Jak fungují pneumatiky, na kterých můžete dojet i s defektem
Asi každý řidič už někdy řešil u svého auta píchlou pneumatiku. Měnit kolo ale někde na dálnici nebo třeba v noci není nic příjemného. Navíc je to i nebezpečné. Někteří výrobci pneumatik tvrdí, že během čtyř let má zkušenosti s defektem víc jak polovina motoristů. Existuje ale guma, kterou když prorazíte, tak s ní můžete ujet dalších 80 kilometrů.
Náš reportér propíchl na autě pneumatiku a jel si vyzkoušet, jak se takové auto chová. Auto pak na straně s píchnutým kolem, začalo „plavat.“
„Pokud je ztráta tlaku rychlá, tak auto změní svoje jízdní vlastnosti. Cítíte, že auto táhne na tu stranu s proraženou pneumatikou. V podstatě vás to donutí zastavit,“ říká Radek Pecák z autorevue.cz. My jsme ale s autem zastavit nemuseli a to přesto, že jsme do gumy zatloukli hřebík. Z pneumatiky po proražení totiž neodejde díky speciálním vložkám veškerý tlak.
Řidič pak může jet v klidu dál, vysvětluje odborník David Kalaš: „Ta pneumatika má v sobě speciální výztužnou vložku, která mi dovolí jet 80 kilometrů rychlostí 80km/h. To znamená, že ta pneumatika je skoro stejně komfortní jako klasická pneumatika.
S autem jsme s touto pneumatikou ujeli v provozu v Mostě asi 30km a řízení si tam mohl vyzkoušet taky asi 20letý Kuba. „Až na nepříjemný zvuk, zjištěnou tuhost volantu a sklon k přetáčivosti na dotčenou stranu, tak v podstatě není poznat, že by s tím autem něco bylo.“
Podobné gumy ale nejsou na trhu žádnou novinkou. Na podobném principu fungují taky velmi drahé runflat pneumatiky. Odborník na pneumatiky, David Kalaš, vysvětluje rozdíly: „Hlavní rozdíl je v tom, že runflat pneumatiky jsou pouze pro specifická vozidla, která musí být uzpůsobena k použití pneumatik runflat. Naopak pneumatiky DriveGuard jsou pro jakékoli vozidlo s kontrolou tlaku v pneumatikách.“ Výhodou této pneumatiky je, že nemusíte mít v autě rezervu ani lepící sadu a ocení ji taky v hůře vybaveném pneuservisu. Montují se totiž jednodušeji než zmiňovaný runflat.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Diamo s pokutou a koksovny bez odškodnění. Proti verdiktu inspekce firmy zvažují ‚právní kroky‘
-
Vložky ve školách vyjdou do stovky na dívku ročně, tvrdí zastánci. Obce: Každá povinnost se prodraží
-
Hejtman Holiš: Obvinění Balaštíkové byla překvapivá. Ještě v úterý se zdálo, že bychom to mohli vysvětlit
-
Kybernetik: Vytrácí se univerzálnost pravdy. AI může být nebezpečná, aniž by ve všem dosáhla člověka