Zlatá éra Ypsilonky? Přes noc se stály fronty na lístky. Herecký soubor byl vůbec nejsilnější z divadel v republice, vzpomíná Martin Dejdar
Dnes se bude Karlových Varech promítat snímek Vladimíra Michálka Amerika, v níž si hlavní roli zahrál Martin Dejdar, člen souboru divadla Ypsilon. Amerika vznikla na motivy románu Franze Kafky a v roce 1994 to byla událost filmového roku. Premiéra byla na Výstavišti v Letním kině. „Bylo tam kolem tisíce lidí,“ vzpomíná herec Martin Dejdar.
Hraje tam Martin Dejdar, Jiří Lábus... kus tehdejší Ypsilonky.
Podstata filmu je představení Ypsilonky Amerika, které jsme měli premiérované v roce 1988 nebo 1989, bylo to těsně na přelomu. Po převratu jsem se hodně kamarádil s Láďou Michálkem. Jednou jsem ho vzal na představení, na Ameriku. A po představení jsme šli za roh do Vladislavovy ulice do Blatničky a tam jsme dlouho meditovali nad tím, co budeme dělat, a tam vznikl nápad natočit tu Ypsilonkovou Ameriku jako film. V podstatě proto je v Americe osmdesát procent obsazení z našeho divadelního představení z Ypsilonky.
Dnes ta vzpomínka na Ameriku bude vypadat jak?
Čtěte také
Začne to ve čtyři hodiny v divadle, od šesti je nějaký mejdan a bude výstava Jaroslava Róny a jeho dekorací z toho filmu. To si myslím, že je jedna z naprosto výjimečných věcí vůbec v historii české kinematografie, co ten Jarda pro tu Ameriku vytvořil a jakým způsobem se to natáčelo.
Ještě k tomu bude výstava skupiny Lucie. Hrozně málo se ví, že písnička Amerika nebyla implantovaná do filmu, ale právě díky filmu vznikla, byla složená pro film. Je mezi pěti nejhranějšími skladbami skupiny Lucie, která příští rok oslaví 40 let svého trvání. Písnička vznikla – a já jsem u toho byl, jsem moc rád – v klubu Bunkr, když se to celé skládalo a dávalo dohromady. My jsme tam žili tak jako pohromadě i během dokončovaček Ameriky.
Byla to úžasná doba. V nitru se trošku považuju za duchovního otce toho filmu, tím pádem i toho hitu, protože to vzniklo díky té Ypsilonce, našemu představení a díky přátelství s Láďou Michálkem. Takže vždycky, když tu písničku slyším, tak mi to vyvolá ty úžasné vzpomínky na to, jak film vznikal.
Devadesátá léta, byla to zlatá éra Ypsilonky?
Určitě také, i když si myslím, že Ypsilonka měla zlatou éru od roku 1977, když z Liberce přišla do Prahy. Když jsem do Ypsilonky nastupoval v roce 1987, tedy ještě ve čtvrtém ročníku na DAMU, skutečně to byl asi vrchol toho divadla, který trval ještě několik let. Zažíval jsem, že se stály fronty na lístky přes noc ve Spálené ulici, lidi tam večer přišli, spali tam a kupovaly se lístky. V té době byl herecký soubor Ypsilonky myslím vůbec nejsilnější, jaký mělo nějaké divadlo v republice. Ani Činoherní klub, ani myslím Zábradlí nemělo tehdy tak silný a tak populární soubor, jako měla Ypsilonka.
Co odešlo z Janem Schmidem z Ypsilonky?
S Janem Schmidem odešel člověk a fenomén, který vymyslel nový druh divadla. To je přesně ta Ypsilonka. Druh divadla, který se do té doby nikdy nehrál, poetika, která neexistovala. Honza Schmid spojil výtvarno s hudbou a s divadlem geniálním způsobem.
Čtěte také
Naše představení třeba někdy nemusí být až tak dokonalá herecky, protože ne všichni, kteří tam jsou na jevišti, jsou vystudovaní herci, ale výsledek a spojení, určitá koláž různých druhů umění dohromady vycházela fantasticky. Přestavení byla dílem kolektivu. To, že to Honza Schmid napsal, dával dohromady, režíroval, znamenalo ale to, že se všichni do toho zapojí. Mirek Kořínek dělal muziku, vybíral ji, pak tam byli herci, kteří byli schopni představení svými nápady dotvořit, svým talentem obohatit.
Dobře si pamatuji, druhé nebo třetí přestavení byl Mozart v Praze. Jedno z nejúspěšnějších představení. Týden před premiérou jsme neměli druhou půlku. Ani napsanou. Nic nebylo. To vypadalo, že se to nikdy nebude hrát. Tam jsem pochopil to Ypsilonkovské rčení: „Co blbneš, vole, premiéra je až v půl osmý.“
V čem je podle Martina Dejdara síla rozhlasu? Jak vzpomíná na své moderátorské období v rádiu Golem? A co považuje za jeden ze svých největších úspěchů v dabingu? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Jsem samotář a sólista. Zemřel divadelník a zakladatel a ředitel Studia Ypsilon Jan Schmid
Jak Jan Schmid uvažoval o divadelních představeních? A proč se v divadle Ypsilon rozhodl nazkoušet Prodanou nevěstu? Poslechněte si rozhovor s divadelníkem Janem Schmidem.
-
Jiří Lábus vzpomíná na oblíbené scénky: Když děláte něco, co...
Herec Jiří Lábus nemá o role nouze – hraje ve filmu Hmyz režiséra Jana Švankmajera, ve kterém ztvárnil herce, který vůbec neumí hrát a který se nakonec promění v ch...
-
Dagmar Pecková při naší Prodané nevěstě kdysi málem smíchy porodila, usmívá se Jan Jiráň z Ypsilonky
Herec a hudebník Jan Jiráň se souborem divadla Ypsilon popularizuje operu. „Příběhy opery jsme převyprávěli pro zvídavé děti, ale nakonec zaujaly i dospělé,“ usmívá se.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.