Speciálně vybavené auto umí sledovat chování řidiče. Na VUT v Brně ho používají při výuce

Řidič autobusu
Řidič autobusu

Umí měřit puls, svalové napětí nebo sledovat pohyby očí a mapovat, kam se řidič zrovna dívá. Speciálně vybavený vůz za pět milionů korun je novým přírůstkem Ústavu soudního inženýrství brněnského VUT. Bude učit studenty, jak správně vyhodnotit chování řidiče. Získaná data pak pomůžou například při analýze dopravních nehod.

„Vozidlo používáme jako prostředek výuky našich studentů,“ vysvětluje Martin Bilík z Ústavu soudního inženýrství brněnského VUT. „Studenti si díky němu můžou změřit chování řidiče a vozidla.“

Kdy nás svezou samořiditelná auta, aneb co jim ještě schází?

auto Google

Stánek německé firmy Bosch na mezinárodním veletrhu CES nebyl rozlehlý jen proto, aby ho návštěvníci nemohli minout. Byly tu zastoupeny všechny trendy letošního veletrhu: domácí roboty s hlasovým ovládáním, superchytré domácí kamery, ale i část výrobní linky podle Průmyslu 4.0 nebo model, který simuloval jak fungují chytrá města.

Unikátnost automobilu spočívá ve specializovaném měřicím vybavením, které do něj vědci instalovali a jehož souhrnná hodnota je ještě o milion korun vyšší než hodnota samotného vozu. Příprava auta i řidiče před jízdou a instalace všech systémů podle Michala Beláka z Ústavu soudního inženýrství proto pár minut zabere.

Pak už stačí jen vyrazit do běžného provozu a vše sledovat prostřednictvím specializovaného softwaru. „Na dvou obrázcích vidíme pravé a levé oko, vidíme, kam se které z nich dívá,“ ukazuje Michal Belák.

Jedním z cílů budoucího výzkumu prostřednictvím tohoto auta bude také srovnávání chování řidiče – když se spoléhá na asistenční a autonomní prvky řízení a když řídí bez nich.

Spustit audio
autoři: Helena Poláčková, Alžběta Švarcová

Související