Magazín Experiment ŽIVĚ z dispečinku Ředitelství silnic a dálnic

17. srpen 2024

  • 00:00 témata magazínu
  • 00:45 dispečink u Rudné u Prahy
  • 07:45 národní dopravní informační centrum
  • 11:30 bezpečnost na dálnicích
  • 15:30 dálnice D11
  • 20:15 dálnice a moderní technologie

Po celý týden se reportéři Ondřej Vaňura a Martin Pařízek v Seriálu Radiožurnálu věnovali tématu údržby největších tuzemských staveb. Nevynechali ani dálnice, kterých je v Česku na 1300 kilometrů. Sobotní Magazín Experiment speciál proto završí týdenní sérii reportáží živým přenosem ze sídla střediska správy a údržby ŘSD v Rudné u Prahy. O čem všem mají dispečeři přehled a jak mohou dopravní situace na dálku ovlivnit, přibližuje v úvodním rozhovoru jeho ředitel Jan Řikovský.

Díváme se tady na velkou obrazovku se záběry z různých kamer rozmístěných na nejrůznějších místech. Jaké údaje tady má dispečer k dispozici?

Náš dispečer má k dispozici údaje z mnoha informačních zdrojů. Jak jste zmínil, sedíme před televizní stěnou, kde náš dispečer vidí výstupy z monitorovacího kamerového systému, kterým jsou pokryta všechna důležitá a kritická místa, která na svém úseku má a musí je monitorovat.

Čtěte také

Dále má k dispozici údaje z našich meteostanic. Dovede poznat, jestli je vozovka mokrá, namrzlá, suchá, jakou silou fouká vítr. Dokáže operativně vyhodnocovat aktuální meteorologickou situaci a dokáže koordinovat činnosti údržby, které na úseku probíhají.

Současně je schopen monitorovat například odstavená vozidla i si všimnout například dopravní havárie a společně s ostatními složkami IZS koordinovat jejich zásah, kde samozřejmě naši lidé přispívají. Probíhá tam úklid, řídíme dopravu tak, aby byla situace pro cestující veřejnost vždy bezpečná.

Co se stane ve chvíli, kdy zjistíte na dálnici nějaký problém, ať už třeba jde právě o poruchu, anebo nehodu? Co se tady v tu chvíli začne dít?

V tu chvíli náš dispečer prověří všechny možné informační zdroje. Asi víte, nebo veřejnost ví, že na naší dálnici probíhá činnost tzv. asistence ŘSD. To jsou právě naši pěšáci v terénu – naši lidé, kteří míří na místo, prověří situaci, operativně podají zprávu sem na dispečink a dispečer koordinuje veškerou další činnost, která se bude dít. Řídí komunikaci s policií, vysílá na místo další pracovníky, kteří provádí zabezpečení, úklid, případně komunikuje s dalšími složkami IZS, hasiči, záchranná služba atd.

Jan Řikovský, vedoucí dispečinku SSÚD ŘSD na D1

Teď jsme si živě popsali, jak vaši kolegové i odsud z Rudné u Prahy vyrážejí do terénu s mobilním dopravním značením. Jak rychle se to děje od doby, kdy vy vidíte ten problém?

Pokud se o tom problému dozvíme, což je vskutku velmi rychlé, mohli jste to vidět na vlastní oči, tak reagujeme hned. Bavíme se o jednotkách, maximálně desítkách vteřin, než se tady začne dít nějaká akce, a do několika jednotek minut jsme na tom úseku a začíná zásah nebo nějaká činnost, která směřuje k tomu, aby byl plynulý provoz obnoven.

Jak se liší práce tady na dispečinku v létě a jak v zimě?

Letní a zimní provoz má svá specifika. Pro letní provoz jsou charakteristické typické špičky, které jsou zejména na začátku a na konci letních prázdnin. Tam nás trochu trápí zvýšení intenzity provozu. Naopak v zimním období nás trápí zejména počasí – spady sněhu, námrazy na vozovce atd. K tomu de facto nesmí nikdy dojít, aby nám vozovka namrzla.

V zimě náš dispečer koordinuje činnost zimní údržby – vysílá na úsek sypače, řídí činnost posypu, odklízení sněhu atd. To samozřejmě v létě nehrozí.

Jaké předpoklady musí mít člověk, aby tady mohl jako dispečer u ŘSD pracovat?

Musí mít dobré organizační schopnosti, musí umět dobře komunikovat, musí být stručný, výstižný a musí umět zachovat klid.

Zleva Ondřej Vaňura, ředitel SSÚD Jan Řikovský, mluvčí ŘSD Jan Rýdl a Martin Pařízek

Dá se obecně říct, kdy je pro vás práce nejtěžší?

Jsou to zejména situace v zimě, kdy jsou velké spady sněhu, do toho třeba ranní špičky apod. To je zdejší dispečink skutečně velmi vytížený, protože dochází k dopravním nehodám, současně je nutné řídit činnosti údržby atd. V momentě, kdy zdejší dispečer řídí činnost například 12 sypačů, do toho má nějaké dopravní nehody, tak se skutečně nezastaví.

Ono to pro vás může být i fyzicky náročné. S tím máte osobní zkušenost. Tak vy jste šel pěšky z Hradce Králové do Jaroměře po dálnici…

Ano, je to pravda. Než jsem se dostal na úsek údržby a na středisko údržby, tak jsem pracoval na majetkové správě a v rámci reklamačního řízení jsem kontroval dopravní značení a skutečně jsem šel podél dálnice z Hradce Králové do Jaroměře. Prohlédl jsem zhruba 1650 značek, na kterých bylo nalezeno zhruba 850 závad.

Čtěte také

Jak dlouho jste to šel?

Asi tři dny.

Bylo vedro?

Velké.

Musí být člověk, srdceřem, aby tuto práci mohl dělat, protože ono je to i nebezpečné pro pracovníky na dálnici.

Samozřejmě jako každá práce – musí k ní mít člověk vztah, musí ji dělat s určitým nasazením a láskou. Nicméně co se týká bezpečnosti, snažíme se všechno provádět tak, aby to bylo bezpečné. Snažíme se stavět dopravní omezení tak, aby naši lidi byli vždy chránění, aby riziko bylo skutečně minimální.

Spustit audio