Ze zimních na letní: Na co si dát pozor při přezouvání pneumatik svépomocí?
Řidiči se začínají objednávat do pneuservisů na přezutí auta ze zimních na letní pneumatiky. Povinnost mít v případě nepříznivého počasí na voze zimní pneumatiky, končí 31. března. Pokud máte obě sady na discích a k tomu také potřebné nářadí, můžete si kola vyměnit i svépomocí.
Čtěte také
Automechanik Luboš Uherka ve kladu pneumatik upozorňuje, že je běžné nechat si v servisu měnit celá kola s disky: „Stává se to novým trendem, je to pro lidi jednodušší,“ říká.
Na co si dát pozor?
A právě proto si spousta lidí přezouvá pneumatiky doma. Je bezpečné to dělat opakovaně, aniž by navštívili servis? „Není to úplně ideální, kolo se nedobře utáhne, může dojít k fatálním problémům na silnici, jako je upadlé kolo,“ varuje automechanik.
Pokud při přezouvání měníte pouze pneumatiku, je vyvážení kol automatické. V případě výměny celých kol je ale už doporučováno jejich vyvážení. To by motoristé rozhodně neměli podceňovat a nevyvážené kolo na auto vůbec nedávat. Může totiž dojít k nebezpečné situaci. Běžný člověk, který si kola přezouvá sám, není schopen určit, kam závaží na kolo patří. K tomu je potřeba speciální vybavení.
Čtěte také
A samotný zvedák má také svá rizika: „Není jedno, kde auto zvedáte. Na autě jsou zvedací body, za které musí být zvednuté. Nedáte-li si na to pozor, může dojít k poškození auta nebo k jeho spadnutí ze zvedacího zařízení,“ upozorňuje Luboš Uherka.
Vyplatí se dojíždět zimní pneumatiky?
Jestli máte na autě obuté zimní pneumatiky se vzorkem kolem 4 mm, můžete je dojet, pokud jezdíte převážně ve městě, například do práce, na nákupy nebo vozíte děti do školy. Pokud jezdíte na dálnici nebo běžných silnicích a auto používáte k práci, vyplatí se pneumatiky letní. V létě se zimní pneumatika přehřívá, je hlučnější a má delší brzdnou dráhu. Navíc zvyšuje spotřebu auta.
Ani celoroční pneumatiky nejsou ideální řešení, a to zejména pro zimní období. Když napadne sníh, jsou její vlastnosti podle automechaniků ve srovnání s klasickou zimní pneumatikou nesrovnatelné, a to prakticky ve všech parametrech. Při jízdě po namrzlé, zasněžené silnici s teplotami pod nulou se totiž celoroční pneumatika chová úplně jinak než klasická zimní.
Čtěte také
Záleží na tom, jak pneumatiky skladujete?
Pokud skladujete pneumatiky doma na discích, nezáleží na tom, jestli je máte položené na sobě nebo stojí vedle sebe. Jinak je tomu u pneumatik bez disků. Ty byste měli skladovat nastojato a čas od času je pootočit. Měly by také být v místnosti, kam nesvítí pravidelně slunce, zabráníte tak jejich stárnutí.
Myslete na to, že auto se vozovky dotýká pouze čtyřmi plochami velikosti dlaně, ať už v létě, nebo v zimě. Takže kvalitní a dobře připravené pneumatiky jsou základem bezpečné jízdy.
Související
-
Jak fungují pneumatiky, na kterých můžete dojet i s defektem
Asi každý řidič už někdy řešil u svého auta píchlou pneumatiku. Měnit kolo ale někde na dálnici nebo třeba v noci není nic příjemného. Navíc je to i nebezpečné. Něk...
-
Blíží se čas přezouvání pneumatik. Kdy se vyplatí dojíždět ty zimní?
Začátek dubna je dobou přezouvání. Nejenom bot, ale i pneumatik na našich autech. Vyplatí se dojíždět zimní pneumatiky, nebo je lepší rovnou koupit nové letní?
-
V horku dejte pozor na přehuštěné pneumatiky
Z fyziky možná znáte jev, který se nazývá teplotní rozpínavost plynů. Ten můžete v létě při vysokých teplotách dobře pozorovat třeba na pneumatikách svého auta. Tla...