D1 pod rentgenem
Dálnici musíme opravit poctivě. Jinak nevydrží nápor kamionové dopravy, říká Jan Rýdl
Dálnice D1 při svém 80. výročí prochází modernizací. To v podstatě znamená, že se některé její úseky od základu přestavují. Kromě toho ale musí silničáři některé její části průběžně udržovat. Jak taková průběžná údržba vypadá? Vyjeli jsme to zjistit kousek za Prahu.
„Jsme na velmi zajímavém místě. Právě tady jsme totiž loni skončili,“ ukazuje přímo u opravovaného úseku dálnice D1 mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. „Teď jsme v etapě, která opravuje silniční povrch a infrastrukturu mezi kilometry 12 a 9.“
Dálnice vydrží až několik let
Dodržet postup kladení jednotlivých vrstev je podle Jana Rýdla při opravách velmi důležité. Pokud by silničáři jen „seškrábli“ opotřebenou svrchní část dálnice a vylili místo ní jednu vrstvu asfaltu, asfalt by pak nevydržel tlaky, které na komunikaci vytváří především nákladní doprava.
„Kamion, který kolem nás projede, má okolo 40 tun. Jeho efekt na silniční svršek je srovnatelný s tím, jako by po tomtéž místě projelo několik stovek osobních automobilů. Přitom minimálně 20 procent tu tvoří právě nákladní doprava.“
Jak dlouho vlastně taková oprava vydrží? „V okamžiku, kdy to uděláme technologicky správně, s odpovídající údržbou dálnice vydrží až několik let,“ říká Jan Rýdl.
A rovnou prozrazuje, kde se musíme v následujících týdnech a měsících připravit na omezení. „Až budeme s tímto klíčovým místem hotoví, budeme pokračovat směrem na Prahu, někam na kilometr 2.“
Související
-
Speciální výcvik i psycholog. Soud chce prosadit změny zákona pro převýchovu nebezpečných řidičů
Na nebezpečné šoféry se Nejvyšší soud ještě podrobněji než dosud zaměří spolu s policií a Nejvyšším státním zastupitelstvím.
-
Zavedením tolerance 0,5 promile vyšleme zprávu, že alkohol za volantem zas tak nevadí, varuje expert
Občanští demokraté přišli s návrhem, aby v Česku, stejně jako v mnoha evropských zemích, platila pro řidiče motorových vozidel tolerance k alkoholu až do 0,5 promile.
-
Pražský dopravní podnik dál tají data o poloze tramvají. Zveřejnění brání smlouva s dodavatelem
Městský soud v Praze přitom už loni nařídil dopravnímu podniku data zveřejnit. Ten se tehdy bránil právě i složitým IT systémem. Původní verdikt však nyní zrušil Nejvyšší správní soud.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.