Jiří František Potužník ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

Jak významná je česká účast na Expu 2015 v Miláně pro tuzemské firmy i pro stát? Jak vypadá náš pavilon a co nabídne návštěvníkům uvnitř? Stihnou se všechny přípravy do 1. května, kdy světová výstava otevře své brány?

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaHostem Dvaceti minut Radiožurnálu je generální komisař pro Expo 2015 Jiří František Potužník. Dobrý den.

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Dobrý den vám i posluchačům.

Čtěte také

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaVy jste se v pátek vrátil přímo z Milána, tak co se aktuálně děje v českém pavilonu, protože víme, že ta hrubá stavba byla dokončena v předstihu.

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015V pavilonu probíhají už interiérové úpravy. V podstatě se připravuje finální povrch stěn a podlah tak, aby v lednu mohli nastoupit instalatéři a tím nemyslím jenom mistry vody a tepla, ale myslím tím tvůrce, kteří budou instalovat jednotlivé části vnitřní expozice a nakonec samotné exponáty. To znamená, hrubá stavba je nejen hotová, ale je hotov i slaboproud, rozvody sítí vevnitř a to, čeká pavilon zevnitř, promiňte, zvenku, tak už je vlastně jen osazení fasády lamelami, které mají vtisknout pavilonu ten finální efekt.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaTo jsem se chtěla právě zeptat, co se týče toho zasíťování, teď tedy opravdu toho instalatérského, tak s tím byly trochu problémy.

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015No, ony jsou to problémy na italské straně. I nadále zůstávají všechny pozemky na výstavišti bez elektrické energie a bez vody, respektive bez přípojek těchto médií a stavitelé musí využívat dieselové generátory nebo si vozit vodu sami, to přetrvává a bude to přetrvávat až do ledna. Tady si prostě každá z těch zemí musela poradit sama.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaA k tomu exteriéru, jak vypadá český pavilon, který mimochodem, což je poměrně důležité, uvidí návštěvníci při vstupu na výstaviště Expa jako první?

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Je to budova čistých linií, připomíná vzdáleně funkcionalismus, čímž neříkám, že to je funkcionalistická budova. Tady respektuju architektonickou definici tohoto stylu, ale je to budova, která je modulární, to je to podstatné. Podstatné je to ve dvou ohledech. Za prvé má minimální ekologickou stopu. Ta konstrukce už je vlastně vyráběná z ocelových prvků, které jsou z recyklovaného kovu. A druhý důležitý aspekt je, že ta konstrukce bude snadno rozebratelná a snadno znovu postavitelná, což znamená, že po půlroce, po níž, po nějž se ta výstava potrvá, ta budova nalezne nové trvalé uplatnění, a to je také ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaMáte už představu, kde by mohla to uplatnění nalézt?

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015My si budovu pouze pronajímáme nebo přebíráme do užívání. Jejím majitelem je firma Koma, která ji staví. A ta se bude rozhodovat podle dvou hledisek, tím prvním je samozřejmě cena a druhým je reprezentativnost toho umístění. Já o některých jednáních vím, ale protože je nevedu já a že jsou ještě neukončená, tak si nechám pro sebe, ale mohu říct, že o tu budovu je zájem jak v České republice, tak v zahraničí.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaKdyž mluvíme o té budově jako takové, tak o té jakkoliv s uvozovkami funkcionalistické, jak jste říkal, proč vlastně nakonec došlo na tento návrh, protože původně se uvažovalo o organickém stylu Národní knihovny Jana Kaplického nebo přírodním stylu farmy Čapí hnízdo Andreje Babiše. Jak nakonec přišlo na firmu Koma a tento projekt?

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Neuvažovalo. My jsme v rámci prezentace toho konceptu naznačili určité směry.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaTak jste tak naznačil vy?

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Ano, tak jsem naznačil já a skutečně ty tři směry byly za prvé funkce, to je ten jeden z těch, co se podařilo vlastně realizovat, druhý byla budova, která je způsobem nějakým originální, což nepochybně Čapí hnízdo je a je funkční a víme, že ji lze postavit za rozpočet, který jsme měli k dispozici, a třetí vize byla, pokud do hry vstoupí silný investor, který bude doplácet výrazně tu budovu, tak je možné, aby vzniklo něco naprosto průkopnického ve stylu Kaplického architektury, přičemž od počátku ale bylo jasné, že to blob být nemůže, protože ten je určen k jinému účelu, má jiné rozměry a je to prostě architektura, která nelze jenom zmenšit, aby plnila stejnou estetickou funkci. Byly to tři směry. My jsme ve všech třech směrech evidovali nějaké zájemce, nějaké stavitele i některé architekty. Nakonec hodnotící komise v prosinci loňského roku, je to téměř na den přesně, vybrala tuto budovu, protože ta vybočovala jaksi nejvíc z těch všech ostatních návrhů jednou věcí, a to je umístění jezerní plochy před pavilon, což je prvek jak estetický, tak funkční, protože ta vodní plocha by měla přirozeným prouděním vzduchu pavilon chladit, a tím šetřit náklady.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaNeznamená to právě třeba, že byla vybrána proto, že na ty ostatní varianty se nenašel ten silný investor?

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015My jsme dostali 9 nabídek, nakonec na stole zůstaly bohužel jenom 3, a to proto, že jsme museli 6 zahraničních uchazečů vyloučit pro nesplnění administrativního vypořádání té zadávací dokumentace, to je věc, kterou určuje zákon, kterou já považuji za zbytečnou, ale v tom zákoně prostě je. Do podrobnosti doveduli to, my jsme museli vyloučit drtivou většinu zahraničních návrhů a některé z nich byly, řekněme, bližší té organické architektuře, proto, že například nedodali výpis z rejstříku trestů z České republiky, což je podmínka, která platí i pro firmy, které v životě v České republice nepůsobily. Já jsem potom zjišťoval u mnoha právníků i zástupců NKÚ, jestli je to skutečně rigidní pravidlo, bohužel je a bohužel jsme nebyli jedinou institucí, která musela vyloučit zahraniční uchazeče z tohoto důvodu.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaMohla tato byrokracie podle vás poškodit třeba právě to, jak vypadá nyní pavilon? Mohlo to vypadat lépe?

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015To si nemyslím, ten pavilon je úžasnej, to je krásná budova, která splňuje jak estetickou funkci, tak tu faktickou, to znamená, ten pavilon je provozuschopný a velmi snadno provozuschopný.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaAle pakliže tu byly ještě ty alternativy, o nichž jste mluvil, mohla česká účast na Expu 2015 vypadat lépe, kdyby nebylo té byrokratické zátěže?

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Mohla vypadat jinak. Nejsem architekt a respektuju řemeslo, já jsem manažer. Tohle to je otázka pro členy té hodnotící komise. Já si myslím, že lépe vypadat nemohla a říkám to jako člověk, který si bude pronajímat nejlepší možnou variantu, nejsem architekt. Nicméně to se nevztahuje jenom na nás, otázka je, proč je ten český zákon v tomto ohledu tak, ona to není diskriminace, ale je to, řekněme, velké neštěstí, tak nešťastný, protože na základě těch jednání, které jsem vedl, tak vyplynulo, že z podobných důvodů byli v minulosti už odmítnuti zahraniční uchazeči o jiné developerské projekty. Víme, že některé veřejné stavby jsou velmi drahé. Otázka, ale nikoliv pro mě, spíš pro investigativní novináře, je, kolik firem zahraničních jsme museli odmítnout z těhle těch malicherných důvodů a proč se některé stavby prodražují.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaHostem Dvaceti minut Radiožurnálu je generální komisař pro Expo 2015 Jiří František Potužník. Řeč byla o penězích. Na českou účast bylo v listopadu zajištěno 180 milionů korun, což je minimální částka stanovená tuzemskou vládou. Náklady na naši účast se odhadovali od 180 do 260 milionů, čili jaký je ten finální rozpočet? Je už nějaký finální?

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Finální rozpočet bude znám na konci října loňského roku, kdy Expo skončí. My prostředky k těm 130 milionům, které v podstatě dává do projektu stát, jsme se zavázali sehnat 50 milionů ze třetí zdrojů, což jsou ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaSoukromí investoři nebo ...

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Jsou to drtivou většinou soukromí investoři.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaSponzoři.

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Takhle, oni to nejsou sponzoři v tom smyslu, že by nám dali peníze a byli spokojeni s tím, že nám dali peníze. My nabízíme služby, my obchodujeme marketingové, mediální a tak dál. Investoři, kteří do toho projektu vstupují, za to něco dostávají a něco si po Expu odnesou, to znamená, například všechny exponáty mají své investory. Po Expu si je ti investoři vezmou a ty exponáty budou žít dál zase podobně jako budova plnohodnotným životem. Nebude se stávat to, co se stalo například nyní, že jsme museli řešit osud exponátu, který zůstal po světové výstavbě v Aiči v roce 5, kdy ten exponát se v podstatě rozpadá, stává se okolí nebezpečný a my řešíme na dálku, co s ním bude dál. To znamená, my jsme sehnali 50 milionů, dneska už je to 70 milionů, ten rozpočet je přes, se dostal přes 200 milionů ze třetích zdrojů, kde jsou především soukromí investoři, ale jsou tam například i regiony.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaA ty peníze od těch soukromých investorů, respektive z třetích zdrojů, jak vy to pojmenováváte, tak ty už jsou smluvně zajištěny, to jisté?

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Samozřejmě.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaČástka. Také se původně počítalo se sumou 70 milionů, které zůstaly po minulém Expu v Šanghaji, nakonec chce ale ministerstvo financí a ministerstvo zahraničí tento fond ponechat k jinému využití, na kolik komplikované pro vás bylo, že se to takto změnilo?

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Vůbec, toto je dohoda ministerstva zahraničí a ministerstva financí. Pro nás je podstatné, že ten závazek, že těch 70 milionů nějakým způsobem budeme moct využít, zůstal. My ponecháváme tuto úsporu ze Šanghaje ministerstvu zahraničí, ale dostaneme od něj z jiné kapsy tutéž částku, takže pro nás se nic nemění.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaAni z hlediska právě třeba byrokracie se pro vás opravdu nic nemění, nebo z hlediska nějaké jistoty, když jste to jaksi takzvaně měli přiklepnuté a teď se to mění v tom smyslu, že to bude odněkud jinud, ale nevíme odkud zatím.

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Víme. To je /nesrozumitelné/ zprocesovaná, tyto prostředky dá ministerstvo financí ministerstvu zahraničí pro to, aby ministerstvo zahraničí dalo nám. Takhle funguje státní správa. My manažeři si o tom můžeme myslet své, ale v tomto případě to je funkční řešení.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaJak komplikované vlastně bylo vůbec kombinovat ty soukromé a veřejné zdroje financování?

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Strašně.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaCo bylo tedy nejsložitější? Jak se vám to podařilo?

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Nejsložitější bylo v tom zkráceném časovém režimu, protože jsme na přípravu měli v podstatě 2 roky, za prvé ty částky alokovat, získat, smluvně ukotvit a současně zprocesovat už jako veřejné finance. To základní úskalí toho, o čem všichni mluví a říká se tomu PPP, neboli Public Private Partnership a je to sdílení veřejných a soukromých investic, tak ten základní kámen úrazu z mého pohledu je v tom, že na to není připravena ani legislativa, ani úřady. Vedete investora, který je ochoten do toho projektu investovat, řekněme, částku 5 milionů, v okamžiku, kdy vám je dá, jsou z toho veřejné peníze a vy je musíte takto procesovat, což by nebyl problém, pokud ten investor nechce podpořit konkrétní věc. Takže my máme investora, který je ochotný dát opravdu vysoké miliony na konkrétní umělecké dílo, máme od sboru poradců deklarováno, že to je umělec a dílo, které bude plnit mezinárodně reprezentativní funkci, ale my v podstatě nejsme schopni tomu investorovi dopředu garantovat, že s jeho prostředky bude naloženo efektivně tak, jak on chce, protože my samozřejmě ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaČili jsou to takoví dobrodruzi trochu, ti, kteří se rozhodli ...

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015My jsme našli recept, který považuji za svoje knowhow, ale protože si to říkám, si to říkáme mezi čtyřma očima, tak vám ho svěřím. My jsme nakonec našli ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaAle slyší nás potom více lidí jenom, pane Potužníku, jestli si to uvědomujete.

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Já vím. Já jsem se pokusil o vtip, tak to neprošlo. Je to v podstatě tak, že my od těch investorů jako přímou investici poptáváme pouze část jejich investic, je to, řekněme, 20 % a v té zbylé investici, k těm 80 % je zavazujeme smluvně napřímo, to znamená, že oni jsou objednateli a investory konkrétní části pavilonu konkrétního uměleckého díla. Má to pro nás několik výhod. Ta první je, že nám za prvé odpadá to riziko, že ty veřejné prostředky budeme procestovat buď k nespokojenosti investora a on nám odřeknu tu investici, a současně, že nestačíme procesovat v tom zkráceném časovém úseku ty veřejné soutěže tak, jak zákon vyžaduje, což v podstatě musíte dneska počítat tři čtvrtě roku na jedno výběrové řízení nad 2 miliony korun. A druhá výhoda je, že všechny ty části mají svého majitele. My jako kancelář na konci roku 16 ukončíme svou činnost a jak jsem už zmínil, že jsme vypořadavateli různých kostlivců ve skříni po předchozích výstavách, tak nezanecháme po sobě tyhle ty kostlivce někomu jinému, protože ten investor se o to sám postará a z mého pohledu lépe než stát.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaTeď tedy ke konkrétním firmám, ke konkrétním exponátům. Jak budou vypadat, kdo investoval a do čeho?

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015My tu expozici pojímáme jako jeden organický celek, to znamená, tou funkcionalistickou budovou se táhne od jezerní plochy až na střechu jedna organická expozice, která má 3 zastavení. Ta vlastní část, ta podstatná, tematická část expozice se jmenuje Laboratoř života a prezentuje v podstatě objevy českých vědců. To, co uvidí návštěvník jako první, je monumentální plastika Lukáše Rittsteina, kterou investuje firma Nafigate, to je světový lídr v oblasti nanotechnologií a symbolizuje čištění vody nanotechnologiemi. My budeme s touto firmou prezentovat světový patent na světové výstavě. Můžu malou vsuvku? Uvědomme si, že světové výstavby byly vlastně vymyšleny před 150 lety tak, že se tam jednotlivé země chlubily tím, co mají v oblasti vědy, průmyslu a kultury to nejlepší. Já si myslím, že to trošičku vyhaslo, že začaly jednotlivé účastnické země na sebe ukazovat svaly a předvádět se spíš jenom jako turistické nebo historické destinace. My se snažíme vrátit k tomuhle konceptu, který v podstatě princ Albert v 50. letech 19. století zasel. Takže to je první exponát. Druhý exponát je vlastně, opouštíme molekulu vody, exponátem, který se vztahuje k rostlinné buňce, to je exponát Ústavu experimentální botaniky, jejíž, jehož vědci jako první na světě rozluštili genetické kódy pšenice, genetické kódy banánovníku a dalších důležitých plodin.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaČili zatím stále setrváváme u té vědy.

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Je to jenom věda. To, pokud jde ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaŽe jste říkal to spojení vědy, kultury, umění.

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015K tomu se ..., tak počkejte, v okamžiku, kdy vědecká instituce, která současně je schopna ty své poznatky aplikovat a prodávat, tak je i průmyslovou institucí pro mě a pokud je rozhodnuta investovat do uměleckého díla, které symbolizuje její činnost, tak to je průlom, to tady nikdy nebylo. My tam nebudeme ukazovat grafy a modely těch molekul, jsou to umělecké exponáty předních českých tvůrců. Můžuli pokračovat, ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaAno.

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Tak vlastně, opustímeli molekulu vody, tak se dostaneme k buňce rostlinné, což je tedy Ústav experimentální botaniky, kde vlastně reliéfy, zrcadlové reliéfy zase obří na stěny už v interiéru vytváří Federico Díaz, dostáváme se k buňce živočišné, společnost Bioveta investuje opět do plastiky Lukáše Rittsteina, což je veliký jakýsi nerost se zřetelnými tvary zvířat koně a psa a orla a z druhé strany z krystalické jádro, ale vyskládané laboratorním sklem. Tato společnost totiž vyrábí léky, které jsou šetrnější, ale efektivnější než antibiotika pro hospodářská zvířata. Jdeme dál, dostáváme se k lidské buňce a Ústav organické chemie a biochemie bude prezentovat svoje léky proti civilizačním chorobám, především proti obezitě, ale i dalším. Proti chorobám, které způsobuje nezdravý styl života a stravování. Tuto část expozice dělá Jakub Nepraš, je to monumentální opět plastika zavěšená pod stropem se zadní projekcí, je to dílo, kde se slívá realita a pocity a vjemy a jdeme dál a končíme na střeše, kde je instalace Zoologické zahrady Praha, která má v podstatě projekt na ochranu celé planety, na ochranu ohrožených živočišných druhů. Je to spasený meteorit nebo spasený asteroid, v jehož nitru lze ale spatřit zase umělecky ztvárněné motivy těch ohrožených zvířat, protože ZOO Praha například každý rok vyplavuje do Kamerunu, kde jsou ohrožené gorily, protože si je domorodci zařazují rádi na jídelníček, tak vypravuje autobus, který je učí stravovat se jinak. To znamená, my se od molekuly dostaneme k celé planetě, která je svým způsobem také buňkou a všechno to je jeden lineární prostor.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaDěkuji, pane Potužníku, trochu za tu přednášku.

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Pardon.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaAle jenom jsem se chtěla zeptat, jestli to nebude působit právě trochu školometsky, jestli tam je nějaký humorný prvek nebo to odlehčení?

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Je. Tohle to je ta tematická část, to je to jedno zastavení. My tam máme prostory pro Českou republiku pro prezentaci, to je, za prvé ty exponáty některé jsou velmi vtipné. Potom je tam symbol České republiky Český les, a ten je velmi interaktivní, to je projekt studentů ČVUT, je to investice ministerstva průmyslu a obchodu a je to poprvé opět historicky vytvořený biotop Českého lesa, který je prošpikován ale technologiemi, především mechanickými rameny a roboty, které, kteří snímají to, co se před nimi děje, ten reálný porost a zvětšují ho podle toho, jak moc se návštěvník ztiší a zklidní, to znamená, že ten návštěvník se bude moci dostat, pokud se zastaví a ztiší, až na úroveň molekulární nebo buněčné strukturu listu, pokud chvilku vydrží, ta chvilka znamená přitom jenom 1015 vteřin, a pak se vrátí do reality. To, co ty kamery takhle zvětší, se bude promítat na stěny tohoto multimediálního systému, takže se z člověka na chvilku stane mravenec.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaA co s těmi jednotlivými exponáty bude? Vy jste říkal, že vlastně patří jednotlivým investorům, ale co třeba u tohoto Českého lesa, jak se to bude všechno potom rozebírat?

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Je to spíš otázka pro ně. Všechny ty instalace se dají demontovat a převézt zpátky. Je tady koncept, že pavilon bude i po Expo fungovat minimálně třeba s biotopem Českého lesa. Pokud by se jeho majitelem stala například instituce, která se botanice věnuje, tím už jsem trochu napověděl, jednotlivé exponáty, které jsem popsal tak dlouze, omlouvám se, předtím, tak zaujmou přední místa v těch institucích a v jejich sídlech, kde budou plnit dál reprezentační funkci a ty instituce se o ně budou starat a to je v podstatě z toho majetku, který vevnitř bude instalovat někdo jiný, všechno.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaDá se nějak vůbec vyčíslit, objektivizovat přínos účasti na Expu pro jednotlivé firmy, případně potom i pro stát?

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Je to na jejich uvážení. Je to jako účast na olympijských hrách. Těžko si představit, že by Česká republika na Expo v Miláně nejela. Je to první Expo v Evropě po 15 letech, po Hannoveru v roce 2000. Je to účast na akci, kde Česká republika i díky tradici Československa patří k uznávaným velmocem. S ohledem na bilaterální vztahy České republiky a Itálie by to také asi nebylo úplně, úplně vhodné. Takže toto rozhodnutí vlastně vždycky činí vláda. Ta má zvážit a zvážila, zda na Expo pojede nebo ne. Já nejsem nadšeným zastáncem Expa, já jsem nadšeným zastáncem toho, aby se na tom podílely čím dál tím víc soukromé firmy a stát platil čím dál tím méně.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaMy jsme vlastně neřekli to hlavní téma celého Expa, čili to je Potraviny pro planetu, energie pro život, to znamená, že ta česká expozice tam do toho přesně zapadá.

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Ono to velké téma má několik subtémat a všechny ty exponáty na ně dokonale zapadají. Je tam třeba zásobování pitnou vodou. Je tam boj s obezitou. Je tam péče o hospodářská zvířata. Je tam, jsou tam poznatky a inovace, které mohly umožnit pěstování zemědělských plodin v nehostinných oblastech, je tam péče o ohrožené živočišné druhy. Takže my jsme samozřejmě některé partnery bohužel museli odmítnout proto, že jejich koncept byl tomu tématu organizátorů i tomu našemu na hony vzdálen. Ale těch 7 statečných, já jsem vyjmenoval 5, ale je tam ještě společnost Block, která vyrábí laboratoře, které vlastně rekoperují energii využitelnou vevnitř, a to bude další interaktivní exponát. A je tam firma Regulus, která předvede na střeše patentový solární panel, který je hybridní, to znamená, že sbírá jak fotovoltaickou, tak, nebo vyrábí, tak fototermickou energii, vlastně nic takového dosud nikde neexistuje, takže těch 7 statečných je důkazem, že Česká republika má s čím na takovéhle akce jezdit a je na jejich rozhodnutí, kolik do toho investují a zda to má pro ně smysl. Co bych zdvořile prosil ať už jakýkoliv budoucí kabinet, pokud se rozhodne pro účast na jakémkoliv Expu, aby se rozhodl dříve, než 2 roky dopředu, protože čas jsou peníze a kdybychom měli na ty přípravy 4 roky, seženeme peněz víc.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaTouto zdvořilou prosbou končí Dvacet minut Radiožurnálu. Dnešním hostem byl generální komisař pro Expo 2015 Jiří František Potužník. Děkuji. Na shledanou.

Jiří František POTUŽNÍK, generální komisař pro Expo 2015Děkuju za pozvání.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorkaOd mikrofonu se loučí Karolína Koubová.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: kko
Spustit audio

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.