Tomáš Hrubý ve Dvaceti minutách Radiožurnálu
Rekordních 11 sošek Českých lvů do soboty žádný český film nezískal, po víkendu je vše jinak, Hořící keř režisérky Agnieszky Hollandové získal 11 cen České filmové a televizní akademie. Bezesporu skvělý úspěch. Zůstává ovšem otázka, proč příběh Jana Palacha tvořící zásadní součást československých novodobých dějin musela zfilmovat polská režisérka v produkci americké filmové společnosti.
Vítejte u Dvaceti minut. Producent minisérie Hořící keř Tomáš Hrubý ze společnosti Nutprodukce. Dobré odpoledne.
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceDobré odpoledne.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorJednak gratuluji k zisku stáda lvů.
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceDěkuju.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorA pak mě zajímá, jak vy sám se díváte na to, ano, Agnieszka Holland má velice intimní vztah k Čechám, k Čechům, k Československu, byla účastna veškerého toho dění kolem 68. a 69. roku, na druhou stranu uvažovala produkce vůbec někdy o tom, že by chtěla, aby ten film zfilmoval Čech?
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceMy jsme se na to odjakživa nekoukali nějak nacionálně a nemyslím si, že vůbec je to tak jako správně se na to koukat, že ten film vypovídá o český historii, není přece vůbec, aspoň pro nás, žádným důvodem proto, proč by to měl točit Čech, Slovák, Němec nebo Polák, takhle jsme vlastně to vůbec nerozlišovali a spíš naopak bych zmínil opačný efekt, a to je třeba, že občas jakoby pohled na dějiny zvenčí může být často zajímavější nebo v něčem může přinášet nějaký originální prvky, jako příklad můžeme uvést třeba knížku Mariusze Szczygieła Gottland, která se tady stala obrovským bestsellerem a vlastně jakoby Čechům obeznámila nějaké jakoby už známé, známou historii jinak.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorNo, dobře, ale když jsme u polských reálií, tak je to podobné, jako kdyby Katyň netočil Andrzej Wajda, ale nějaký český mladý režisér, to by bylo úplně v pořádku?
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceNa to se musíte zeptat kolegů v Polsku, ale v mým vidění světa nebo v našem vidění světa, Štěpánově, ale i ve vidění světa kolegů z HBO to je naprosto v pořádku.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorKdyž mluvíte, pardon, o Štěpánovi, to je scénárista filmu Štěpán Hulík.
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukcePřesně tak. A já bych naopak zmínil, víte, slavný americký film Once Upon a Time in America natočil italský režisér, který neuměl slovo anglicky, a je to film z hluboké historie Spojených států vyprávějící vlastně takový jakoby prostě zásadní příběh americký.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorDobrá poznámka. Jak se podařilo angažovat režisérku Agnieszku Hollandovou. Z toho, co jsem si přečetl z té doby, kdy právě probíhalo její jaksi angažmá nebo angažování, tak dokonce měla i jiné pravděpodobně asi daleko lukrativnější nabídky?
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceJe to tak. Agnieszka v době, kdy jsme ji oslovili s nabídkou na Hořící keř, vlastně byla nominovaná za film In Darkness Tady v temnotě český překlad, byla nominovaná na Oscara v cizojazyčné kategorie, a to je samozřejmě, to bylo potřetí v její kariéře po více jak 20 letech a v tu chvíli ona, nejenom, že měla nabídky na prestižní televizní seriály, například slavný Killing v Americe, ale měla nabídky na celovečerní hrané filmy a ona přesto dala přednost Hořícímu keři a já myslím, že zásadní role v tom hrála právě její osobní angažovanost v tom příběhu.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorJak se shání peníze na film, který má ztvárnit příběh Jana Palacha? Snadno?
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceTo záleží, jakou cestou se vydáte. V našem případě to bylo snadné, a to díky tomu, že vlastně veškeré financování poskytla HBO a bylo to snadné i díky tomu, že se nejednalo v první řadě o film, ale o minisérii, která byla zprostředkována lidem, kteří si předplácejí HBO, takže v tomhle tom případě to bylo vlastně paradoxně docela jednoduché.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorMožná taková jednoduchá úvaha hned jaksi zpočátku uvažování o tom, jakým způsobem zaplatit film o ..., nebo filmy o příběhu Jana Palacha, by bylo jít za českou veřejnoprávní televizí a zeptat se se scénářem v ruce, jestli by to čirou náhodou tato instituce nenatočila. Ten pokus proběhl a jak dopadl?
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceTen pokus proběhl. Posílal to, posílal to Štěpán už vlastně víc než rok předtím, než jsme se začali bavit s HBO a přes první odezvu, která se mu vlastně dostala od tehdejších dramaturgů České televize, že se jim scénář líbí, tak vlastně už nepřišla potom žádná další odezva a víc než rok se nikdo neozýval. Je zase zároveň nutno podotknout, že to bylo za jiného vedení a jiného systému. Právě si myslím, že díky takovýmhle lapsusům se změnil systém, kterým se posuzujou scénáře v České televizi, vzniklo vlastně autonomní filmové centrum České televize, které už si najímá i externí dramaturgy a ten proces, kterým každý scénář musí projít, aby získal peníze od České televize, byl vlastně systematický a daleko víc transparentní.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorMáte pocit, že by to teď prošlo ten scénář, kdyby byl ten teď přinesen, že by prošel?
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceJá jsem přesvědčen o tom, že ano a myslím si, že lidé v Českém filmovém centru, například Tomáš Baldýnský dokáže rozpoznat velice kvalitní scénáře od těch méně kvalitních. Ta otázka zní ale jinak, ta otázka zní, co by to znamenalo proto, jak Hořící keř vypadá a jestli by za podmínek, kterými by se v klasickém případě financování českého filmu šlo, dalo dosáhnout výsledku srovnatelného s Hořícím keřem, a tam jsem skeptický.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorNechci teď citovat jednotlivé třeba tweety nebo posty na Facebooku, ale když bych shrnul pocit mnoha uživatelů těchto sociálních sítí, tak si říkají ještě, že to točila Agnieszka Hollandová, protože když by to točil český režisér, a teď jdu proti té své první otázce, kdyby to točil český režisér, třeba dokonce pamětník toho, co se dělo, tak by z toho mohlo vyjít něco takového hořkosladkého s lehkým sarkastickým nadhledem nad tím tématem jako vlastně jsme to několikrát už viděli v historii české filmové kinematografie. Tam vede vaše obava?
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceUrčitě to byl jeden z aspektů, kterého jsme se obávali a je to i jedna z věcí, kterou řešíme i do budoucna v dalších věcech, které děláme. To, že česká kinematografie je v tomhle tom, v té hořkosladkosti, jak jste ji zmínil, to je jedna z hlavních jako charakteristik, kterýma by se česká kinematografie dala jakoby pojmenovat, nebo je to nějaký společný jmenovatel řekněme, na stranu druhou v Polsku panuje obrovská popularita českých filmů a jsou to právě ty hořkosladký filmy nebo ty nejlepší z těch hořkosladkejch, Petr Zelenka je v Polsku žijící legenda, Jan Hřebejk je v Polsku taky velice uznávaný a známý autor. Poláci naopak oceňujou to na naší kinematografii, co není v té polské. Ta polská je vážná, je to drama a jde do patosu, to je to, to jsou přesně ty znaky tvorby, které v té české kinematografii vlastně absentují, a my zase Polákům závidíme to, co nemáme my, takže ono je to takový ten princip, že na druhém břehu je ta tráva zelenější.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorSamotná společnost HBO, která financovala tu minisérii Hořící keř, tak, jak se podařilo přenést Hořící keř, což je opravdu velice československé téma zasazené do historického kontextu, jak se podařilo to přenést do jiných států, tím myslím, jestli vůbec je možné prodat to nějakému národu jinému, než jsme my.
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceTady na tu otázku by správně měla odpovídat HBO a moje odpověď bude tudíž jenom velice obecná. Hořící keř se prodává velice dobře, aspoň podle informací, které já mám, prodal se do několika desítek zemí jakožto televizní minisérie, prodal se například i do Spojených států, což je vlastně první televizní minisérie, které se povedlo po revoluci. A ten příběh funguje vlastně a myslím, že to je klíč k tomu, proč se dobře prodává, funguje nezávisle na znalosti československých dějin, možná i nezávisle na tom, že divák nemusí vědět, kde je vůbec Československo. Ten příběh je podle mého v tom tak univerzální, že se na něj můžou koukat lidi po celým světě a je pro ně srozumitelný.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorPosloucháte Dvacet minut Radiožurnálu, dnes je se mnou ve studiu producent minisérie Hořící keř Tomáš Hrubý ze společnosti Nutprodukce. Už jsme mluvili o Štěpánu Hulíkovi. V době natáčení filmu, pokud se úplně nepletu, mu bylo 28 let. Nechci zmiňovat nebo posuzovat to, jestli ten člověk mladý nebo není mladý na to, aby napsal dobrý scénář, to myslím, že je na hodnocení někoho jiného, ale je tady jiné hledisko na tu věc, uvažovali jste o tom, že on jako nepamětník těch věcí kolem upálení se Jana Palacha a toho všeho, co následovalo, když bude psát scénář a i když se bude hodně snažit se držet historické reality, mluvit s pamětníky, pátrat v archivech a tak dále, takže prostě nakonec nenapíše scénář, který bude zcela věrný realitě?
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceO tom jsme nikdy neuvažovali a popravdě řečeno ty nejlepší filmy nenapsali scénáristi, které by pamatovali události, které jsou v nich zobrazeny. Scénárista Schindlerova seznamu nebyl v Osvětimi ani v jiném koncentračním táboře, mohl bych teda pokračovat dál a dál.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorPardon v tom případě tu otázku ještě posunu, jde o to, že ať už se díváme na vesměs pochvalné kritiky v České republice pro Hořící keř, tak ty, které nejsou pochvalné, tak mnohdy cílí na ne úplně historickou věrnost té minisérie, uvádějí se příklady ohledně snímání busty Lenina z Filozofické fakulty na nynějším Palachově náměstí s tím, že tam busta Lenina nebyla, protože tam od jara 68 byla busty T.G.M., tedy to místo, kde teď je posmrtná Palachova maska. Mluví se o tom, že v lednu 69 po Praze měly podle filmu jezdit gazíky plné opilých ruských vojáků střílejících ze samopalů, což podle pamětníků nebylo možné, protože ta horká fáze invaze skončila už v září 68 a plus několik takových drobností včetně možná té nejvýraznější, že, ta událost, ze které film do značné míry těžil dokonce i ve svém závěru, to znamená to přenesení ostatků Jana Palacha z Olšanských pražských hřbitovů do Všetat, tak v reálu odsouhlasila a podepsala maminka Jana Palacha, takže tam historicky nesedí některé zásadní scény, tak se ptám, jestli je to důležité pro vás?
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceJá si myslím, že ze všech těch věcí, co jste teďka vyjmenoval, je ta poslední ta nejzávažnější. U všech ostatních jsme si říkali celou dobu, že ačkoliv se třeba odchylují od reality a jinak mimochodem je tam spousta věcí, která nám prostě a jednoduše unikla, já teďka trochu odbočím. Miloš, film Miloše Formana Amadeus je často uváděn v žebříčcích filmů, které nejvíce porušují historii v první desítce a můžete si přečíst seznam věcí, které se odehrály úplně jinak v realitě, než jak jsou zobrazeny v tom filmu. To je jenom taková odbočka.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorJeště kratší odbočka, dobu, kdy se Amadeus odehrával, nikdo z těch, kdo se na ten film dívali, nepatovali.
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceA můžeme se bavit o tom, jestli je to lepší nebo horší, protože zase díky tomu je daleko míň těch pamětníků, které vám to opraví a které vám na internetových diskusích můžou napsat, že to je vlastně úplně jinak. Každopádně všechny ty ostatní věci mě, my jsme se snažili jít po jednak nějakém tématickém, ale i jakoby významovém klíči a dost často se ve filmu stane a musí se to stávat, že porušujete jistou, jisté faktické jakoby, jistá fakta proto, abyste ale udržel třeba linearitu příběhu, nebo prostě proto, že něco musíte udělat z dramatických důvodů. Ty rozhodnutí většinou byly vědomý a byla tam nějaká, byl to nějaký takový jak bych tak řekl anglicky trade off, bylo to něco za něco. Co se týče toho přemístěný toho hrobu, což je vlastně významný i pro vyznění toho příběhu.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorAno.
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceTak tam to bylo tak, že my jsme se o tomhle tom bavili s Jiřím Palachem a Jiří Palach nám vlastně jakoby na základě toho scénáře říkal víte, ono to bylo jinak a sám vlastně řekl, jak to bylo. Ale říkám, my takhle ten konec, takhle, jak jsme to jako napsali, přijde, že to dává smysl a že to vyjadřuje to, co se jakoby opravdu odehrálo a že to je prostě zakončení, to je pro mě smysluplné a vlastně s tím, s tímhle tím souhlasem i my jsme si řekli, že to vědomě porušíme a že to uděláme jinak, ale nikdy jsme se s tím netajili a vždycky jsme to otevřeně říkali.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorRozumím úplně tomu, že ve chvíli, kdy obrazně řečeno vám na stole a dalším tvůrcům stojí na stole 11 sošek Českých lvů, tak se asi úplně nemusíte zaobírat tím, jestli někdo na vaší filmové minisérii něco kritizuje, na druhou stranu je to pro vás důležité jako s tou kritikou, na co míří, co zmiňuje? Budete s tím nějak pracovat dál, teď nemyslím kolem Hořícího keře samozřejmě dál?
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceJe to, já si myslím, že je to pro nás naprosto klíčový a jedna z věcí, kterou my jsme si na začátku naší kariéry a doufám, že se nám to povede, řekli, že se k ní jako nebudem otáčet zády a že to budem vnímat, my jsme se od začátku báli i vzhledem k těm historickým přesnostím z toho, že vytvoříme vlastně nějaký zploštění historie a vytvoříme prostě obraz, kterej je nepravdivej a kterej pak v lidech zůstane, protože to bude taková ta přetrvávající vzpomínka na tu dobu v očích těch, kteří to nezažili. Stejně tak se bojíme toho, že samozřejmě tím, jak ten film posbíral nějaký ceny, takže přestaneme vnímat ostatní názory, který třeba jdou proti proudu a zatím se jim snažíme nějakým způsobem naslouchat a stavět se k nim.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorVy jste počítali s tím, protože co se týče čistě filmového zpracování příběhu, tím myslím uměleckého filmového zpracování příběhu Jana Palacha, tak vy jste vlastně první a asi na nějakou dobu zůstanete tím, kdo bude zmiňován, na čí film se bude mnoho lidí dívat a bezesporu si utvářet ten obraz, vy jste s tím počítali, že vy asi opravdu vytvoříte nějaký etalon toho, jak se bude spousta lidí dívat na to, co se stalo Janu Palachovi?
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceMy jsme si na začátku uvědomovali tu možnost, že to tak dopadne, ale takhle to dopadne jenom tehdy, pokud se ten film takzvaně povede, pokud se z něho do jisté míry stane kulturní fenomén, tak v tu chvíli se dá říct, že může definovat nějakou dobu a její mediální obraz u lidí, kteří tu dobu nezažili a samozřejmě, že to s sebou nese velkou zodpovědnost.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorŘíká zatím ve Dvaceti minutách Radiožurnálu producent minisérie Hořící keř Tomáš Hrubý ze společnosti Nutprodukce. Zajímalo by mě, z jakého důvodu podle vašeho názoru v České republice nejsou točeny, nebo možná, a to nevím, nejsou zaplaceny nebo nejsou zaplatitelné velké celovečerní filmy o některých klíčových postavách, možná rozporuplných klíčových postavách poválečné československé historie, mám na mysli bratry Mašíny třeba nebo vůbec figury třetího odboje?
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceTo jste zrovna narazil na projekt, který zrovna vzniká a režíruje to režisér Tomáš Mašín, což není jenom teda shoda jmen, a je to film, který, co já vím, má vzniknout velice brzy a který je postaven na poměrně úspěšném pana Nováka Zatím dobrý. Takže to je zrovna příběh, který se momentálně filmuje. Já bych za tím nehledal žádnou konspiraci, ani nějakou neochotu institucí to třeba podporovat. Já bych za tím taky, taky bych to vykládal v nějakých relacích a mantinelech české kinematografie. Víte, oni velký filmy historický stojej hodně peněz. Hořící keř stál daleko víc násobně než je průměrný rozpočet českého filmu a je to projekt, který se dá udělat jenom několik, jednou za několik let v takovémhle prostředí a když se nepovede, tak je to pak strašná rána nejen pro producenty, ale i vlastně pro ty filmový instituce, který ho podpořily.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorMimochodem pokud se nepletu, tak pro HBO Europe, což je tuším dceřiná společnost té mateřské americké společnosti, to byla největší produkce vůbec v té její historii?
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceOna ta historie té produkce není tak dlouhá, ale dá se říct, že ano, a je to vlastně první na území minimálně Československa, ale i Polska, kdy HBO Europe vytvořilo opravdu originální věc, předtím vlastně to byly remaky, anebo jakoby inscenované věci, které byly převzaté odjinud.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorZajímá mě ještě jedna věc, která souvisí s hořícím keřem, viděla film Dagmar Burešová? To znamená vlastně úplně klíčová postava té třídílné série a nakonec i klíčová postava celého toho příběhu o Janu Palachovi?
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceMy to máme zprostředkované ty informace od jejích dcer a ty s filmem, aspoň, pokud já vím, byly velice spokojeny, ale přímo s Dagmar Burešovou jsme nebyli v kontaktu.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorMy jsme se pokoušeli v rozhlase s Dagmar Burešovou několikrát spojit, ale zjevně zdravotní stav její nedovoluje vystupovat veřejně. Zajímá mě, jaké reakce jste sklízeli od lidí, kteří si dané věci pamatovali, dokonce někteří z nich byli jejich přímými účastníky?
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceMy osobně jako tvůrci jsme se nesetkali vlastně s žádnými negativními reakcemi, vyjma několika článků třeba v poslední době na Britských listech, ale nikde ne přímo s lidmi, s kterými jsme měli jakoby dohodu co se jakoby scénáře týče. Samozřejmě, že už jsme těžko mohli získat reakci od pana poslance Nového, nicméně, a to je vlastně paradox, ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátorPardon jenom pro pořádek, pan poslanec Nový to byl ten muž, který vytáhl tu teorii o tom studeném ohni a který pak byl žalován.
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukcePřesně tak. Ale vzhledem k poměrně přísné legislativě my jsme vlastně potřebovali souhlas od všech pamětníků a dědiců, tudíž i od dědice pana Nového. My jsme se toho strašně obávali, ale dědička pana Nového, což je jedna z ironií české historie, je Kamila Moučková, která se ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátorKamila Moučková je jeho dědička?
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceJe jeho dcera. A samozřejmě, že jejich politické cesty se v 68. roce totálně rozešly a Kamila Moučková nám to s velkým potěšením dala ten souhlas a Kamila Moučková teda byla s tím, s tou minisérií enormně spokojená.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorTakových bylo dnešních Dvacet minut Radiožurnálu. Tomáš Hrubý ze společnosti Nutprodukce se mnou mluvil o minisérii Hořící keř. Díky za návštěvu. Hezký podvečer.
Tomáš HRUBÝ, producent, společnost NutprodukceDěkuji za pozvání. Mějte se fajn.
Martin VESELOVSKÝ, moderátorU mikrofonu byl Martin Veselovský. Přeji dobrý poslech.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou. Zvukové záznamy zpravodajských a publicistických pořadů Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Rusové se učí ze svých chyb a rychle obnovují síly, jsou hrozbou číslo jedna, varuje exšéf armády Opata
-
Groves překvapil na Tour únikem a slaví premiérové vítězství. Pogačar půjde do poslední etapy ve žlutém
-
Finále Prague Open ovládla Bouzková. Noskovou porazila ve třech setech a v Praze slaví další titul
-
Voják, který se na útěku rval, ale nezabíjel. Příběh Juliána Slepeckého, který chtěl na Západ