Méně letadel ve vzduchu, horší předpovědi počasí. Jak pandemie zaskočila meteorology?

Letadla na obloze provedou podle Světové meteorologické organizace každý den až 800 tisíc měření, která pomáhají při předpovědích počasí. Kvůli pandemii koronaviru ale aerolinky nechávají své letouny na zemi, a meteorologové si tak ve vzduchu musejí vystačit jen s radiosondami. Třikrát denně je do vzduchu vypouští i Český hydrometeorologický ústav na pražské Libuši.

Vedoucí aerologického oddělení ČHMÚ Martin Motl spolu s kolegou připevňuje radiosondu k meteorologickému balonu. Ten měří v průměru zhruba metr a půl a je z více než 99 procent naplněný vodíkem, aby byl co nejlehčí. Sonda je schovaná v polystyrenovém obalu o velikosti starého telefonu.

Balon ji vynese do stratosféry, do výšky asi 30 až 35 kilometrů. „Stoupá rychlostí asi 5 až 6 metrů za sekundu – právě proto, aby poměrně rychle zvládl dosáhnout výšek, které potřebujeme změřit,“ vysvětluje Motl. „Do 30 kilometrů vystoupá zhruba za 80 až 90 minut. Pak praskne a sonda padá zpátky na zem.“

Balon místo letadla

Jednorázové sondy vypouštějí tady na Libuši třikrát za den. Měří teplotu, vlhkost vzduchu nebo směr a rychlost větru, a díky tomu meteorologové vypočítají i tlak vzduchu. Sondy jsou velkými pomocníky při sestavování předpovědí počasí, zvlášť v době, kdy na obloze ubylo letadel.

Jednorázové sondy vypouštějí tady na Libuši třikrát za den. Měří teplotu, vlhkost vzduchu nebo směr a rychlost větru, a díky tomu meteorologové vypočítají i tlak vzduchu

„Během března, kdy nastal poměrně rychle útlum, tak jsme přišli o 80 až 85 procent měření,“ upřesňuje Radmila Brožková, která v ČHMÚ pracuje jako vedoucí oddělení numerických předpovědí počasí.

„To letadlo má ‚v nose‘ přístroje, které používá pro měření rychlosti proudění, plus tam má čidlo na teplotu. A v poslední době se používají také čidla vlhkostní. Když letadlo vystartuje, tak než dosáhne letové hladiny, měří nám krásně profil atmosféry.“

Improvizace v čase pandemie

Evropské centrum pro střednědobé předpovědi počasí odhaduje, že bez letadel jsou modely až o 15 procent méně přesné. Nabízí se proto otázka, jestli je nemohou dočasně nahradit právě radiosondy na vodíkových balonech.

„Tahle diskuze proběhla na úrovni sdružení národních meteorologických služeb Evropy (EUMETNET). Situace v Evropě vypadá tak, že některé sondážní stanice měřily ještě méně často než ČHMÚ, například Portugalsko,“ vysvětluje Brožková.

„A tak se dohodlo, že v rámci částečné kompenzace bude lépe, když tyto velmi řídce měřící stanice začnou měřit alespoň dvakrát za den.“

Pomáhají i letiště

„Kromě toho teď došlo k dohodě na úrovni evropských zemí, že jsme začali zapracovávat data, která jsou získávána pomocí autorit řízení letového provozu, a to z více evropských zemí. Samozřejmě že to nenahradí množství měření, o které jsme přišli, ale je to aspoň něco,“ uzavírá meteoroložka.

Za normálních okolností pomáhá s předpovědí počasí po celém světě přes 40 aerolinek. Návrat jejich letadel na oblohu tak kromě turistů a obchodních cestujících vyhlíží i metrologové, včetně těch českých.

Spustit audio
autoři: Matěj Skalický , and

Odebírat podcast

Související