Automaticky účtované spropitné? Nepřijatelné

27. říjen 2014
Žurnál servis

Největší audioportál na českém internetu

Spropitné. Přes všechny přísliby svobody, rovnosti a bratrství zůstalo dýško znakem společenského postavení, tedy příslušnosti k vyšší či nižší třídě, znakem úspěchu či neúspěchu | Foto: Fotobanka Stock Exchange

Předsedkyně SOS-Asociace Gerta Mazalová o automaticky účtovaném spropitném

V zahraničí je běžné, že si restaurace k cenám z menu automaticky naúčtují i spropitné: dělá pět, ale i deset nebo patnáct procent. Může restaurace udělat totéž i v Česku? Ptali jsme se Gerty Mazalové, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace.

Automatické naúčtování spropitného podle naší legislativy přijatelné není. „Restaurace musí předem spotřebitele informovat o konečné ceně. Nesmí mu tedy naúčtovat nic navíc, o čem nebyl dopředu informován,“ vysvětluje Mazalová.


Spotřebitel není povinen si cenu nějak složitě dopočítávat. Už dříve rozhodly různé soudy, že obchodník je povinen informovat o konečné ceně výrobků a služeb, a to včetně příplatků i daní.

Tento zákaz přitom není možné obejít tím, že informaci o spropitném napíšete malými písmeny do hloubi jídelního lístku. „Spotřebitel má být o ceně informován jasně a srozumitelně, a pokud ta informace o ceně je uvedená nějakým titěrným písmem, je to v podstatě ekvivalent jejího neposkytnutí,“ zdůrazňuje předsedkyně SOS-Asociace.

Něco jiného je couvert, který si k jídlům účtují některé restaurace: tady jde totiž o konkrétní částku, která se vztahuje ke konkrétním službám – poskytnutí dochucovadel a podobně. „Pokud o jeho ceně zákazníka informují, z pohledu práva je to v pořádku,“ vysvětluje Mazalová.


Doporučujeme, aby se člověk o negativní zkušenost podělil. Například na našich stránkách máme sekci pro spotřebitelské zkušenosti.

Když se člověk setká s neoprávněně účtovaným spropitným, rozhodně by si informaci neměl nechávat pro sebe. „Pokud se informace rozšíří, že si restaurace takto počíná, tak jí hrozí, že přijde o zákazníky – a myslím si, že to je trest daleko horší než pokuty od ČOI, kam se může zákazník samozřejmě také obrátit,“ dodává předsedkyně spotřebitelské organizace.

autor: Karolína Procházková