Německá města chtějí zakázat vjezd dieselům. Zaútočí německé ojetiny na Česko?

22. únor 2018
Diesel čistota ovzduší

V desítkách německých měst je kvalita ovzduší mizerná. Jemný prach a hlavně oxidy dusíku výrazně překračují povolené limity. Jedním ze zdrojů znečistění jsou dieselové motory. Podle ekologických organizací je proto potřeba je v postižených městech zakázat. Případ se dostal až k Nejvyššímu správnímu soudu v Lipsku. Rozsudek může změnit celé Německo.

„Automobilový průmysl chtěl ušetřit peníze, a proto v minulých letech naprosto vědomě podváděl a dodával na trh auta, která měla emise v pořádku jenom v laboratořích, ale ne venku na silnici,“ říká Jürgen Resch, šéf ekologické organizace Deutsche Umwelthilfe, která vede se státními úřady více než třicet soudních sporů. Ten o kvalitu ovzduší budí největší pozornost.

„Pokud soud v Lipsku potvrdí předchozí rozsudky, dočkáme se v Německu ještě letos prvních zákazů vjezdu pro dieselová vozidla,“ dodává s tím, že žádná jiná opatření zatím výsledky nepřinesla, hodnoty oxidů dusíku zůstávají vysoké. Vykázat diesely z měst je podle něj účinné a má okamžité výsledky.


Jde o polovičaté řešení. Skutečné emise v reálném provozu jsou jiné než emisní limity. Daleko účinnější by bylo řešit problémy s dopravou jako takovou než zakazovat vjezd určitých typů vozidel.VLADIMÍR RYBECKÝ

„Myslím, že jde o polovičaté řešení,“ nesouhlasí automobilový odborník Vladimír Rybecký. Připomíná přitom takzvané ekologické plakety, které Německo zavedlo před dvanácti letey. Po deseti letech se však ukázalo, že neměly prakticky žádný efekt. „Obávám se, že ani zákaz vjezdu dieselových aut do měst mít efekt nebude.“

Snížit emise by přitom podle něj mohlo „pouhé“ zvolnění dopravy a její větší plynulost. „Skutečné emise v reálném provozu jsou jiné než emisní limity. Daleko účinnější by bylo řešit problémy s dopravou jako takovou než zakazovat vjezd určitých typů vozidel,“ shrnuje.

Česko by mělo začít kontrolu emisí skutečně řešit

Podle pár dní staré tiskové zprávy německého registru motrových vozidel klesl v lednu v porovnání s lednem minulého roku podíl nově přihlášených naftových osobních aut skoro o osmnáct procent. Naopak stoupá zájem o benzínové vozy, hybridy a alterantivní pohony.

Z Německa se taky dováží řada ojetých aut k nám. Loni množství ojetin rostlo, a jak ukazují údaje Svazu dovozců automobilů, pokračuje nepříznivý trend v tom, že Češi dovážejí stále starší a méně ekologická auta.

Čtěte také

Případný zákaz dieselových aut v německých městech by ale pro Čechy katastrofu znamenat neměl. Němci se teď totiž začnou zbavovat aut, která jsou „relativně čistá“, jak zdůrazňuje Vladimír Rybecký. „Díky plaketám se těch starých dávno zbavili,“ dodává. „Jsou to auta v daleko lepším stavu než většina aut, která jezdí u nás. Záleží ale na skutečném technickém stavu těchto vozidel.“

České úřady by podle něj nyní měly skutečně začít řešit kontrolu emisí. „V současnosti jde o byznys, není to ale nástroj k vyřazení starých aut z provozu nebo aby se skutečně zlepšil stav provozovaných vozidel,“ uzavírá.