Ombudsman pro zdraví pomůže s jakýmkoli problémem se zdravotnictvím

MUDr. Martin Jan Stránský

Když máte spor s úřady a nemůžete se domoct práva, je možné se obrátit pro pomoc na ombudsmana. V případě sporu s obchodníkem zas mohou pomoct spotřebitelské organizace. A co když máte problém s lékařem nebo nemocnicí? I v takovém případě máte zastání, můžete se obrátit na Kancelář Ombudsmana pro zdraví. Podrobnosti o této instituci jsme se dozvěděli od jejího zakladatele, lékaře Martina Jana Stránského.

Kancelář Ombudsmana pro zdraví pomáhá s mnoha různými problémy. „Pacienti se na nás mohou obrátit prakticky se vším, čemu nerozumí nebo co je trápí v rámci našeho zdravotnického systému. Mohou to být problémy v komunikaci s lékařem nebo pojišťovnou, může to být otázka kolem vydání posudku k invaliditě, se kterým nesouhlasí, či třeba dostupnosti léčby, která v jednom regionu je a v druhém ne,“ vysvětluje zakladatel kanceláře.


Kdo je ombudsman pro zdraví? Není to konkrétní člověk, je to celý tým odborníků, kteří radí a pomáhají pacientům i zdravotníkům s jejich problémy.

Ombudsman pro zdraví ale může poradit i zdravotníkům, kteří si nevědí rady – ať už s pacienty, nebo v rámci kolektivu, kde pracují, či se systémem jako takovým.

„Teď jsme zrovna obdrželi anonymní podnět velké skupiny lékařů, týkající se vedení nemocnice a respektování paušálů pojišťoven,“ ilustruje doktor Stránský.

Pokud byste i vy potřebovali od ombudsmana radu, nebojte se na něj obrátit – rady jsou poskytovány zdarma. „Stačí navštívit naše webové stránky, najít tam formulář k vyplnění a poslat nám ho. Většinou se ozveme do pěti pracovních dnů,“ popisuje doktor Stránský.

Kromě ombudsmana pro zdraví působí v Česku i veřejná ochránkyně práv, ombudsmanka Anna Šabatová, i ombudsmani jednotlivých nemocnic. Mezi tím, co dělají, jsou ale rozdíly.

„My se lišíme v tom, že jsme absolutně neutrální, nejsme napojení na žádné zdravotnické zařízení, ústav nebo nemocnici, takže můžeme být zcela objektivní. Máme devět právních poradců, takže můžeme pacientovi radit nejen v jeho nárocích v rámci celého zdravotnického systému, ale také v tom, jak správně v případě sporu s protistranou komunikovat. A také jak se soudit, a dokonce – v případě, že spor považujeme za důležitý z hlediska nedostatků našeho zdravotnického systému – ho můžeme i převzít,“ uzavírá zakladatel Kanceláře Ombudsmana pro zdraví.