídelna

Na sto gramů porce jídla by nemělo být v průměru víc než 0,4 gramu soli. Většina školních jídelen, které testovalo Cetrum zdraví, výživy a potravin Státního zdravotního ústavu, to ale nesplňovala. Na některé nedostatky upozorňovala i zpráva České školní inspekce.

Pavel Maurer: Školní jídelny vyhodí jídla za dvě miliardy. Je problém jen u žáků?

I ve školní jídelně se dá vařit kvalitně

Ročně se ve školních jídelnách vyhodí několik tisíc tun potravin. Chcete, aby si ho vaše děti více vážily? Jak na ně a jak je motivovat?

Soli konzumujeme příliš všichni a výjimkou nejsou ani školní obědy. V ČR je spotřeba soli skoro trojnásobná. Je to dané i tím, že velké množství soli je už v hotových potravinách – v pečivu, v mléčných i masných výrobcích. A těch v naší tradiční stravě konzumujeme relativně dost,“ říká specialistka Státního zdravotního ústavu.

V mnoha školních jídelnách se také podle ní stále ještě používají instantní dochucovací směsi, které chuť jídla zintenzivňují. „Jídlo ochutnává dospělý, který už je zvyklý na nějakou slanost pokrmu. Dítěti se jídlo může jevit mnohem slanější,“ dodává Alexandra Košťálová.

Jak rozpoznat dobrou školní jídelnu?

Dejte na to, jakou má pověst. Využijte možnost ochutnat jídlo – třeba na dni otevřených dveří.

Hladový oběd?

Státní zdravotní ústav navíc na základě chemických analýz obědů odhalil, že je ve školních obědech relativně málo tuků, a to má podle koordinátorky projektu Alexandry Košťálové za následek jejich nízkou energetickou hodnotu. Navíc děti dostávají často malé porce, takže mohou mít brzy po obědě hlad.

Stravovacími návyky českých dětí se zabývala nová studie, která se věnuje taky jejich nadváze a obezitě. Výsledky šetření představí ministerstvo zdravotnictví, stejně jako novinky projektu Zdravá školní jídelna.

Spustit audio
autoři: Jiří Chum, Anna Duchková|zdroj: Český rozhlas

Související