Před sto lety vyrazil z Vladivostoku na cestu domů parník s posledními československými legionáři
Před sto lety skončilo jedno z nejpodivnějších vojenských dobrodružství československých vojáků. Druhého září 1920 odrazil z ruského Vladivostoku parník Heffron, který vezl na palubě posledních 720 československých legionářů. Vojáci a důstojníci se vraceli ze Sibiře, kde několik let bojovali, bránili transsibiřskou magistrálu proti bolševikům a různým povstaleckým skupinám a zajišťovali železnici pro potřeby spojenců.
Režisér Josef Císařovský drží ručně vázaný legionářský deník svého dědečka Josefa Charváta, vyučeného malíře pokojů.
Čtěte také
„Když se děda v roce 1920 vrátil a vzal si babičku, tak to babička všechno uchovávala už tenkrát jako poklad. To, co tam viděl a s čím přijel, to nám nikdy nevyprávěl. A bůhví, čeho tam děda byl svědkem,“ říká.
Josef Charvát v deníku popisuje a maluje cestu přes Japonsko, Singapur, Cejlon a Suezský průplav do Terstu. Vojáci ale netušili, jak náročné bylo transporty organizovat.
Parníky poskytovali spojenci a transporty financovala československá vláda. Ta vydělávala tím, že kromě vojáků lodě vozily i komerční náklad ze Sibiře. Parník Heffron s posledními legionáři přistál v Terstu 11. listopadu 1920.
Související
-
Za vlast a proti císaři. Před 100 lety se legionáři vrátili do Československa
Aby se mohli vrátit po válce domů, museli se probojovat přes celý asijský kontinent a obeplout zeměkouli. Jaké příběhy se ukrývají za legendou zvanou Československé legie?
-
Památku československých legionářů si připomínají i v dalekém Tatarstánu
Byla tam středověká pevnost, poté pravoslavný klášter a nakonec věznice a psychiatrická léčebna. Pohnutá historie ostrova Svijažsk souvisí i s československými legiemi.
-
„Postrach bolševiků“. Na památku československých legionářů vzniklo unikátní soukromé muzeum
Symbolem československých legií v Rusku je obrněný vlak Orlík. Jeho strojvůdce František Chramosta pocházel z Pecky na Trutnovsku, a v domě č. 12 má rodinné muzeum.