Cestování časem není díky virtuální realitě nedosažitelné. V Praze si teď můžete zkusit oživit golema

12. květen 2018
Virtuální hra Golem se veřejnosti otevřela ve středu

České vývojářské studio DiVR Labs vytvořilo unikátní projekt Golem VR. Stačí mít brýle pro virtuální realitu a ocitnete se v pracovně legendárního rabína Löwa. Nečeká vás nic menšího než oživování mýtické hliněné postavy. Unikátní projekt je největší atrakcí tohoto typu v Evropě a neztratí se ani v celosvětovém srovnání.

Virtuální výtah se se mnou rozjel a veze mne do portálu, který mě má přenést do středověké Prahy. „Přistáli jsme v Praze na Starém Městě v roce 1593,“ uvádí mě do situace hlasový průvodce.

Ještě se protáhnout symbolickým ohnivým kruhem, který znázorňuje portál pro cestování časem, a už stojím nedaleko Karlova mostu v době vzdálené od té naší skoro půl tisíciletí.

Virtuální realita je budoucnost e-shopů, věří vývojáři. Kdy si ve VR shopu koupíme první tričko nebo třeba auto?

Masivnímu rozvoji virtuálních obchodů zatím brání především pořizovací cena brýlí a dostatečně výkonného počítače na straně zákazníků

E-shopům se v Česku daří. Zákazníci na nich oceňují hlavně to, že kvůli nákupu zboží nemusí opustit svůj domov nebo kancelář. A co teprve kdyby si mohli zboží na internetu nejen koupit, ale i vyzkoušet ve virtuální realitě?

Virtuální realita ve skutečných kulisách

Jak mi vysvětluje technický ředitel DiVR Labs Martin Tichota, Golem je takzvaná location based VR experience, tedy zážitek z konkrétního místa zprostředkovaný pomocí virtuální reality.

DiVR Labs si v suterénu hračkářství Hamleys na pražských Příkopech nechali postavit arénu o rozloze 250 m2. V jednotlivých místnostech, kudy uživatel prochází, jsou zbudované kulisy zdí, dveří a průchodů. Virtuální realita je pak vytvořená podle těchto kulis.

„Jedná se o 3D model v měřítku 1:1. To znamená, že tam, kde člověk vnímá mříž, zábradlí nebo stěnu, tam ve skutečnosti opravdu je,“ doplňuje výkonný ředitel DiVR Labs Lukáš Burda.

Velký bratr tě sleduje

„Uživatelé mají běžný head set připojený k batohu na zádech, takže nejsou žádnými kabely svázáni s okolím a mohou se volně pohybovat. Head set má na sobě speciální zařízení, které snímá sedmdesát kamer rozmístěných v prostoru haly,“ představuje Martin Tichota tzv. systém optitrack.

K cestě časem si stačí nasadit brýle a batoh pro virtuální realitu

Kamery tímto způsobem určují přesnou polohu uživatelů a získané údaje odesílají na server, který řídí celou virtuální realitu. Vyhodnocuje polohu hráčů a podle toho přizpůsobuje celou hru.

Zážitek ve 4D

Kdo dobře zná Prahu, brzy odhalí, že její podoba je virtuální realitě velmi přizpůsobená. Přesto když máte poprvé možnost prohlédnout si Karlův most, je to velmi přesvědčivý zážitek.

Virtuální realita v praxi. Jak trénují mladí hokejisté s pomocí moderních technologií?

Velkou výhodou Sense Areny je, že si každý hráč může jednotlivé situace zkoušet individuálně a především opakovaně

V Česku vznikl tréninkový program ve virtuální realitě, díky které se především mladí hráči budou moct zdokonalovat v hokejových dovednostech, i když zrovna nebudou na ledové ploše. Virtuální hokejový trénink si v tříměsíčním předstihu vyzkoušeli mládežníci z týmu Bílí tygři Liberec. Zájem o Sense Arenu mají i ale týmy ze zámořské NHL.

A dojem ještě umocňuje mírný větřík, který kolem vane. Lukáš Burda potvrzuje, že studio zážitek obohatilo o čtvrtý rozměr právě v podobě větru od řeky nebo tepla, které sálá z krbu.

Výlet za Golemem trvá asi 20 minut, uteče vám to ale mnohem rychleji. A to i díky různým úkolům, třeba jak upoutat Golemovu pozornost nebo jak nahnat slepice do ohrady.

Projekt míří do světa

Golem VR si budou moct návštěvníci vyzkoušet minimálně do konce roku. Do budoucna by ale DiVR labs chtěli podobnou „VR experience“ nabízet i v zahraničí.

Pro zahraničí připravuje studio novou hru s jiným příběhem, který nebude tolik vázaný na české kulturní prostředí

„Chceme vytvořit druhou zážitkovou hru, kterou půjde realizovat ve stejném prostoru tady pod hračkářstvím Hamleys. Bude už ale udělaná tak, aby fungovala i za hranicemi České republiky,“ vysvětluje Lukáš Burda.

Tvůrci hry se tak chtějí vyhnout složitému představování příběhu o golemovi, který lidé v Asii nebo Americe nebudou vůbec znát.