Přes polovinu žádostí nových soukromých škol neprošlo. Stát by neměl zasahovat, míní odborníci

V Česku je asi 180 soukromých základních škol. Pro své děti je vyhledávají rodiče, kterým se stávající způsob výuky na státních školách nelíbí, nebo kteří preferují alternativní způsoby vzdělávání. Od září vznikne dalších jedenadvacet nových soukromých zařízení. Mohlo jich být víc, jenže ministerstvo školství dalších skoro třicet žádostí zamítlo. Míst v klasických školách je prý dost.

Ministerstvo zamítlo žádost například spoluzakladatelce občanského sdružení Via Cordata Pavle Sadilové. V pražských Modřanech při veřejné základní škole provozuje třídu s montessori pedagogikou, od září se chtěla osamostatnit. Nepomohl ani rozklad, který podala.

Podle Sadilové se ministerstvo odvolává na dlouhodobý záměr vzdělávání v České republice. „I když se stalo, že magistrát má svůj dlouhodobý záměr pro rozvoj školství v Praze, a ten naši žádost podpořil a vyhodnotil ji kladně,“ dodává.

Loni ministerstvo školství schválilo rekordní počet soukromých základních škol. Letos ale většinu ze zhruba padesáti žádostí odmítlo a od září by tak mohlo začít fungovat jen 21 nových zařízení.


Ministerstvo zamítlo 27 ze 48 žádostí o zapsání do rejstříku. Loni přitom ministerstvo schválilo rekordní počet žádostí o založení nové soukromé základní školy. Z 53 jich prošlo celkem 42. Loni v Česku fungovalo 179 soukromých škol a navštěvovalo je asi 11 500 dětí. Do státních škol chodilo 900 tisíc žáků.

Podle náměstka resortu školství Václava Pícla z ČSSD je kapacita veřejných základních škol v Česku dostatečná. „Ministerstvo přihlíží také k demografickému vývoji v příslušené lokalitě a naplněnosti kapacit okolních škol a dopravní dostupnosti,“ vysvětluje.

S přístupem ministerstva školství nesouhlasí Bob Kartous z informačního centra pro vzdělávání EDU-in. Kapacita škol podle něj není argument, kterým by měl resort odůvodňovat, proč nechce rodičům umožnit jiný způsob vzdělávání.

„Pokud by mu šlo o blaho veřejného vzdělávacího systému, mělo by se ptát těch rodičů, proč chtějí, aby jejich děti navštěvovaly jiné školy, a snažilo se implementovat tyto prvky do veřejného školství, protože jenom tak je schopné rodiče ve veřejném školství udržet,“ podotýká.

Alternativní školství je důležité

Soukromé základní školy jsou zajímavou alternativou i podle Petra Halady, člena školské komise Svazu měst a obcí a nezávislého starosty Kamýku nad Vltavou – řada rodičů vyhledávají jiné formy vzdělávání, a právě soukromé základní školy jsou pro ně zajímavé.


Obce nejsou někdy opravdu schopny vzdělávání pro všechny děti zajistit. Petr Halada

„V oblastech, kde je nedostatek míst v základních školách, si myslím, že toto alternativní školství je velmi důležité,“ míní s tím, že stát by neměl zasahovat do toho, aby vznikalo více základních škol. „Je to věc rodičů a donátorů, případně zřizovatelů, kteří mají zájem toto školství zřídit,“ dodává.

autoři: jch , mkk , efa
Spustit audio