Fond dopravní infrastruktury se poníží, říká Kolovratník (ANO) u Kulatého stolu. Červený (Motoristé): Někde se šetřit musí

8. prosinec 2025

Kolik peněz půjde příští rok na výstavbu nových dálnic, silnic a železnic? Jak zajistit financování dopravních staveb do dalších let? Které dálniční úseky mají mít prioritu? A změní nástup nové vlády něco na plánech vysokorychlostních železničních tratí? Plány vznikající koalice přednesli poslanci Červený (Motoristé) a Kolovratník (ANO), namítali poslanec a pražský náměstek dopravy Hřib za Piráty a zastupitelka kraje Vysočina za ODS Vošická Buráňová. Ptal se Tomáš Pancíř.

Diskutovaný rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, do kterého podle budoucí koalice chybí desítky miliard korun, dostal v debatě jasnější obrysy. „Dnes to veřejně prohlásil pan kolega poslanec Pikora (Motoristé), předseda rozpočtového výboru, a jeho věty musím bohužel nerad, ale potvrdit: celkový objem do sféry budeme muset mírně umravnit, snížit nebo upravit. To znamená, částečně plánovanou částku budeme muset o něco ponížit a na druhou stranu budeme hledat v dalších zdrojích,“ předeslal poslanec hnutí ANO Kolovratník, odpočítaje z částky 50 miliard. Základním číslem podle něj je 37,2 miliardy korun.

„V tuto chvíli můžu potvrdit, že určitě nezastavíme stavby jako dálnice D35 u Hořic nebo D11 z Jaroměře do Trutnova. To jsou stavby, které mají hotové výběrové řízení, mají smlouvu před podpisem – bohužel generální ředitel pan Mátl nemůže smlouvu podepsat, protože končící vláda mu nezajistila peníze,“ vytkl Kolovratník budoucí opozici.

Čtěte také

„Že se teď říká, že tam chybí peníze na to, aby se stavělo, je z velké části dáno tím, že je naplánována celá řada investic, u kterých se ví, že není možné je v tuto chvíli zajistit. Bude to také o nějaké prioritizaci jednotlivých částí,“ vysvětlila Vošická Buráňová za ODS.

Plány vznikající koalice přiblížil poslanec Červený za Motoristy. Dopravu vnímá jako silový resort, kterého se ve vyjednávání vzdali ve prospěch jiných. „My vnímáme potřebu dostavět dálnice. To není jen proto, že jsme motoristé, ale také máme nějakým způsobem propočítáno, kolik ČR prodělává na HDP jen díky obrovským kolonám,“ uvedl poslanec Červený.

Odložit okruhy?

Poslanec Motoristů za dopravu kritizoval pražského náměstka Hřiba (Piráti). „Není normální, aby to, že se potřebujete z jedné strany středních Čech dostat na druhou, trvalo časově déle než cesta Brno-Praha. To není normální, když je to poloviční trať,“ poukázal Červený na Pražský okruh. „Někde se šetřit musí,“ pokračoval.

„Souhlasím s kolegou Kolovratníkem, že bohužel některé stavby musíme od rok dva odložit, například okruhy menších měst. Mně to mrzí, sám žiji vedle Nymburka, takže bych si přál, aby se tyto stavby neodkládaly,“ řekl poslanec Červený.

Čtěte také

Dále by šetřil na provozních výdajích a vysokorychlostní železnici. „Já jsem pro rychlostní tratě, ale ne VRT. Je to z důvodu, že za stávající situace si to ekonomika ČR nemůže dovolit,“ vysvětlil Červený za Motoristy.

Zabezpečení tratí

Se vznikající vládou ohledně priorit nesouhlasí náměstek Prahy pro dopravu Hřib částečně. „D35 a D11, Pražský okruh, to si myslím, že jsou priority. Potom samozřejmě opravy dvojek, trojek, obchvaty obcí, ty jsou velice důležité. A hlavně nezapomínat na vysokorychlostní tratě. Tam je u nás velký potenciál zejména v tom, že když lidé budou jezdit vysokorychlostními vlaky, tak se uvolní kapacita na běžné železnici třeba pro příměstskou dopravu,“ doplnil Hřib (Piráti).

Poslanec ANO Kolovratník poukázal na kompatibilitu vysokorychlostní tratě RS5 z Prahy do východních Čech se stávající infrastrukturou. „Začínáme interně s kolegy z odboru strategie na Správě železnic a také na Ministerstvu dopravy pracovat s úplně novým pohledem ve vztahu k jednotlivým direktorátům na Evropské komisi. Zkuste si tu mapu představit: taková hvězdice kolem Prahy, jak směrem na sever k Terezínu, do severních Čech nebo do jižní části severních Čech, tak právě výjezd na východ, tedy úsek Běchovice-Poříčany po Světlou nad Sázavou, ale i poté východočeské metropole Pardubice, Hradec Králové, to by mohl být první úsek,“ nastínil.

Zastupitelka za ODS zdůraznila započaté železniční stavby mezi Prahou a Drážďany či Brnem a Přerovem. „Primárně nejde o rychlost, která je 300 km/h. Za mě je to o tom, že bojujeme s kapacitou železničních tratí u nás,“ řekla odbornice na bezpečnost dopravy. Zádrhely na koridorech se podle ní projevují prodlevami v regionech. „VRTka pro nás není náhrada za letadlo nebo auto, ale měla by to být konkurence autobusu,“ dodala Vošická Buráňová za kraj Vysočina.

Disponují poslanci představou, kolik prostředků na dopravní stavby vyčlenit krajům? Poslechněte si celý záznam debaty.

Hosty Tomáše Pancíře u Kulatého stolu byli:

Igor Červený (Motoristé);

Zdeněk Hřib (Piráti);

Martin Kolovratník (ANO);

Veronika Vošická Buráňová (ODS)

autoři: Tomáš Pancíř , jkh
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat