Bez dostavby dálnic nezaložíme lepší perspektivu, míní budoucí ministr Kupka. Připouští i soukromé investice
Dokáže nastupující koaliční vláda dokončit stále nehotový dálniční okruh kolem hlavního města? Na jaké dopravní projekty se soustředí a jaké naopak nechá stranou? Bude rozvoj dopravy v Česku respektovat úsilí o snížení emisí skleníkových plynů? Vladimír Kroc se ptal Martina Kupky (ODS), kandidáta na ministra dopravy v nové vládě.
V Interview 24 České televize jste ohledně plánované výstavby a dostavby dálnic jste řekl, že když nezmíníte všechny, tak se ti, kteří jsou na dalších tazích, cítí odstrčení. Podle čeho se ale chcete rozhodovat, kam dříve skočit, jak se říká?
Nesmírně důležité je určit jasný dlouhodobý plán toho, co se bude realizovat a říct také, jaký je výhled časový, aby to nebyla vzdálená perspektiva. Aby se podařilo postupovat krok za krokem, vytkli jsme konkrétní stavby před závorku, protože opravdu je v národním zájmu, aby vznikla dálnice D35, paralelní vůči D1, od které vede severně. Chceme samozřejmě dobudovat Pražský okruh, protože i to hraje z hlediska celorepublikové dopravy významnou roli.
Čtěte také
Pak je potřeba říct, co jsou ty další důležité stavby a je důležité vlastně zmínit všechny. Na některých se pracuje a to, že nejsou dokončené, představuje významnou překážku v pohybu lidí na cestách za prací, za vzděláním a podobně. Kdybychom to vzali od té nejzápadnější části po tu nejvýchodnější, tak je potřeba začít D6, na které se pracuje a která do budoucna znamená důležité rychlé propojení nejen s Karlovými Vary, ale samozřejmě i s Německem. Budeme-li postupovat dále na východ, v tuto chvíli se buduje dálnice D4 jako projekt PPP (veřejně soukromé partnerství, pozn. red.), která nám dá na základě analýzy jasný signál, jak by bylo možné financování formou PPP rozšířit na další projekty.
Potom D3 jako stavba, kterou potřebujeme všichni, kteří pravidelně stojí v zácpách na cestě od Benešova do Prahy, to je věc denních těžkostí. Letos se dokončí stavba D11 po Jaroměř a bude důležité co nejrychleji dokončit zbývající část po hranici s Polskem, aby nedošlo k vážným dopravním kolapsům na Trutnovsku, protože polská strana právě přivede svoji dálnici k hranicím. D35 už jsem zmínil. Přesuneme-li se pak dále směrem na Moravu, tak je to samozřejmě dokončení D1 u Přerova, D52 jako důležité spojení směrem na Vídeň a D49 jako spojení na Slovensko, zároveň ale i významné zpřístupnění a zjednodušení mobility pro lidi, kteří žijí například ve Valašských Kloboukách a v dalších místech.
Bude na takové plány dost peněz ve státním rozpočtu?
Všechno jsou to investice, které znamenají splacení dlouhodobých dluhů. To, že ty dopravní stavby nemáme, představuje vážnou překážku pro další rozvoj české ekonomiky a samozřejmě zjednodušení podmínek pro lidi, kteří v ČR žijí. S ohledem na to je toto je jedna z věcí, které určitě budou prioritou budoucí vlády. A tak, jak je plánovaný rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury – v příštím roce v rekordní výši 130 miliard korun – tak toto zůstane vládní prioritou, protože bez toho nebudeme schopni založit ani lepší perspektivu pro příští léta.
Čtěte také
Když jste se zmínil o PPP projektech – zatím tedy první dopravní stavba ve spolupráci soukromého a státního sektoru je právě dostavba D4 z Příbrami do Písku – tak současný ministr dopravy Karel Havlíček mluvil o možnosti financování tímto způsobem třeba i vysokorychlostní železnice. Připouštíte, že je to schůdná cesta?
Nejen že to připouštím, ale pokud tedy budu jmenován ministrem dopravy, tak se budu snažit o to, abychom zejména v době, kdy se státu nebude dostávat finančních prostředků, dokázali zapojit i soukromé finanční prostředky do nezbytných investic za férových podmínek. Tak, aby ti, kteří do toho budou jako soukromý kapitál vstupovat, třeba dokázali v některých případech i urychlit onu projektovou přípravu staveb a aby na nich těch povinností a těžkostí bylo v tomto směru také trochu více. Prvním krokem je ale analýza dé čtyřky: toho, jak se vyvedl tento PPP projekt, a potom to rozšířit jak na dálniční stavby, tak případně i na stavby železniční.
Jak se Martin Kupka staví k modernizačním plánům evropského Green Deal? Proč zastává zvýšení rychlostního limitu na dálnicích a za jakých podmínek? Poslecněte si celý rozhovor vedený Vladimírem Krocem.
Související
-
Jak Češi hodnotí kraje? Největším problémem jsou doprava a pracovní místa, ukázal průzkum
Jen necelá polovina Čechů si myslí, že kraje jsou skutečně nezávislé. Ukazuje to exkluzivní průzkum společnosti Median pro Český rozhlas ke dvaceti letům fungování krajů.
-
Vyšší bezpečnost? Musíme lidský faktor nahradit technikou, říká generální ředitel Správy železnic
Je týden po srážce vlaků na Chodsku jasnější, co tragickou nehodu zavinilo? Jak podobným střetům do budoucna zamezit? Poslechněte si celý rozhovor.
-
Ministerstvo je připraveno podpořit nabídky za férové ceny, slibuje ministr Havlíček
Dotace budeme navyšovat, ale nemůžeme dotovat byznys dodavatelů a snažit se musí i dopravci, říká k zavádění systému ETCS na železnici ministr Havlíček.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.