Radek Onderka, primátor Brna - o spojení s Vídní a rychlostních silnicích

Pohodlné propojení Brna a Vídně se opět odkládá. Rychlostní silnice R52 hned tak stát nebude. Včera tak rozhodli ministři na zasedání vlády a po více než pěti letech dohadování o tom, kudy by dálnice měla vést, nechávají vypracovat další z mnoha analýz. Tuto novou analýzu bude mít na starosti ministerstvo dopravy a v kupě by měla být na konci května. Pak by se mělo rozhodnout, jestli budeme jezdit z Brna do Vídně, kudy budeme jezdit a kolik to nás všechny bude stát. A samozřejmě co všechno kvůli tomuto pohodlí zničíme z naší přírody. Tristní obrázek české dálniční sítě, to je téma dnešních Dvaceti minut Radiožurnálu. Od mikrofonu vás zdraví Martin Veselovský, dobré odpoledne. A v brněnském studiu Českého rozhlasu je připraven odpovídat na mé otázky stínový ministr dopravy za ČSSD a brněnský primátor Roman Onderka. Dobrý den, pane primátore.

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
Krásný den.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Po včerejším zasedání vlády řekl k rychlostní silnici R52 mezi Brnem a Vídní předseda vlády Mirek Topolánek následující:

Mirek TOPOLÁNEK; předseda vlády /ODS/:
My jsme zadali ministru Řebíčkovi a dalším ministrům, aby do konce května předložil časové a ekonomické vyhodnocení variant. Fakticky jsme posunuli to rozhodnutí na konec května a začátek června z důvodů, které jsou celkem zjevné, neshodujeme se úplně na těch variantách a je tam řada důvodů ty varianty prošetřit.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Tolik premiér české vlády Mirek Topolánek po včerejším zasedání vlády. Pane primátore Onderko, souhlasíte s takovým rozhodnutím vlády?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
No, tak připadá mi to trošku jako málo odvahy, což nebývá obvyklé u pana premiéra. Každopádně ukazuje se, že je to střet mezi Stranou zelených a ODS, a dalo by se říct také mezi ekologickými iniciativami a dopravními odborníky.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
A to samotné rozhodnutí, že se počká, teď to spočítejme takto od oka, nějaký měsíc a půl, než bude vypracována další analýza, snad ekonomická, snad srovnávací, tak to rozhodnutí byste hodnotil jak?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
No, opravdu málo odvahy. Každý z těch dopravních odborníků, který se touto problematikou zabývá, tak ví, že komunikace typu R52 je opravdu, co se týče té dopravní problematiky, nejvhodnější přes Mikulov, ty obstrukce, které jsou dlouhodobé, tak jsou samozřejmě dány tím, že je mnoho iniciativ, které se snaží chránit přírodu. Tady musím říct, že samozřejmě jakékoliv dopravní řešení, které bude nastaveno a které se bude realizovat, tak musí mít ohled na přírodu a musí se snažit být k ní co nejcitlivější, ale je také potřeba upozornit, že rakouská strana v roce 2011 bude mít čtyři proudy na naší "hranici", dneska už nám platí Schengen, a my budeme mít velký trychtýř a velký dopravní problém.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Mimochodem to bude v roce 2011, bude ta čtyřproudá silnice z Rakouska, z Vídně přivedena na naše hranice, teď jsme zhruba ve čtvrtině roku 2008, relativně dost času na to, aby se ještě s tím dalo něco dělat. Je z vašeho pohledu, pane primátore Onderko, už definitivní, že Rakušané přivedou ty čtyři proudy právě směrem na Mikulov?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
Jsem o tom bytostně přesvědčen, protože jsem byl minulý týden ve Vídni a jel jsem tu trasu, která se buduje právě na rakouské straně, a ty stavby, ať infrastruktura mostů, infrastruktura opravdu té připravované rychlostní komunikace je tak silně vpředu a je bezesporu určena přímo do Mikulova.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Což mimo jiné znamená, že i kdyby se čirou náhodou z oné analýzy, kterou má na starosti ministerstvo dopravy a několik dalších ministrů, ukázalo na konci května, že snad možná ta varianta přes Břeclav by mohla v některých ohledech být lepší, tak ani tak nebude možno jí stavět podle vás?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
Já si myslím, že jí stavět bude moci, ale bude velký problém mezi vztahy a komunikací mezi Českou republikou a Rakouskem, mezi Jihomoravským krajem a Vídní.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Jenom, pardon, znamená to, že by nebylo možno napojit tu břeclavskou variantu na ten, řekněme, přivaděč od Vídně, který staví Rakušané?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
Já si dokážu představit i dopravní řešení, které by tohle, já se omlouvám, které by tohle umožňovalo, ale musím říci, že nás to bude stát zase další čas, to znamená, ta doba té proluky zase, která nastane v tomto případě, by byla pro dopravu smrtelná, myslím tím pro dopravu spojení mezi Vídní a Brnem, mezi Českou republikou a Rakouskem.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Když říkáte smrtelná, tak to mohu brát jako takový pěkný eufemismus z úst politika, co to znamená v praxi?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
V praxi to znamená, že pojedete z Vídně a ve čtyřproudu se pohodlně dostanete na české hranice nebo tam, kde česká hranice byla ještě kontrolována donedávna celníky, a následně před vámi budou proudy dva, tak si představte čtyřproudou plnou silnic aut a následně tyto auta se mají dostat do dvou proudů, to znamená hodina, dvě, tři, čtyři, pět hodin čekání, doporučuji nápoje, doporučuji občerstvení, nějakou dobrou knihu. Opravdu by to byla dopravní katastrofa.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Mluvíte podobně, jako mluví například dopravní policisté, kteří se pohybují na D1, kteří říkají: Je téměř automatické, že byste si na D1 měli s sebou brát jídlo, zásobu paliva a v zimě i teplé oblečení.

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
Víte, D1, to je samostatný problém, který se nám trošku dostává do podvědomí nedávnou velkou nehodou, která se zde udála, dostává se nám do podvědomí způsobem, že vždycky někdo z politiků řekne, jak by se měla rozšiřovat, jak by se měla zkvalitňovat, jestli se tam udělají mýtné brány, nebo jestli se tam udělají bezpečnostní parametry či označení, zákaz předjíždění.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Tak mýtné brány už se tam udělaly mimo jiné.

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
To máte pravdu, ale to s tou bezpečností asi moc nesouvisí. Každopádně málokdo si uvědomuje, že pokud chceme mít bezpečné komunikace, včetně D1, tak potřebujeme mít systém. Ten systém hovoří o komunikacích, které budou paralelně s dálničními sítěmi a odvedou nám část dopravy. V uzlech, to znamená v místech, kde například, jako je Brno, kde plní funkci dálnice i velkého městského okruhu, se rozšíří opravdu o ty dva pruhy. Dále, že nám najde informační systém možnost sjetí z dálnice a vyhnutí se třeba například nehodě, která se udála nedávno, a zkvalitní bezpečnost na této silnici. A v neposlední řadě, také když jedu do Prahy, bych rád viděl třeba na každém padesátém kilometru automobil se čtyřmi nebo se dvěmi policisty, kteří kontrolují, a nebude mě předjíždět kamion, který má cedulku devadesát kilometrů v hodině, rychlostí sto dvacet. Já se omlouvám, jsem trochu nachlazený. Takže to jsou ... to je ta komplexnost toho řešení a myslím si, že pokud tu komplexnost toho řešení bude jednou možné uskutečnit, takže se dopracujeme k tomu, že i taková dálnice, jako je D1, bude jednou bezpečná.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Tak a když se vrátíme zpátky do brněnského regionu k rychlostní silnici R52, ministr dopravy Aleš Řebíček už dříve dal najevo, že jeho úřad prosazuje nebo je pro variantu R52 přes Mikulov, vy teď před malou chvílí jste, pane primátore Onderko, říkal, že podle vašeho názoru všichni zúčastnění odborníci dobře vědí, že varianta přes Mikulov je tou správnou. Znamená to, že názor ministra životního prostředí Martina Bursíka považujete za nelegitimní?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
V řádném případě. Já jsem mluvil o dopravně správné variantě, ministr Bursík samozřejmě vnímá to, co ze svého resortu vnímat má, to znamená ochranu životního prostředí, a musí hledat co nejmenší zlo ve smyslu vztahu dopravní ... stavby dopravní infrastruktury ve vztahu k přírodě, ve vztahu k živočichům. A tady si myslím, že jeho názor je legitimní, a já ho vnímám jako takový, že chce mít stoprocentní jistotu, že komunikace, která bude postavena přes Mikulov na propojení s Rakouskem, že je ta, která bude co nejméně ovlivňovat a ničit právě životní prostředí.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Říká zatím ve Dvaceti minutách Radiožurnálu stínový ministr dopravy za ČSSD a brněnský primátor Roman Onderka. Na začátku už z úst premiéra české vlády Mirka Topolánka padlo, že si vláda dala ještě, co se R52 týče, určitý oddech a do konce května by měla být zpracována ještě jedna analýza. Je možné vůbec za měsíc a půl, pane primátore, podle vašeho názoru stihnout vypracovat dokument, který opravdu postihne všechny aspekty té R52?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
Za předpokladu, že tato investice již byla sledována a několikrát připomínkována v minulosti, jako je právě komunikace R52, tak ano. V případě, že by to měl být samostatný dokument, posouzení investice, která nikdy nebyla sledována v minulosti, tak si myslím, že by to bylo na hranici věrohodnosti takového dokumentu. Myslím si, že je to spíše oddechový čas, který premiér Topolánek dal oboum dvoum svým partnerům, ať panu Bursíkovi nebo panu Řebíčkovi, na to, aby se dokázali domluvit a shodnout se tak, aby vláda mohla přijmout usnesení.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Na tom včerejším zasedání vlády padl ještě jeden názor, ten názor padl z úst Miroslava Kalouska, ministra financí, který říkal, že od tohoto léta se bude přípravou výstavby R52 zabývat také kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu a že by bylo dobré, kdyby vláda s tím rozhodováním, co bude s R52, počkala až na jeho závěr, který by měl padnout na konci léta příštího roku, tedy roku 2009. Je to reálné?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
No, toho bych se obával, připadalo by mně to jako další prodlužování nějakých dohadů a nějakých zbytečných spekulací. Berme to tak, že je to opravdu kontroverzní investice dopravního charakteru, která má své odpůrce, má své příznivce, ale myslím si, že rozhodnutí by mělo padnout a vláda by k tomu měla dostat konečně odvahu.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Kdy by mělo padnout to rozhodnutí?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
Myslím si, že v letošním roce, a to tak, aby vláda mohla přichystat i finanční prostředky s ohledem na Státní fond dopravní infrastruktury, kapacity Ředitelství silnic a dálnic a podobně.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Rozumímli tomu správně, ještě tedy před koncipováním zákona o státním rozpočtu, tedy před, řekněme, zářím příštího roku, tohoto roku?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
Tohoto roku. Ano, přesně tak.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Kolik by podle vašeho názoru stavba té R52, to znamená té české části spojnice mezi Brnem a Vídní, měla ve výsledku stát?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
Tolik, kolik bude potřeba, chcete po mně křišťálovou kouli, tu nemám k dispozici, ale ...

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Tak to není tak úplně křišťálová koule, pane stínový ministře dopravy.

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
Já vím, že ne, mohl bych ... mohli bychom dát klasický odhad, kolik stojí v České republice kilometr silnic a dálnic, mohli bychom to srovnat s Evropou, zase bychom si řekli o tom, jak jsme u nás nejdražší v Evropě, ale myslím si, že o tom to není. Já si myslím, že by měl být ... mělo být učiněno rozhodnutí, měl by být vyhlášen opravdu transparentní tendr a co nejrychleji začít stavět.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
No, ale vy dobře přece víte, že minimálně v minulých několika měsících bylo přijato ... byl přijat takový plán, jak právě zamezit nadměrnému předražování těch stavebních zakázek právě u dálnic a silnic, jakési vytvoření, řekněme, norem či mantinelů, se kterými by potom ty jaksi nabídky do veřejných tendrů byly porovnávány, tak se vás ptám, je to správný nástroj na to, aby se nám ceny za jeden kilometr dálnice neurvaly tam, kam nechceme?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
Přiznám se vám, že jakýkoliv nástroj a jakákoliv technika věci, která nám zlevní infrastrukturu, bude přivítána za předpokladu, že nám to nebude prodlužovat výběrová řízení o další měsíce, protože už díky právě legislativním mechanismům, jako je připomínkování k životnímu prostředí, jako je EIA a podobně, následně odvolávání různých firem, které neuspějí, se nám strašně moc prodlužují tyto výběrová řízení, ale přiznám se, že jakýkoliv nástroj, který nám umožní zlevnit tyto zakázky, tak je vítán už jenom s ohledem na to, že finance ve Státním fondu dopravní infrastruktury nejsou bezedné, a z druhé věci, to je potřeba si říci, že do tohoto fondu silným způsobem přispívala Česká republika s ohledem na privatizaci, která byla prováděna, následně se počítalo s mýtným nebo s výtěžkem z mýtného, a to nebude ale v takové výši, jaký byl předpoklad, to znamená, jakékoliv zlevnění bude vítáno, jakýkoliv mechanismus bude vítán.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
No, a kdybychom, pane primátore, se pokusili trochu fabulovat a možná třeba i hledět do budoucna, protože minimálně sociální demokraté jsou přesvědčeni o tom ... nebo hodlají vyhrát příští sněmovní volby, tak kdybyste byl na místě Aleše Řebíčka, ministra dopravy, tak jak byste postupoval při eventuelním zlevňování těchto dálničních staveb?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
Tak určitě by to byl kvalifikovaný odhad, kterým by se mělo začít v rámci této stavby, měla by to být srovnávací studie, následně výběrové řízení. Ten tendr, pokud by byl silně předražený, neměla by se vláda bát o zrušení tohoto tendru a vyhlásit nového, aby si ověřila, že opravdu ta cena je tak vysoká.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
I s rizikem nějakého soudního řízení s těmi firmami, které byly v tom prvním tendru?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
Musím vám říct, že to riziko bohužel je vždycky, a tomu se nikdy nevyhneme, ani v případě vyhlašování nových tendrů.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
To je tedy ten postup, který byste uplatnil za účelem toho, abychom se v té jednotkové ceně na kilometr dálnice dostali třeba na německou či rakouskou úroveň?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
Nevím, jestli se dostaneme na německou či rakouskou úroveň, ale každopádně si myslím, že už jenom z psychologického hlediska by byl tak silný tlak na firmy, které tyto investice provádí, že by byly donuceny více zvažovat své cenové nabídky a snažily by se být určitě levnější. Teďka je ta hranice jakoby taková volnější a oni si říkají: Tak co když nám to projde, tak tam dáme o pár korun více. A pár korun v každém roce a v každém kilometru dálnic nám stoupá do neuvěřitelných výšin a nějaká cesta právě tohoto ovlivnění se opravdu musí najít.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Brněnský primátor a stínový ministr dopravy za ČSSD Roman Onderka je hostem dnešních Dvaceti minut Radiožurnálu. A s vaším dovolením ještě jednou zpátky k R52. Kdyby se čirou náhodou vládě nepodařilo své rozhodnutí o tom, kdy a jakým způsobem se bude R52 stavět, nepodařilo přijmout, řekněme, v tomto roce, tak co přesně to způsobí z vašeho pohledu?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
No, tak v prvé řadě bych to považoval jako neschopnost vlády České republiky, tato komunikace a vůbec tato investice je dlouhodobě známá, jsou zde známy všechny plusy i minusy, já si myslím, že vláda musí rozhodnout. V případě, že nerozhodne, tak se stane opravdu to, že v roce 2011 na rakouské straně budeme mít vyvedeny čtyři pruhy komunikace a budou nám zde jezdit auta z Rakouska, ale ty budou jezdit stále na ty staré silnice, které máme dneska k dispozici. Jsem přesvědčen o tom, že v tomto úseku dojde k dopravnímu kolapsu.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Když se také ještě obrátím na téma Státního fondu dopravní infrastruktury, vy už jste to, pane primátore, zmínil, že se minimálně v příjmech pro tento fond operovalo pro tento rok i pro ty léta minulá s privatizačními příjmy. Jak by se tento fond měl plnit do budoucích let podle vás?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
Tak určitě tady je právě ta otevřená hranice s mýtným, tady nám bylo v minulosti, když se zavádělo mýtné, slibováno, jaké velké příjmy půjdou právě do Státního fondu dopravního infrastruktury, a musím říci, že ten se nenaplňuje.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Tak to bylo slibováno ještě za sociálně demokratických vlád, respektive koaličních.

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
Ano, tohle je střelba do vlastních řad. Každopádně musím říci, že bohužel k tomu nedochází a privatizace nám bude končit, lépe řečeno, už končí v České republice, takže s příjmy právě do Státního fondu dopravní infrastruktury moc počítat nemůžeme.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Pardon, malá technická vsuvka, minimálně pro tento rok je Státní fond dopravní infrastruktury plněn z velké části z prodeje akcií polostátního ČEZu. Měla by se tato operace, která samozřejmě v poměru k množství těch akcií byla relativně malá, zopakovat?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
Pokud bude možná, z toho ekonomického hlediska výhodná pro Českou republiku, tak ano. Pokud by k této transakci mělo dojít a měla by zase naplnit Státní fond dopravní infrastruktury, tak jako člověk, který se zabývá dopravou, říkám ano, protože Česká republika to potřebuje. Co se týče toho dalšího plnění, jestli nenajde Česká republika jiný mechanismus na plnění Státního fondu dopravní infrastruktury kromě zmíněných poplatků z mýtného, musím říct, že bude muset najít rezervu v rozpočtu České republiky, protože komunikace a vůbec spojení mezi jednotlivými městy, mezi státy v rámci Evropy, protože jsme členy Evropské unie, je ta nejdůležitější záležitost s ohledem na investory, s ohledem na průmysl, s ohledem vůbec na to, aby republika mohla fungovat, a to si myslím, že považuji za jedno ze zásadních měřítek budoucího fungování vlády.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Co se týče mýtného systému, tak těžko za toho stávajícího stavu mýta u nás a stávajících poplatků očekávat například v příštím roce, v roce 2009, skokově vyšší zisk, s tím asi budete souhlasit.

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
Máte určitě pravdu, tady musí dojít ... ten skokový zisk nebude nikdy, ani v momentech, kdy se nám podaří zpoplatnit komunikace první třídy, myslím tím nákladní automobily nad dvanáct tun, i když zkvalitníme výběr právě tady těchto poplatků, nikdy nebude takový dostatek, aby naplnil Státní fond dopravní infrastruktury k potřebám České republiky na infrastrukturu.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Ani tehdy, kdybychom poplatky prudce zdvihli?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
No, tak to už by bylo velmi zajímavé, a je otázkou, jak by takováto záležitost byla průchozí, protože musím se přiznat, že vždycky to "dobré lobby" jednotlivých dopravců ve vztahu k ministerstvu dopravy, ve vztahu k zákonodárcům je tak silné, že najít kompromis bývá velice složité. Ale samozřejmě časem se musíme dostat na cenovou relaci, která je běžná u našich sousedů, ať je to Německá republika nebo Rakousko.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Můžete jí říct tu cenovou relaci, teď v tuto chvíli?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
Teď z hlavy vám jí neřeknu, ale určitě je vyšší než v České republice, a kdybyste chtěl, tak příště si vezmu do studia více papírů, tak abych vám je mohl přečíst.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Dobře, beru vás za slovo. A pojďme k poslední otázce. Zůstaneme ještě u kamionů. V současné době, a nakonec není to téma nové, se neustále projednává případná změna omezení provozu kamionů na českých silnicích a dálnicích. Jak by měla tato změna vypadat, pokud by nějaká měla být, pane stínový ministře?

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
Takže tady se pořád mluví o tom, že by kamiony měly zastavovat v pátek nebo nejlépe v sobotu nebo v neděli, anebo nejlépe vůbec ve všechny tři dny a o prázdninách by neměly jezdit vůbec. Já říkám, k určitému omezení kamionové dopravy v České republice musí dojít, protože komunikace dálniční nejsou stavěny na tuto dopravu tak, aby mohly vyhovět občanům, kteří odjíždí na dovolenou, na víkend, a zároveň, aby byla možná přeprava právě těchto kamionů, ale pokud chceme udělat restrikci na kamionovou dopravu, tak zároveň jim musíme dát určité podmínky toho, jakým způsobem mají postupovat. My nemůžeme říct, od pátku do neděle nebo v pátek, anebo jenom v sobotu nebudete jezdit, ale zároveň jim nedat odstavná parkoviště, kde by ty kamiony mohly zastavit. My jim nemůžeme říkat, vy nemůžete na z třech čtvrtin dálnice předjíždět, vy nemůžete jezdit po jedničkových silnicích, abyste objížděli mýto, my musíme zajistit podmínky, které budou komplexní, to znamená vybudování parkovacích ploch na dálnicích, mýtné, zpoplatnění jedničkových silnic, dokonce si dokážu představit, kde zasahují do velkých měst, jako je například Brno a Praha, tak mýtné v těchto městech, protože kamionová doprava zde dělá obrovský problém, hlavně ta "tirová", následně předjíždění na dálnici ano, jsou zde známy úseky, které jsou nehodové, kde opravdu brání tyto kamiony plynulé dopravě, tam může být zákaz předjíždění, ale v prvé řadě a v druhé řadě musí být také dodržování od těchto řidičů dopravních předpisů, ať těch rychlostních, tak i jiných, a tady si myslím, že zase musí být ve spolupráci velice silně Policie České republiky. Ta si myslím, že by dokázala řešit mnoho těchto problémů již nyní.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Tak takových bylo dnešních Dvacet minut Radiožurnálu. Hovořil jsem se stínovým ministrem dopravy za ČSSD a brněnským primátorem Romanem Onderkou. Děkuji za váš čas, pane primátore. Na shledanou.

Roman ONDERKA; brněnský primátor; stínový ministr dopravy /ČSSD/:
Já taky, na shledanou vám i vašim divákům.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Našim posluchačům s dovolením, protože posloucháte Český rozhlas 1 Radiožurnál, u druhého mikrofonu byl Martin Veselovský, přeji vám také příjemný večer. Nezapomeňte, že už za malou chvíli začíná také Radiofórum Českého rozhlasu 1 Radiožurnálu.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: mav