Test letních pneumatik: Které jsou na mokru nebezpečné?
Spolu s březnem přichází čas na pravidelnou výměnu zimních pneumatik za letní. Vhodný výběr může ovlivnit bezpečnost i kvalitu jízdy. A dobrá volba dokáže také ušetřit palivo. Jak tedy poznat kvalitní pneumatiky?
S koncem března bude potřeba myslet na přezutí zimních pneumatik za letní. I když existují i celoroční pneumatiky, doporučuje Michal Mikoláš z časopisu dTest spíše přezouvat: „Pneumatiky určené pro různá roční období se svým chemickým složením velmi výrazně liší.“
Fungují odlišně v různých teplotách a mají třeba i jiné vzorky. Odlišná je i přilnavost na různých typech povrchů. Právě chování na mokré vozovce bylo stěžejní i pro dTest, který zkoumal 17palcové pneu vhodné pro rodinná vozidla a 18palcové pro auta střední třídy.
Klíčový test na mokru
„Test na mokré vozovce odděluje zrno od plev. Pro pneumatiky je nejnáročnější,“ upozorňuje Mikoláš. Většina „propadlíků“ pohoří právě v této zkoušce. Auto s nekvalitními letními pneumatikami podle Mikoláše „nechtělo poslouchat, bylo rozvláčné a reagovalo pozdě na změnu směru jízdy.“
Testy se ale dělaly také na suché vozovce. Kontrolovala se ovladatelnost automobilu, délka brzdných drah nebo to, jestli nejsou pneumatiky zbytečně hlučné. Důležitý byl i test vlivu pneumatik na spotřebu paliva.
Jakou roli hraje cena
Cena testovaných pneumatik u 17palcových pohybovala od 2000 do 3500 korun za kus, u 18palcových od 1000 do 2500 korun. „Dražší pneumatiky jsou často průměrné,“ popisuje zkušenosti Mikoláš. „Ale ty nejlevnější testované byly ty nejhorší.“
Výdledky dTestu
- Nejlepší 17palcové: Michelin Prime Massage 4 (nemá výrazná negativa)
- Nejhorší 17palcové: Laufenn S Fit EQ (neobstály na mokré vozovce)
- Nejlepší 18palcové: Michelin Pilot Pod 4 (všestranné)
- Doporučení k 18palcovým: Pirelli P Zero mají výborné jízdní vlastnosti, ale velký vliv na spotřebu paliva a rychle se „sjely“
Redaktor dTestu upozornil v pořadu Dva na Dvojce taky na to, že pneumatiky stárnou, i když se nepoužívají. „Deset let staré pneumatiky už bych neobouval.“ I tady navíc dochází k vývoji nových materiálů. „Spotřebitelé chtějí, aby byly pneumatiky čím dál bezpečnější,“ dodává Mikoláš. Výměna pneumatik podle něj patří do rukou odborníků.