Česko hostilo světové finále Horizon Grand Prix. Netradiční závod autíček na vodíkový pohon

8. červen 2019

Šest hodin úporného zápolení na závodní dráze, studentské týmy z celého světa a malá autíčka na dálková ovládání. Tak vypadají závody seriálu Horizon Grand Prix. Modely aut připomínají elektrická autíčka z hračkářství, tužkové baterky byste ale pod jejich kapotou hledali marně – všechna totiž jezdí na vodík.

Pojďte s námi do budoucnosti. Magazín Experiment chystá sérii přednášek a speciálního vysílání

Kateřina Nováková

Experiment Speciál – to je pět večerů inovací a vizí budoucnosti. Pět dní za sebou pět témat, která se týkají každého z nás. Přednášky můžete sledovat online a dokonce na ně zdarma dorazit. Začínáme v pondělí 17. června! Podívejte se na program a hosty.

Václav Bystrianský je organizátor českých závodů vodíkových aut Horizon Grand Prix. V jeho kanceláři v pražské pasáži Platýz leží na stole malý model auta o rozměrech asi 20 na 40 centimetrů. Václav drží v ruce dvě kartuše s vodíkem, které na první pohled vypadají jako větší tužkové baterie.

Na každé kartuši je napojení, něco jako ventilek u kola, a když ho našroubuji, začne z ní unikat vodík. Cvaknutí nás potom upozorní, že už máme v systému dostatečný tlak vodíku, abychom mohli jezdit,“ popisuje Václav Bystrianský.

Vzápětí se ozve syčení. „To je první startovní odfouknutí,“ hned vysvětluje Václav a autíčko skutečně odfrkává podobně, jako když tonometr u očaře fouká do rohovky, aby změřil nitrooční tlak.

Vodíková dobíječka

Vodíkový pohon je zelená alternativa nejen pro nákladní auta, věří expert automobilky Toyota

Tankování vodíku je stejně rychlé a jednoduché jako u běžného auta

Expert na alternativní pohony v japonské automobilce Thiebault Paquet v exkluzivním rozhovoru reportérovi Experimentu Matěji Skalickému vysvětlil , jak funguje vodíkové auto a jaké výhody má vodík například oproti bateriovému pohonu.

Tady se slučuje kyslík s vodíkem,“ ukazuje Václav Bystrianský mechanismus, díky němuž vzniká energie, která auto pohání.

Palivový článek vytvoří konstantní množství energie, ovšem při řízení je někdy potřeba přibrzdit, jindy naopak zrychlit. Proto tu máme tuto baterii, kterou palivový článek dobíjí. Každý vodíkový automobil je tedy vlastně elektromobil.“

Malá, ale rychlá

Model je podle Václava Bystrianského schopný jet rychlostí až 60 kilometrů v hodině. Na vyčerpání energie z jedné baterie přitom vydrží jezdit od pěti do patnácti minut. S připojenými vodíkovými nádržkami může v provozu zůstat až 70 minut.

Vodíková autíčka si budete moci vyzkoušet na speciálním večeru Experiment Speciál ve čtvrtek 20. června v Českém institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT v pražských Dejvicích. Podívejte se na program zde.

autoři: Matěj Skalický , and
Spustit audio

Související