Nejde nám o byznys, ale o princip. Lidé dělají z energetických nápojů strašáky, přitom jsou bezpečné, říká odborník

Necílíme na segment mladších šestnácti let, vlastně ani data o prodeji dětem nemáme. Neumíme rozklíčovat, kolik dětí si energetické nápoje koupí, říká Michal Dyttert, prezident Svazu výrobců nealkoholických nápojů
Podle průzkumu Univerzity Palackého v Česku pravidelně aspoň jednou týdně pije energetické nápoje pětina dětí ve věku jedenácti až patnácti let. Každé sedmé nebo osmé dítě v tomto věku pije energetické nápoje víckrát za týden, čtyři procenta dokonce denně. Výrobci nealkoholických nápojů protestují proti návrhu, který má zakázat jejich prodej dětem do šestnácti let. Čím argumentují? Tomáš Pancíř se ptal Michala Dytterta, prezidenta Svazu výrobců nealkoholických nápojů.
Jak důležití jsou pro vás, tedy pro výrobce energetických nápojů, zákazníci mladší šestnácti let?
My jako výrobci nealkoholických nápojů máme svůj kodex, ve kterém jsme se zavázali, že nebudeme dělat marketing na děti pod třináct let. Některé společnosti dokonce rozšířily tento dobrovolný závazek až do osmnácti let.
Někteří výrobci se k tomu ale nepřihlásili.
Určitě jsou někteří výrobci, kteří to nerespektují, ale my zastupujeme kolem sedmdesáti procent trhu s energetickými nápoji, takže si myslíme, že ta váha je dostatečná.
Čtěte také
Rozumím. Na druhé straně ta statistika ukazuje, že i děti mladší třinácti let si nápoje kupují. K té mé otázce, jak je to pro vás důležitý segment? Co to dělá z hlediska příjmů výrobců?
Je to velice dobrá otázka, protože my neprodáváme pro tento segment, my vlastně ani ta data nemáme. Neumíme to rozklíčovat v prodejních datech, protože nejsme přímým prodejcem, většinou prodáváme do obchodu a ten obchod pak prodává dál.
A protože si neděláme marketingové průzkumy na tuto kategorii, protože pro ni neprodáváme, tak vlastně neumíme říct přesné číslo. My umíme říct celkové číslo, že celkový trh s energetickými nápoji v České republice je kolem tří a půl procenta ze všech prodaných nápojů, takže to není žádná velká kategorie. Neumíme ale říct, kolik těch nápojů si skutečně koupí děti.
Právě prodej energetických nápojů osobám mladším šestnácti let má zakázat novela zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek. Tu čeká definitivní schvalování ve sněmovně. Příslušný návrh předložilo čtrnáct poslanců a poslankyň ze všech sedmi sněmovních stran a hnutí. Vy proti tomu protestujete, označujete ten návrh za paskvil. Vadí vám principiálně snaha o regulaci nebo to, jak je ta novela napsaná?
Nám vadí principiálně tři věci. Vadí nám to, že se okolo energetických nápojů strhla až hysterická debata, která nerespektuje fakta a nějaký vědecký konsensus. Protože ten vědecký konsensus říká jasně, podle Evropské agentury pro bezpečnost potravin, že energetické nápoje jsou bezpečné a nemají žádný negativní dopad na spotřebitele.
Čtěte také
Takže vadí nám to, že se vlastně hysterizuje produkt, který je absolutně bezpečný, to je takové strategické hledisko. Pak nám velice vadí to, že předkladatelé toho návrhu s námi absolutně nejednali a rok a půl odmítali jakékoliv žádosti o schůzku, kdy bychom si mohli vyříkat některé věci a společně připravit něco, co by bylo akceptovatelné i pro průmysl.
A pak nám vadí velice konkrétní formulace, které jsou v tom zákoně předložené a které diskvalifikují a diskriminují některé prodejní kanály nebo samotný produkt a vybízejí k obcházení té regulace tím, že jsou tam špatně stanovené definice energetického nápoje.
Rozumím těmto důvodům. Na druhé straně vy říkáte, že nevíte, kolik energetických nápojů si koupí osoby mladší šestnácti let. Jenom když vezmeme ten průzkum a pronásobíme to, tak se dostaneme na vysoké řády milionů těchto nápojů za rok. Je to pro vás ekonomicky důležité? Není fér přiznat, že vám jde i o byznys?
Skutečně nám v tomto případě nejde o byznys, nám jde o ten princip. Někdo se snaží z energetického nápoje, který je bezpečným produktem, udělat strašáka, téměř až zabijáka dětí. Tak jsme to slyšeli v některých diskusích.
Čtěte také
A toto není fér, protože to skutečně tak není. Dítě, když zkonzumuje jeden energetický nápoj, i když má jedenáct nebo dvanáct let, absolutně nic se mu nestane, protože je to funkce jeho váhy a toho kofeinu, který v tom nápoji zkonzumuje.
Jaká jsou potenciální rizika konzumace energetických nápojů? Jak na děti může působit reklama výrobců? Poslechněte si celý rozhovor.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Šestihodinový výslech, hrozba vězením a vyhoštění. Český klarinetista měl problémy při cestě do USA
-
Ve Zlíně zachytili losa, jak se pohybuje beze strachu po křižovatce. Na zahradě se pak najedl
-
ONLINE: USA dodají zbraně Ukrajině přes NATO, které za ně ale zaplatí. Moskva mě zklamala, řekl Trump
-
Svezl Gudase na místě spolujezdce. ‚Jel jsem s ním ještě rychleji než v závodě,‘ tvrdí Kundlák