Kamarád, který dokáže dobře poradit, popisují vývojáři svoji představu budoucnosti konverzačních chatbotů

13. srpen 2020
Podcast Budoucnost R

Čeští vývojáři z týmů Alquist přidali další skvělý výsledek v prestižní soutěži chatbotů Amazon Alexa Prize. Po dvou druhých místech v minulých ročnících letos obsadili třetí příčku. Jak se jejich technologie za rok vývoje posunula? A kde by mohl jednou Alquist pomáhat?

Čtěte také

„Technologii jsme začali stavět na znalostní databázi,“ popisuje Petr Marek z týmu Alquist, jakým směrem se vývojáři z pražského ČVUT v uplynulých měsících vydali. „Všechno co uživatel nebo umělá inteligence řekne, se ukládá do databáze a naše umělá inteligence s tím pak dokáže pracovat a využívat to v další konverzaci. Dalo by se tedy říct, že aktuální verze má větší konverzační paměť.“

Díky tomu je chatbot schopný nacházet propojení mezi různými tématy a prvky, které se diskutují v průběhu dialogu, takže dokáže vytvářet asociace a přecházet z jednoho tématu na druhé, aniž by to působilo nepřirozeně, doplňuje jeho kolega Jan Pichl.

K zábavné konverzaci mají chatboti zatím daleko

Čeští vývojáři tak vystihli trend, který je zjevný i z úsilí konkurenčních soutěžních týmů. Konverzační schopnosti chatbotů míří k širšímu spektru témat, o kterých jsou schopní mluvit do větší hloubky.

Tým Alquist, který se umístil na třetí příčce v soutěži Alexa Prize 2020. Petr Marek a Jan Pichl na snímku uprostřed

„V předchozích ročnících soutěže měly řešení často problém s tím, že dokázaly udržet konverzaci dejme tomu o filmech během tří dialogových otáček a pak se snažily přeskočit na jiné téma. To uživatele málokdy baví, protože všechny takové konverzace byly strašně povrchní,“ popisuje Marek.

Navzdory tomu, že umělá inteligence se v tomto ohledu zlepšuje, ani vítěznému týmu se letos nepodařilo přiblížit k cílové metě soutěže, tedy k dvacetiminutové plynulé konverzaci. „Dostali se někam na půlku,“ upřesňuje vývojář.

Data jsou ropa 21. století

V určitých oblastech ovšem už dnes funguje technologie hlasových asistentů na dostatečně dobré úrovni na to, aby ji lidé dokázali využít. Děje se to například v inteligentních domácnostech – při ovládání světel, nastavení klimatizace nebo například pouštění hudby.

Čtěte také

„Došlo také k posunu konverzací, které mají naplánovat nějaký cíl, třeba hezký večer. Tam je potřeba zarezervovat taxi, koupit lístky do kina nebo třeba ještě potom zamluvit nějakou restauraci. To už dnes jeden z velkých hráčů na trhu dokáže,“ zmiňuje Petr Marek technologii společnosti Amazon.

Ta spolu se společností Google má velkou výhodu v možnosti přístupu k velkému objemu dat. „Data jsou ropa 21. století. Na univerzitách k nim ovšem takový přístup nemáme, proto musíme jít cestou na jednu stranu jednoduchých řešení, na druhou stranu tam ale vždycky musí být nějaký trik, díky kterému se posuneme,“ popisuje Jan Pichl.

Jak by mohly v budoucnu konverzační asistenty uživatelům prakticky pomáhat? Jak náročné je sladit vývoj softwaru s vývojem hardwaru? A jaké jsou vyhlídky na to, že chatboty budou mluvit česky? Poslechněte si celý podcast Budoucnost R s Janem Pichlem a Petrem Markem.

autoři: Vojtěch Koval , and
Spustit audio

Související