Jak dostat počítačovou generaci na výstavu? Na pražském UMPRUM věří, že pomůže chytrý nábytek

25. listopad 2018
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Výstava Libuše Jarcovjáková: Černé roky. Berlínské deníky 1985–1990 (29. 9. 2018 - 22.11.2018)

Světovým muzeím a galeriím schází nábytek, na kterém by si mohli návštěvníci při prohlížení expozic odpočinout, napadlo experty z pražského UMPRUM. A rozhodli se proto nějaký mobiliář vyvinout. Kromě toho, že se na něm bude dát pohodlně sedět, měl by dokázat spolupracovat s moderními technologiemi – třeba s brýlemi pro virtuální realitu.

Díky hmatovým rukavicím si mohou nevidomí slavná umělecká díla doslova osahat

Hmatové rukavice pomocí vibrací a 3D modelu zprostředkovávají nevidomým ojedinělý zážitek z umění

V Anežském klášteře v Praze vrcholí unikátní výstava nazvaná Touching Masterpieces. Nevidomí si na ní můžou pomocí hmatových rukavic vůbec poprvé sáhnout na světoznámé sochy ve virtuální realitě.

Díky chytrému nábytku by se návštěva muzea mohla stát ještě intenzivnějším zážitkem než třeba film v kině. Do galerií a muzeí by si také mohli najít cestu milovníci světa virtuální zábavy. Součástí projektu by totiž měly být i hry ve virtuální realitě.

Pohodlný, univerzální, modulární a zábavný

V pražském Uměleckoprůmyslovém muzeu vyvíjejí chytrý sedací nábytek, který by byl univerzálně použitelný v různých místnostech a pro různé výstavy. Jeho chytrá informační část by měla být modulární, a tudíž snadno adaptovatelná pro potřeby konkrétního výstavního prostoru nebo muzejní expozice. „Plánovaný herní modul bude návštěvníky vtahovat do děje výstavy,“ vysvětluje vedoucí projektu Iva Knobloch.

02991250.jpeg

Další detaily ještě jasné nejsou, protože tříletý projekt je teprve na začátku. Podle průzkumu, který muzeum provádělo, podobný nápad ještě nikdo nerealizoval. Muzea jsou přeplněná, a kdo nemá místo ani na exponáty, těžko nabídne návštěvníkům sedací nábytek. „Například v Muzeu designu v Londýně lidé odpočívají na schodech,“ dodává Iva Knobloch.

Muzeum 21. století

Cestování časem není díky virtuální realitě nedosažitelné. V Praze si teď můžete zkusit oživit golema

Virtuální hra Golem se veřejnosti otevřela ve středu

České vývojářské studio DiVR Labs vytvořilo unikátní projekt Golem VR. Stačí mít brýle pro virtuální realitu a ocitnete se v pracovně legendárního rabína Löwa. Nečeká vás nic menšího než oživování mýtické hliněné postavy. Unikátní projekt je největší atrakcí tohoto typu v Evropě a neztratí se ani v celosvětovém srovnání.

Projekt Uměleckoprůmyslového muzea zaujal Technologickou agenturu ČR. „Propojuje nové technologie, které se snaží posunout muzea do 21. století,“ říká její zástupce Martin Bunček. Vývoj sedacího nábytku dostane tedy ze státního rozpočtu podporu necelé čtyři miliony korun.

„Do tří let po ukončení řešení výzkumně-vývojové části projektu by mělo dojít k uplatnění jeho výsledků v praxi,“ odhaduje Martin Bunček. První prototyp chytrého sedacího nábytku pro muzea a galerie bude tedy k dispozici v roce 2021.

autor: Petr Kološ | zdroj:
Spustit audio