Magazín Experiment: Jak probíhá servis dopravních letadel? A jsou ryby z farem zdravější než ty z volného moře?

Poslechněte si celý Magazín Experiment z 9. března 2024
- 00:00 témata magazínu
- 00:30 Práce v servisním hangár na letišti Václava Havla
- 04:20 Rozhovor s leteckým publicistou a pilotem dopravních letadel, Ladislavem Kellerem
- 08:58 Převoz koní Převalského do Kazachstánu
- 9:50 Robotická kardiochirurgie
- 13:30 Rozhovor s přednostou kardiochirurgie v Hradci Králové, Janem Vojáčkem
- 17:25 Zdraví ryb v mořských farmách
Technici ze společnosti Czech Airlines Technics na pražském Letišti Václava Havla mají největší nápor práce během zimy. Každé letadlo totiž musí pravidelně na kontrolu a aerolinky využívají toho, že je v těchto měsících provoz v Evropě slabší než jindy. Ve velkém hangáru v pražské Ruzyni technici rozebírají stroje v podstatě do posledního šroubku.
Po schodech jsem vystoupal do bílého Boeingu 737 nové generace a uvnitř letadla se mi naskytl pohled, který běžně jen tak neuvidíte. Letadlo je úplně prázdné, nejsou tu žádné sedačky ani toalety. Podlaha je zčásti odkrytá a pod ní se po celé délce táhnou ocelová lana.
„Tady je vlastně kompletní řízení. Tudy vedou veškerá lana, kterými se letadlo řídí,“ vysvětluje mi manažer této konkrétní zakázky Václav Novák. Ani na trupu letadla není žádné obložení a ze stěn čouhá spousta drátů.
„Pomocí lan se v podvozkové gondole roztahují na levou a pravou stranu křídla, kde ovládají spoilery a křidýlka Ty další pokračují dozadu a tam ovládají výšková a směrová kormidla,“ pokračuje Václav Novák v popisu mechanismů, které se v letadle skrývají pod nohama cestujících.
Do posledního šroubku
Tohle ale není jediné letadlo, které je v obrovském hangáru F na stojánce. S manažerem zdejší hangárové údržby Lukášem Poučem procházíme kolem dalších všelijak rozebíraných strojů:
„Naším poselstvím je udržovat letadla zákazníků v co nejlepším stavu. Logika leteckých společností, které si k nám v zimě dávají servisovat letadla, je jednoduchá: V zimě není vytížení letadel tak velké, a naopak v létě, kdy si všichni létáme odpočinout k moři, potřebují mít letadla v dobrém stavu a bezpečná.“
Každý letoun musí na různé kontroly minimálně jednou za dva roky. „Jsme schopni udělat revize, které trvají jen sedm dnů, ale v tuto část roku je víc těch, které trvají okolo třiceti čtyřiceti dnů,“ upřesňuje Lukáš Pouč.
„Díváme se do míst, která jsou cestujícím skrytá – jde hlavně o konstrukční prohlídky, abychom zjistili, jestli spoje nejsou namáhané, jestli tam nejsou praskliny nebo jiné opotřebení.“
Hangár a zkušenosti
Právě teď technici na jednom z trupů odendávají nýtek po nýtku. Na servis sem létají aerolinky z různých koutů Evropy.
„Údržbářská kapacita v Evropě není neomezená, takže to, že někdo má hangár a je v něm schopný provádět údržbovou činnost, má samo o sobě nějakou cenu,“ přibližuje předseda představenstva společnosti Czech Airlines Technics Petr Doberský, co rozhoduje o získání servisních zakázek.
„A pak je to hodně velká zkušenost – proto naši mechanici všechno opravdu detailně procházejí a kontrolují ztenčení jednotlivých materiálů, aby bylo opravdu jisté, že nic z toho nemůže prasknout.“
Ročně tady odborníci servisují zhruba 80 letadel. Jde o Boeingy 737 nové generace a Airbusy 320.
Jak se řeší závady, které se objeví před letem anebo v jeho průběhu? Proč využívají v motolské nemocnici k operaci nedomykavosti srdeční chlopně robota? A jsou ryby z mořských farem zdravější než ty ulovené na volném moři?
Poslechněte si celý Magazín Experiment.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Pivo za 15 korun. No, a co? Jarmarky SPD ukazují, jak to může být bez marží řetězců, říká Ševčík za SPD
-
Muž blízký Kremlu stál za pádem banky v Česku, škoda byla 1,4 miliardy. Státní zástupce ho obžaloval
-
Analytik: Řada požadavků Ruska jde proti zdravému rozumu. Na omezení sil by nekývla žádná země
-
Elektrošoky, bití, recitace Putina. Poručík Butkevyč padl do léčky, která ho mohla stát život