Jsou rychlé a dostanou se všude. Mototaxíky jsou ve Rwandě oblíbené, Evropanovi však opatrnost velí nenasedat

Mototaxikářů je v Kigali na patnáct tisíc
Mototaxikářů je v Kigali na patnáct tisíc

V Keni jim říkají boda-boda, v Nigerii okada a ve středoafrické Rwandě moto. Řeč je o nejoblíbenějším a nejběžnějším dopravním prostředku Afriky, tedy o motocyklu. Jsou rychlé, dostanou se tam, kam auta nemohou a jsou také podstatně levnější. V Kigali, hlavním městě Rwandy, jsou motorky populární i jako taxíky, po městě jich jezdí patnáct tisíc.

Na semaforu blikla zelená a křižovatkou se řítí desítky motocyklů. Vepředu řidič a za ním spolujezdec, v tomto případě zákazník. Město, rozložené po několika kopcích, se sice může pochlubit dokonce i autobusovou dopravou, hlavním dopravním prostředkem jsou ale taxíkáři s motorkou.

Po genocidě neměly žádnou budoucnost. Nakonec se jejich život proměnil ve sladké sny

Naděje na přežití: 63 procent

„Když jsme sem přijeli, neměli jsme zprvu auto a služby ‚motos‘ jsme hojně využívali. Nikdy jsme neměli žádný problém. Dokonce i moje děti s nimi jezdily,“ popisuje svoji zkušenost s mototaxi Ondřej, Čech, který v Kigali několik let žije a pracuje.

I Václav má s mototaxi zkušenosti, dává ale přednost autu: „Když stojíte pár minut u krajnice, motorka přijede a odveze vás, kam chcete. Ale není to úplně bezpečné, řidiči mívají často podivné řidičáky…“

Povinné nošení helmy při jízdě na motorce pomohlo zvýšit bezpečnost provozu

Pověst motorkářů není nejlepší. Osmdesát procent všech nehod připadá na jejich konto. Vysoká je i úmrtnost při dopravních nehodách – skoro 27 procent. A to se nelíbí ani pasažérům ani mnohým řidičům.

Hlavně pomalu!

Jsem v rodinném domku na okraji Kigali. V přítmí svítí několik monitorů, za nimi sedí dispečeři. Tady sídlí společnost, která má ve svém programu především bezpečnost. Do džungle provozovatelů mototaxi vnesla pravidla a moderní technologie. Každý řidič má chytrý telefon, přes aplikaci si zákazníci objednávají odvoz a dispečer zase sleduje řidiče.

Čtěte také

„Máme přehled nejen o tom, kde naši řidiči právě jsou, ale také jak jezdí – jak rychle, jak často prudce brzdí… Můžeme pak zcela zodpovědně zákazníkům říci: Toto je řidič, který jede bezpečně, a můžete se spolehnout, že s ním dorazíte do cíle své cesty v pořádku,“ říká Emannuel, manažer společnosti.

Centrála společnosti Safemotos v Kigali

K bezpečnosti motocyklového provozu přispěly i rwandské úřady. Navzdory protestům žen, které se bály o své účesy, musí mít nejen řidiči, ale i spolujezdci povinně helmy.

Stále se však vyplatí naučit se pár výrazů, které mohou při jízdě mototaxíkem zvýšit šanci na přežití. Ten klíčový výraz zní: Pomalu! Svahilsky je to „Pole, pole!“ a v Keni nebo Rwandě by měli rozumět, když řeknete „Bohoru, bohoru!“

A jestli to funguje? „Občas ano,“ hodnotí na závěr lakonicky Václav.