Česko je evropská hračkářská velmoc, ukazují data. Pařížská výstava chce otevřít cestu i na francouzský trh

Výstava v Českém centru v Paříži vás vrátí do dětství. Na poličkách tam jsou vyskládaní krtečci i mašinky ze dřeva, magnetky nebo natahovací autíčka. A když vyjdete pár schodů do mezipatra, tak se můžete posadit k dřevěnému stolu, vzít do ruky malý šroubovák a smontovat si ze stavebnice auto, zvíře nebo třeba model Eiffelovy věže.

Prohlížím si velkou červeno-modrou Eiffelovku vysokou asi metr dvacet. Je výsledkem dvoudenní práce kreativního týmu tradičního českého výrobce hraček, společnosti Merkur. Značka s tradicí od roku 1920, která se zapsala do podvědomí generací dětí a rodičů, se snaží držet krok s dobou a přiblížit se dnešním dětem.

Ředitel Českého centra v Paříži Jiří Hnilica s Eiffelovkou vyrobenou přímo pro pařížskou výstavu

„Nové kolekce jsou jednodušší, mají konstrukční návody v 3D realitě,“ potvrzuje Richard Hrbáč z firmy Merkur. Do Paříže kromě Eiffelovky přivezla taky simulace dinosaurů.

Kov a dřevo

Bezmála stoletou tradici má i další český výrobce hraček, firma KOVAP, s kořeny ve 40 letech. V její pařížské expozici nemohla chybět legendární mechanická beruška, která nikdy nespadne z povrchu, po kterém jezdí.

„Má v tykadlech mechanismus. Když dojede na kraj stolu a jedno tykadélko spadne, tak dosedne na kolečko, které otočí beruškou na druhou stranu,“ prozrazuje ředitel Filip Klepek. Mezi legendární výrobky KOVAPu patří taky traktor Zetor.

Česká společnost vyváží své hračky hlavně do Německa ale i do vzdálenějších zemí jako třeba do Austrálie nebo Japonska. Ve Francii začíná, podobně jako společnost Detoa, která vyrábí hračky ze dřeva:

„Všechno je to přírodní materiál. Děti vedeme k tomu, aby se u nich rozvinula motorika, estetika a láska k přírodním materiálům,“ přibližuje filosofii své firmy majitel společnosti Detoa a zároveň senátor z ODS Jaroslav Zeman.

Základní surovinou pro výrobu je tvrdé dřevo ze středoevropských lesů, převážně javor buk a habr. Výroba jednoho malého dřevěného auta může trvat i déle než dva roky.

„Musíte pořezat klády, ty se musejí přírodně přesoušet, fošny 12 až 18 měsíců. Pak jde dřevo do sušáren, kde to může být také pět až šest neděl. Pak musí ležet chvíli mimo sušárny a potom se teprve zpracovává,“ popisuje složitý proces, který je zárukou kvality.

Filip Klepek ze společnosti KOVAP

Nepodlehnout době plastové

Někteří návštěvníci české výstavy si chtěli koupit i neprodejní vystavované kusy. Například Francouz Rémy obdivoval žlutou ponorku ze stavebnice Merkur:

„Objevil jsem české hračky prostřednictvím pohádek s Krtečkem. Pak jsem navštívil Brno a natrefil na celou plejádu hraček ze dřeva. U nás se některé dřevěné hračky vyráběly v oblasti Jura. Myslím, že tento průmysl ale zanikl ve prospěch virtuálních her,“ říká.

Velcí francouzští distributoři přiznávají, že o tradiční dřevěné nebo kovové hračky není v obchodech vždy takový zájem. Zároveň ale pozorují, že chování zákazníků se mění.

Jaroslav Zeman z firmy Detoa

„Na letištích a nádražích mají úspěch hračky velkých firem. Lidé jsou zvyklí na tyhle mezinárodní značky. Zároveň si ale myslím, že zákazníci stále víc chtějí originální lokální výrobek, a hlavně méně plastu, “ říká Arnaud Rolland ze společnosti Lagardere.

Hračkářská velmoc

Výstavy českých hraček mají v Českém centru dlouhodobě velký úspěch. „Potvrdilo se to už v roce 2019, kdy jsme tady prezentovali výstavu Historie českých hraček, a ten zájem byl opravdu veliký,“ potvrzuje jeho ředitel Jiří Hnilica. „Tady najednou v Českém centru návštěvník této čtvrti vidí jiný svět – barevný, dětsky hravý. A myslím, že každého to chytne.“

Česko zůstává evropskou hračkářskou velmocí. Podle dat Eurostatu z roku 2022 více než polovina hraček vyvezených mimo Evropskou unii pocházela z České republiky.

autoři: Martin Balucha , and
Spustit audio

Související