Zdvojnásobit výrobu a udržet emise na uzdě? Německý chemický gigant tvrdí, že ví jak na to

12. leden 2019
Znečištění ovzduší

Zvýšit výrobu, ale nevypouštět do ovzduší více oxidu uhličitého. To je plán jedné z největších chemických společností na světě, německé BASF. Za minulý rok firma vyprodukovala přes 20 milionů tun oxidu uhličitého. Toto číslo nechce navyšovat až do roku 2030, objem výroby firmy by přitom měl stoupnout až o polovinu. Jak toho chce německý chemický gigant dosáhnout, zjišťoval reportér Experimentu Vojtěch Koval.

Čeští výzkumníci zkoušejí vyzrát na emise pomocí vodíku. Není to tak jednoduché, zní z praxe

Prototyp automobilu s pohonem na kapalný vodík

Inženýři pražského ČVUT zkoušejí najít způsob, jak co nejvíce snížit emise naftových motorů, a to jak CO2, tak emise pevných částic. Zkoušejí proto „krmit“ naftový motor vodíkem. Jejich technologie by mohla představovat přechodný stav, ve kterém by i auta se zastaralým naftovým agregátem mohla používat infrastrukturu pro technologicky nejvyspělejší vozy, což jsou ty s palivovým článkem.

„Naše cíle růstu jsou ambiciózní - chceme růst takzvaně CO2-neutrálně. I když porosteme, chceme zachovat naše emise oxidu uhličitého na stávající úrovni,“ prohlásil na tiskové konferenci v centrále BASF v německém Ludwigshafenu technický ředitel a člen představenstva firmy Martin Brudermüller.

„Věřte mi, že je to velmi ambiciózní plán, protože to znamená ještě více snížit emise v našich už teď vysoce optimalizovaných závodech. Věříme, že dokážeme snížit emise CO2 o dalších třicet procent, zatímco zvýšíme naši celkovou výrobu o polovinu.“

Co je to krakování?

BASF už v současné době část vyprodukovaného CO2 spotřebovává při výrobě močoviny, Jinak je ale oxid uhličitý velmi stabilní molekula a pro jeho využití v dalších výrobních procesech je tak třeba příliš mnoho energie. Budoucnost proto Martin Brudermüller vidí v procesech s nízkou produkcí CO2, na kterých už vědci z BASF pracují.

Jedním z největších zdrojů emisí CO2 je v BASF krakování parou. Tedy proces, při kterém se nafta zahřeje na 850 °C a vzniká ethylen a propylen, ze kterých se pak vyrábějí vitamíny nebo plastové materiály. V současnosti se nafta ohřívá parou, která vzniká v peci rozpálené spalováním zemního plynu. A právě při tom se do vzduchu vypouští oxid uhličitý. To by měla změnit takzvaná e-furnace, tedy elektrická pec.

Audi přišlo s vozem, který řidiče ekologicky vychovává, snižuje emise a navíc umí šetřit palivo

Audi

Výpadek motoru za jízdy třeba někde na dálnici je strašák pro spoustu řidičů. Systém, který vyvinuli v německém Ingolstadtu, vypíná a zapíná motor naschvál, aby ušetřil palivo i emise. Vývojáři tak reagují na stále přísnější emisní limity.

Elektřina místo páry

„Teplotu 850 °C zajišťuje systém ohřevu elektrickým odporem. Při tom se do ovzduší nevypouští téměř žádný oxid uhličitý,“ vysvětluje vedoucí projektu čistých vysokoteplotních procesů BASF doktorka Kiara Kochendörferová.

„Stále jsme v počáteční fázi. Stavíme pilotní průmyslové zařízení, které zatím využívá konvenčně vyrobenou elektřinu. Pokud ale v dlouhodobém horizontu budeme mít pece krakovacích jednotek ohřívané elektřinou, protože budeme chtít snížit produkci CO2, rozhodně budeme potřebovat obnovitelné zdroje.“

Ekologická výroba vodíku

Díky této technologii by BASF mohla snížit produkci CO2 při krakování nafty až o 90 procent, tedy téměř o milion tun plynu každý rok.

Produkci tohoto plynu by BASF mohla snížit i díky efektivnějšímu procesu výroby vodíku. V současnosti vodík získává reakcí zemního plynu párou. Vědci z BASF ale zkouší nahradit tento postup rozkladem methanu při vysokých teplotách. Těch přitom dosahují opět pomocí elektrické energie a emise oxidu uhličitého tak zcela odbourávají.

Spustit audio
autoři: Vojtěch Koval, Anna Duchková|zdroj: Český rozhlas

Související