Audi přišlo s vozem, který řidiče ekologicky vychovává, snižuje emise a navíc umí šetřit palivo

Audi
Audi

Výpadek motoru za jízdy třeba někde na dálnici je strašák pro spoustu řidičů. Systém, který vyvinuli v německém Ingolstadtu, vypíná a zapíná motor naschvál, aby ušetřil palivo i emise. Vývojáři tak reagují na stále přísnější emisní limity.

Jedeme po dálnici D5. Jiří Rozkošný z Audi dohlíží, abych nejel ani pomaleji ani rychleji, než jaká je maximální povolená rychlost, tedy 130 km/h. Rázem se nám úplně vypnul motor, jedeme z kopce a ručička tachometru je na nule.

Technologie inteligentního volnoběhu

„Dnešní auta, i když nejsou plně hybridní, přecházejí na výkonnější elektrické soustavy a pracuje se v nich s napětím 48 voltů. Mají tedy pomocnou baterii i pomocný elektrický okruh,“ říká Martin Frei ze Světa motorů

S ohledem na podmínky provozu můžeme podle zástupce automobilky takto „plachtit“ až 40 sekund. Technologie je vyvinuta pro rychlosti 55 až 160 km/h. Jakmile auto potřebuje zrychlit, motor zase zcela plynule naskočí.

Udivuje mě, že i když je motor vypnutý, stále funguje posilovač řízení, klimatizace i rádio. „Vůz je založen na technologii takzvaného lehkého hybridu. To znamená, že má zabudovanou 48voltovou baterii, která přes transformátor napájí 12voltovou palubní síť. Ta pak zajišťuje běžné funkce v kabině,“ vysvětluje Jiří Rozkošný.

Ekologická výchova

Mezitím, co si povídáme, jsem se zařadil za kamion a na digitálním přístrojovém štítu se objevilo zelené chodidlo. Zároveň jsem ucítil lehké poklepání v plynovém pedálu. Můj spolujezdec mi vysvětluje, že mi tím dává najevo, že dávám víc plynu, než je vzhledem k podmínkám provozu a rychlostním limitům potřeba.

Nová veganská škodovka chrání zvířata i životní prostředí. Koncept Vision RS automobilka představila v Paříži

Veganská škodovka kromě zvířat chrání i životní prostředí. Vision RS je totiž hybrid, který kombinuje zážehovou patnáctistovku s elektromotorem.

Má koberečky ze zbytků ananasů, pod kapotou hybridní pohon s výkonem 245 koní a nenašli byste v něm ani kousek kůže. Veganský koncept Škody Auto se jmenuje Vision RS a jeho sériové provedení nahradí končící model Rapid. Automobilka novinku představila v mladoboleslavském centru zvaném Česana a v následujícím týdnu také na autosalonu v Paříži.

Auto tak vlastně řidiče ekologicky vychovává – upozorňuje ho ve chvíli, kdy má přestat akcelerovat. Do toho navíc ještě umí při vyšších rychlostech vyřadit z činnosti motor, a šetří tak palivo. Tímto inteligentním vypínáním motoru může majitel vozidla ušetřit až 0,7 litru paliva na 100 kilometrů.

Hybridní inspirace

„Technologii inteligentního volnoběhu známe z klasických hybridů už delší dobu. Tato auta mají celkově silnější elektrickou síť, protože i když vypnete motor, musí na elektřinu běžet čerpadlo brzd, klimatizace a samozřejmě také řízení,“ vysvětluje Martin Frei ze Světa motorů.

„Dnešní auta, i když nejsou plně hybridní, přecházejí na výkonnější elektrické soustavy a pracuje se v nich s napětím 48 voltů. Mají tedy pomocnou baterii i pomocný elektrický okruh,“ dodává.

Takzvaný mild-hybrid neboli lehký hybrid využívá 48voltovou baterii, která přes transformátor napájí 12voltovou palubní síť

Na půl cesty

Výrobci jsou pod velkým tlakem snižovat emise, proto má technologie inteligentního volnoběhu podle redaktora motoristického magazínu budoucnost. Nevýhodou je, že ušetřený benzín je vykoupen dražší technologií.

Auta budoucnosti mají křídla i vrtule. Bude 21. století patřit automobilovému létání?

Létající auta jsou jednou z vizí budoucnosti rychlé přepravy ve velkých městech

Milovníkům aut budoucnosti se v Ženevě musí tajit dech. Hned na třech stáncích slavného ženevského autosalonu totiž stojí létající auta. Nejdál v jejich vývoji je nizozemská společnost PAL-V. Předběhla všechny své konkurenty, včetně slovenského Aeromobilu, a svůj stroj už prodává.

„Existuje i řešení, které je trochu na půl cesty, a to je vypínání poloviny válců. Používá se ovšem především u větších a objemnějších motorů. V situaci, kdy jedeme s lehkou nohou, to může benzín opravdu ušetřit,“ doplňuje Martin Frei. Průkopnický krok teď podle něj udělal Ford, když tuto technologii instaloval i do litrového tříválce.

Vypínat válce při jízdě umí dnes také škodovky nebo mercedesy. A už v roce 1981 uměl stejným způsobem spořit palivo i americký Cadillac.