D1 pod rentgenem
I dálnice může být chytrá. V budoucnu vám možná poradí, co vás čeká za několik kilometrů
Jak projedete po dálnici D1 jedna si můžete poslechnout v našem vysílání v Zelené vlně. Do budoucna byste ale takové informace mohli dostávat přímo od dálnice samotné a prohlédnout si je třeba ve svojí navigaci. Zatím to funguje jen na krátkém úseku kolem Prahy. Projel se po něm i reportér Vojtěch Koval.
Vědci z ČVUT vyvíjejí technologii řízení drive by wire. Inspirovali se u letadel
Pilot z kokpitu letadla neovládá přímo motory nebo směrovky a podobně, ale vydává pokyny řídící jednotce, která se stará o to, aby bylo letadlo stabilní a letělo bezpečně. Podobný model by mohl pomáhat i řidičům aut, věří výzkumníci z ČVUT. Na simulátoru si novou technologii řízení vyzkoušel reportér Vojtěch Koval.
S Janem Pejchalem, ředitelem úseku informatiky Ředitelství silnic a dálnic, jedeme po pražském okruhu. D0 je součástí testovacího úseku takzvané chytré dálnice, podél které jsou rozmístěné road side units, tedy komunikační jednotky.
Pokud je auto projíždějící tímto úsekem vybaveno systémem C-ITS pro sdílení těchto dat, mohou mu bezdrátově posílat informace o hustotě provozu nebo o případných překážkách na trati. Ale také třeba o tom, co se děje několik aut před ním.
Kooperativní systém
„Systém mě může informovat i o tom, pokud třeba vepředu někdo začne prudce brzdit, a já díky tomu mohu včas zareagovat,“potvrzuje Jan Pejchal. Je to možné díky oboustranné komunikaci mezi kooperativním systémem a senzory umístěnými přímo ve voze.
V testovacím voze ŘSD přijímáme informace na tablet. V autech, která už mají systém C-ITS zabudovaný, se upozornění můžou promítat třeba do navigace. „My pouze vyšleme informaci. Co s ní vozidlo udělá, už záleží na konkrétním výrobci,“ doplňuje Jan Pejchal s tím, že automobilky se na tento prvek výbavy svých modelů v posledních letech hodně zaměřují.
Pomocí infrastruktury podél dálnice se tak můžou přenášet informace, které zvýší bezpečnost na silnicích. Co kdyby ale auta uměla takto komunikovat přímo mezi sebou?
Ostravský experiment
Tým na Vysoké škole báňské – Technické univerzitě v Ostravě pracuje na tom, že by auta s LED diodovými svítilnami informace sdílela světelným přenosem.
„Data vyslaná světlem jsou zachycena na fotodetektoru. Přijatý signál pak vstupuje do druhého rádia a z něj zpátky do aplikace,“ vysvětluje mi Lukáš Danys princip takzvaného Visible Light Communication System. Společně s kolegy ho teď testuje na běžných světlometech.
Budoucnost je možná v blikání
Instalace je celkem jednoduchá:do napájení světlometu připojí svoji jednotku, která do něj posílá takzvanou RF složku, tedy například informace z provozu zakódované do určité frekvence.
Speciálně vybavené auto umí sledovat chování řidiče. Na VUT v Brně ho používají při výuce
Umí měřit puls, svalové napětí nebo sledovat pohyby očí a mapovat, kam se řidič zrovna dívá. Speciálně vybavený vůz za pět milionů korun je novým přírůstkem Ústavu soudního inženýrství brněnského VUT. Bude učit studenty, jak správně vyhodnotit chování řidiče. Získaná data pak pomůžou například při analýze dopravních nehod.
„Ta ovlivňuje napájení světla tak, že bliká, ale vysokofrekvenčně – asi od 1 do 10 MHz, takže lidské oko to vůbec neregistruje. Dostatečně citlivý fotodetektor toto blikání ale dokáže rozeznat,“ vysvětluje Lukáš Danys.
Výhodou takového řešení je, že už nepotřebuje žádnou další infrastrukturu, a mohlo by proto být levnější než výstavba takzvaných chytrých dálnic.
Související
-
Speciální výcvik i psycholog. Soud chce prosadit změny zákona pro převýchovu nebezpečných řidičů
Na nebezpečné šoféry se Nejvyšší soud ještě podrobněji než dosud zaměří spolu s policií a Nejvyšším státním zastupitelstvím.
-
Zavedením tolerance 0,5 promile vyšleme zprávu, že alkohol za volantem zas tak nevadí, varuje expert
Občanští demokraté přišli s návrhem, aby v Česku, stejně jako v mnoha evropských zemích, platila pro řidiče motorových vozidel tolerance k alkoholu až do 0,5 promile.
-
Pražský dopravní podnik dál tají data o poloze tramvají. Zveřejnění brání smlouva s dodavatelem
Městský soud v Praze přitom už loni nařídil dopravnímu podniku data zveřejnit. Ten se tehdy bránil právě i složitým IT systémem. Původní verdikt však nyní zrušil Nejvyšší správní soud.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.