Jak cestovala Agatha Christie nebo Albert Einstein? V Belgii zpřístupnili vlakovou soupravu Orient expres

Slavný Orient expres převážel mezi západní Evropou a Istanbulem společenskou smetánku skoro sto let, než roku 1977 zanikl. Jedna z prvních linek luxusního hotelu na kolejích vedla i Bruselem. Právě v belgické metropoli teď mají zájemci možnost se vrátit v čase a původní železniční vozy Orient expresu si prohlédnout.

S ředitelem železničního muzea u vlakové stanice Schaarbeek Pieterem Jonckersem právě nastupujeme do jednoho z jídelních vozu Orient expresu. Temně modrý zlatem zdobený vagón je odstavený na koleji přímo v interiéru.

Pohled do životního stylu slavných

Tento vůz je z roku 1927, později byl mírně přizpůsoben moderním podmínkám. Kdybyste chtěli cestovat vagónem z dvacátých let, naráželi byste například na to, že jsou dnes lidé vyššího vzrůstu než tehdy,“ upozorňuje mě.

Čtěte také

Až na pár detailů je vše původní. „Jsem si jistý, že možnost projít si autentický vůz Orient expresu je pro návštěvníky unikátní příležitostí. Jako tehdy, i dnes do něj mají jinak přístup jen bohatí a slavní.“

Z interiéru na návštěvníka dýchnou dvacátá a třicátá léta, vše je ve stylu art deco: krásné stolní lampičky na každém ze stolů potaženém krémovým ubrusem, džezva s kávou, dámské kožené rukavice, flakónek s parfémem, cylindr, dýmky a samozřejmě psací stroj.

Souprava na parní pohon

S jistotou víme, že Orient expresem v roce 1930 cestovala královna detektivek Agatha Christie. Tehdy ji zemřela matka, rozváděla se a hledala únik. Přímo tady ve vlaku pak potkala svého druhého manžela, se kterým prožila zbytek života,“ vypráví Pieter.

Až na pár detailů je vše původní. Úpravy se týkaly především toho, že lidé ve třicátých letech byli drobnějšího vzrůstu

Luxusním vlakem v dobách jeho největší slávy cestovala mezi evropskými metropolemi řada dalších osobností – Albert Einstein, Mata Hari, Marlen Ditrichová nebo taky Edvard Beneš.

Orient expres poháněly od počátku pochopitelně parní lokomotivy. Jedna z nich, typ číslo 10 z roku 1913, je součástí stálé výstavy tady v muzeu. Je to opravdu mohutný stroj. Když si stoupnu před jedno z kol, je vyšší než já. Jsou tady všechny páčky, kliky, kohoutky a za jeden z nich se dá zatáhnout.

Nápad geniálního Belgičana

Značka Orient expresu má zvuk, který dodnes využívá několik soukromých firem. Málo se ale ví, že za jeho vznikem stojí Belgičan. S myšlenkou postavit pojízdný luxusní hotel na kolejích přišel belgický magnát a vynálezce Georges Nagelmackers.

Čtěte také

Podle mě byl génius. Nejenže zvýšil pohodlí v železničních vozech, ale přišel i s množstvím technologických inovací, například s propojením vagónů harmonikou, která umožňuje bezpečný přechod za jízdy a využívá dodnes. A byl to vynikající obchodník.“

Vlaky mají budoucnost

Belgická historie železnic je velmi dlouhá, táhne se až do počátku 19 století. „Stali jsme se po Británii druhou zemí na světě, kde železnice začala fungovat. Síť spojů je velmi hustá, srovnatelně s Českem,“ dodává Pieter Jonckers.

Je přesvědčený, že staletím prověřený komfort Orient expresu může být inspirací i dnes. Železnice totiž má budoucnost. Slavné vozy tady budou k vidění do poloviny dubna.

Lokomotiva Typ 10 z roku 1913, která Orient Express táhla
autoři: Viktor Daněk , | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

Související