Magazín Experiment: Jak probíhá servis dopravních letadel? A jsou ryby z farem zdravější než ty z volného moře?

9. březen 2024

  • 00:00 témata magazínu
  • 00:30 Práce v servisním hangár na letišti Václava Havla
  • 04:20 Rozhovor s leteckým publicistou a pilotem dopravních letadel, Ladislavem Kellerem
  • 08:58 Převoz koní Převalského do Kazachstánu
  • 9:50 Robotická kardiochirurgie
  • 13:30 Rozhovor s přednostou kardiochirurgie v Hradci Králové, Janem Vojáčkem  
  • 17:25 Zdraví ryb v mořských farmách

Technici ze společnosti Czech Airlines Technics na pražském Letišti Václava Havla mají největší nápor práce během zimy. Každé letadlo totiž musí pravidelně na kontrolu a aerolinky využívají toho, že je v těchto měsících provoz v Evropě slabší než jindy. Ve velkém hangáru v pražské Ruzyni technici rozebírají stroje v podstatě do posledního šroubku.

Po schodech jsem vystoupal do bílého Boeingu 737 nové generace a uvnitř letadla se mi naskytl pohled, který běžně jen tak neuvidíte. Letadlo je úplně prázdné, nejsou tu žádné sedačky ani toalety. Podlaha je zčásti odkrytá a pod ní se po celé délce táhnou ocelová lana.

Czech Airlines Technics - servis letadel na Letišti Václava Havla v Praze Ruzyni

„Tady je vlastně kompletní řízení. Tudy vedou veškerá lana, kterými se letadlo řídí,“ vysvětluje mi manažer této konkrétní zakázky Václav Novák. Ani na trupu letadla není žádné obložení a ze stěn čouhá spousta drátů.

„Pomocí lan se v podvozkové gondole roztahují na levou a pravou stranu křídla, kde ovládají spoilery a křidýlka Ty další pokračují dozadu a tam ovládají výšková a směrová kormidla,“ pokračuje Václav Novák v popisu mechanismů, které se v letadle skrývají pod nohama cestujících.

Do posledního šroubku

Tohle ale není jediné letadlo, které je v obrovském hangáru F na stojánce. S manažerem zdejší hangárové údržby Lukášem Poučem procházíme kolem dalších všelijak rozebíraných strojů:

Lukáš Pouč, manažer hangárové údržby Czech Airlines Technics

„Naším poselstvím je udržovat letadla zákazníků v co nejlepším stavu. Logika leteckých společností, které si k nám v zimě dávají servisovat letadla, je jednoduchá: V zimě není vytížení letadel tak velké, a naopak v létě, kdy si všichni létáme odpočinout k moři, potřebují mít letadla v dobrém stavu a bezpečná.“

Každý letoun musí na různé kontroly minimálně jednou za dva roky. „Jsme schopni udělat revize, které trvají jen sedm dnů, ale v tuto část roku je víc těch, které trvají okolo třiceti čtyřiceti dnů,“ upřesňuje Lukáš Pouč.

„Díváme se do míst, která jsou cestujícím skrytá – jde hlavně o konstrukční prohlídky, abychom zjistili, jestli spoje nejsou namáhané, jestli tam nejsou praskliny nebo jiné opotřebení.“

Hangár a zkušenosti

Právě teď technici na jednom z trupů odendávají nýtek po nýtku. Na servis sem létají aerolinky z různých koutů Evropy.

Czech Airlines Technics - servis letadel na Letišti Václava Havla v Praze Ruzyni

„Údržbářská kapacita v Evropě není neomezená, takže to, že někdo má hangár a je v něm schopný provádět údržbovou činnost, má samo o sobě nějakou cenu,“ přibližuje předseda představenstva společnosti Czech Airlines Technics Petr Doberský, co rozhoduje o získání servisních zakázek.

„A pak je to hodně velká zkušenost – proto naši mechanici všechno opravdu detailně procházejí a kontrolují ztenčení jednotlivých materiálů, aby bylo opravdu jisté, že nic z toho nemůže prasknout.“

Ročně tady odborníci servisují zhruba 80 letadel. Jde o Boeingy 737 nové generace a Airbusy 320.

Jak se řeší závady, které se objeví před letem anebo v jeho průběhu? Proč využívají v motolské nemocnici k operaci nedomykavosti srdeční chlopně robota? A jsou ryby z mořských farem zdravější než ty ulovené na volném moři?

Poslechněte si celý Magazín Experiment.

autoři: Ondřej Vaňura , and
Spustit audio

Související