Auta budoucnosti mají křídla i vrtule. Bude 21. století patřit automobilovému létání?

11. březen 2018

Milovníkům aut budoucnosti se v Ženevě musí tajit dech. Hned na třech stáncích slavného ženevského autosalonu totiž stojí létající auta. Nejdál v jejich vývoji je nizozemská společnost PAL-V. Předběhla všechny své konkurenty, včetně slovenského Aeromobilu, a svůj stroj už prodává.

„Díváme se na první létající auto, které už je v prodeji,“ představuje mi šéf společnosti PAL-V Robert Dingemanse výrobek své firmy. „Stroj vyvezete z garáže, najdete nějakou dvousetmetrovou rovinku a můžete do vzduchu.“

Příprava na vzlet není náročná, záleží spíš na pilotovi, jak bude poctivý s předletovou kontrolou. Podle konstruktérů je pro start dobré počítat s rezervou deseti až patnácti minut.

<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fvedaonair%2Fvideos%2F1638580322890600%2F&show_text=0&width=560" width="560" height="315" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" allowFullScreen="true"></iframe>

Na silnici může dvoumístné létající auto jet rychlostí až 160 km/h a jak tvrdí jeho hlavní konstruktér, zůstává stabilní a pohodlné.


Leteckou licenci dostanete po dvou desetidenních kurzech. Kromě Španělska nebo Floridy máme školu také v České republice.

Firma má zatím v nabídce jen dvoumístnou verzi. Když bude mít úspěch, chce udělat i čtyřmístnou a jednomístnou.

„Už máme zákazníky, kteří vůz používají denně – létají z Belgie do zaměstnání v Nizozemí. Dolet je 500 kilometrů, dojezd až 1300 kilometrů,“ upřesňuje Robert Dingemanse.

Čtěte také

Malý, lehký, stabilní a „levný“

Technicky se jedná o vírník, který nepotřebuje pro start tolik místa jako auto s rozkládacími křídly. Vůz firmy PAL-V se vejde na půdorys pouhých 4 m2. Další výhodou oproti konkurenci je podle šéfa společnosti také nižší pořizovací cena.

Jediné létající auto, které už se prodává. PAL-V Liberty

„Vyřešili jsme už také legislativu a techniku, například nepoužíváme těžké a nepříliš výkonné akumulátory se zdlouhavým dobíjením,“ zdůrazňuje Robert Dingemanse další konkurenční výhodu ve srovnání s ostatními výrobci.

Současně dodává, že řešení společnosti PAL V je vhodné spíš na dopravu mezi městy. Drony s kapslemi se hodí naopak na krátké přelety třeba mezi jednotlivými městskými částmi.

Robert Dingemanse očekává, že v příštích letech bude segment létající aut a individuální letecké dopravy prudce růst. Zhruba za 15 let by se prodeje těchto strojů mohli vyšplhat k milionům kusů.

Městské taxi budoucnosti

A z tohoto koláče by si rádi ukousli i další – třeba Airbus a Audi.

Šéf projektu Filippo Perini doufá, že jejich dílo bude létat už příští rok. Zatím stříbrná dvoumístná kapsle Pop.Up Next vzešlá ze spolupráce společností Italo Design, Airbus a Audi létá jenom v počítačové animaci, na níž se čtyřvrtulový dron se dvěma byznysmeny vznáší nad Londýnem.

Čtěte také

Podle hlavního šéfa projektu se městské samosprávy po celém světě o jejich „řešení mobility“ zajímají. Města jsou pro inženýry velmi důležitým partnerem, protože by mohla pomoci pohnout s předpisy.

Filippo Perini, designér a autor vozu Pop.up Next

Ty letecké jsou totiž velmi přísné a zastánci individuální letecké dopravy doufají v jejich zjednodušení a změkčení.

Ti, kdo se v letectví pohybují, ovšem myšlence individuálního letectví příliš nevěří. Je to podle nich legislativně ještě o několik úrovní náročnější než problematika samořiditelných aut. I tady jde hlavně o zodpovědnost v případě nehod a nenadálých událostí

autoři: pek , and
Spustit audio