Host z vánočního vozu: „Barborku“ darovali ostravští tramvajáci dětem, vypráví znalec tamní dopravy
Symbol staré ostravské dopravy, téměř stoletá Barborka, městem obvykle brázdí například při mikulášských jízdách. „Pestře zbarvený interiér, na sloupcích mezi okny jsou výjevy z pohádek. Všechno je přizpůsobeno účelu, pro který tato tramvaj slouží,“ popisuje Jiří Boháček, správce depozitáře vozidel ostravského dopravního podniku. Kde se vzalo její jméno?
Pojmenovaná byla tramvaj po patronce horníků, svaté Barboře, jestli tomu dobře rozumím?
Ano, je to tak. Tento vůz číslo 21 byl vyrobený v roce 1922 a až do roku 1964 byl používán v běžném osobním provozu. V říjnu roku 1964 byl odstaven a na prvního máje 1965 pak jel v čele prvomájového průvodu...
Čtěte také
To už ale v zelené barvě?
To už byl zelený s oranžovými doplňky. Byl to dar ostravských tramvajáků dětem mateřských škol.
A tehdy se pojmenoval Barborka? Tedy vlastně až v tom důchodovém věku?
Ano, až když začala sloužit těm ostravským dětem. Původně k tomu byl plánovaný i originální vlečný vůz, dokonce pro něj bylo vybráno jméno, ale k tomu už nedošlo.
Vy už jste o tom mluvil – přísně vzato není Barborka historická tramvaj, protože byla po roce 1964 přemalována na zeleno a upravena, aby mohla sloužit dětem. Je to tak?
Pohled na tuto věc je dvojjaký. V podstatě není historická, ale jelikož už delší dobu funguje jako tramvaj pro děti, historickou se stala. Co se týče nasazování v osobní dopravě, ten čas byl kratší, než jak funguje od roku 1965 dodnes jako tramvaj ostravských dětí.
Čtěte také
Tuším, že třeba ten pantograf není původní.
Není. Je to proto, že ten vůz je nasazován na různé objednané jízdy a musí být vždy stoprocentně schopen projet všemi úseky, i sníženou výškou trolejového vedení a tak dále. Proto je tam sběrač té kostrukce, který tam je.
Jak je v Ostravě Barborka populární? Myslím, že na ní vyrostlo několik generací.
Populární je velmi. Když si to spočítáte, kolik generací dětí se od toho roku 1965 tou tramvají vezlo... Je to taková typická tramvaj. Když například lidé vidí na ulici jiný dvounápravový vůz staré konstrukce, dělají ‚jé, jede Barborka‘. Je to vlastně takový název pro starý dvounápravový vůz.
Související
-
Žlutý kočár na kolejích. Historická tramvaj patří k Milánu už...
Jezdit do práce historickou tramvají není pro obyvatele Milána nic neobvyklého. Sto let starý model není žádnou atrakcí pro turisty, přestože uvnitř vypadá jako koč...
-
Jak cestovala Agatha Christie nebo Albert Einstein? V Belgii zpřístupnili soupravu Orient expres
Slavný Orient expres převážel mezi západní Evropou a Istanbulem společenskou smetánku skoro sto let, než roku 1977 zanikl. V Belgii si ho můžete prohlédnout.
-
Bez strojvedoucího, jen s kamerami a senzory. Experti v Česku zkoušejí autonomní vlak
Po české železnice se poprvé projel autonomní vlak. Jeho provoz bez jakékoliv lidské pomoci představili experti v tomto týdnu na Švestkové dráze v Ústeckém kraji.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.