Zdeněk Žák ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

Na brněnské dálnici v úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší se od rána zase pracuje. Stát posílá na místo kontrolu, aby prověřila, jestli firmy opravdu dělají, co mají a zda jsou jejich současné finanční požadavky oprávněné. Hrozí přesto, že za D1 zaplatíme víc, než se předpokládalo? A že se termín dokončení oprav posune? To jsou otázky pro dnešního hosta Dvaceti minut Radiožurnálu, ministra dopravy Zdeňka Žáka, kterého vítám ve studiu. Dobrý den.

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyDobrý den.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaPane ministře, ještě než se pustíme do našeho rozhovoru, tak se vypravíme přímo na D1, kde máme reportérku Lucii Maxovou. Já ji zdravím. Dobrý den.

Lucie MAXOVÁHezký podvečer. Tak já právě teď stojím na 162. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu. V tuto chvíli tady sice po dělnících není památky, ale rozhodně to neznamená, že by tu na opravovaném úseku už nikdo nepracoval. Muže v oranžovém oblečení jsem v cestě do Velké Bíteše viděla už na 153. kilometru, tedy u sjezdu na Lhotku ve směru na Prahu. Právě tam totiž dnes práce po dlouhých týdnech opět pokračují. Nejde ale o opravu samotnou. Dělníci dělají takzvané přípravné práce, to znamená, že čistí například příkopy a odvodňovací šachty. Ráno také začala i sanace po zbouraném nadjezdu. Další práce pak probíhají stále uprostřed desetikilometrového úseku zhruba na 157. kilometru, kdy i v tuto chvíli pracovníci řeší odvodnění a čistí místa pro opravu dálnice.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaVy jste byla na místě už ráno, vypadalo to tam podobně?

Lucie MAXOVÁBylo to podobné. Já jsem sem přijela už po sedmé hodině ráno a už tady stáli někteří dělníci u pracovních strojů, takže někteří muži už tady budou určitě přes 9 hodin, budou tady i nadále, budou tady až do devatenácté hodiny a přijet by měli i zítra. Znovu bych proto chtěla trošku apelovat na řidiče, že na opravovaném úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší ve směru na Prahu je právě i kvůli pohybu pracovníků omezená rychlost na 80 kilometrů v hodině a jak se tak dívám, ne všichni řidiči to úplně dodržují.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaTolik Lucie Maxová s aktualitami přímo z D1. Díky. Na shledanou.

Lucie MAXOVÁNa slyšenou.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaPane ministře Žáku, my jsme slyšeli teď od naší reportérky, že na místě mezi Lhotkou a Velkou Bíteší probíhají spíš přípravné práce, že to není úplně samotná oprava. Je to něco, na čem se stát s firmami dohodl, nebo je to zase zbytečné protahování něčeho?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyNo, ono je to důkazem toho, že věci se snadno zastavují a potom se mnohem obtížněji obnovují, takže samozřejmě zastavit práce je otázkou jednoho pokynu, zahájit je v plném rozsahu je vždycky otázkou několika dnů.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaTo znamená, že během tohoto týdne to bude spíš jenom o přípravách?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyJá doufám, že začnou opravdu i ty samotné práce. Je tam stále co dělat, což dokazují ty firmy, které opravují ostatní úseky a koneckonců o tom informovala i vaše paní redaktorka.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaNení to i důkaz toho, že ta D1 v inkriminovaném úseku je na tom opravdu hůř, než se předpokládalo, než s čím počítala i smlouva, projekt?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyTak to my ještě nevíme. My víme, že máme naprosto průhledné jednoznačné prostředky k tomu, abychom to dokázali vyhodnotit, to znamená, abychom vyhodnotili, jestli byla chyba v projektu, jestli byla chyba například v geologickém průzkumu anebo jestli se nás snaží firmy, které v soutěžích podrážely cenu, natáhnout o nějaké ty prostředky navíc, ale já bych tady chtěl říct ještě jednu věc. Všude se říká, že ta D1 je špatná, ona už tím, co vydržela, jak extrémní zátěž vydržela po jak dlouhou dobu, to tak trochu vyvrací. A i ta snížená únosnost krajnic je důkazem toho, že naši předkové, ti předchůdci dokázali stavět daleko úsporněji v době, o které se říkalo, že všichni plýtvali. Oni prostě postavili ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaCož by mohla být dobrá zpráva v dnešní době, ale mně jde spíš o to, a to mě zaujalo, k té současnosti, vy jste řekl, že ta cena je podražená, to znamená, že už víte, že za tu cenu, kterou nasmlouvala firma OHL ŽS nebo sdružení firem, se to nedá opravit?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyNo, my o tom máme pochybnosti. Na jedné straně je pravdou, že my kritizujeme to, že ty projekty byly projektovány příliš draze, na druhé straně, pokud při těch soutěžích se dostáváme opravdu už vlastně na téměř poloviční ceny, kdy se dostáváme na cenu v oblasti nákladů, tak vidíme, že ty firmy jdou do obrovského hazardu, protože nikdy ve stavebnictví nemůžete si být úplně jista tím, jestli ty náklady vám pokryjí úplně všechno nebo nikoliv. Je to taky důvod, proč my všem v celém resortu dopravy navrhujeme pojďme se domluvit na nových pravidlech, pojďme ta pravidla nastavit tak, aby všichni více bohatli, ale na tom, ne že budou předražovat, ale aby se chovali všeobecně prospěšně. A ono mnozí lidé se u toho usmívají, zdá se jim, že je to nějaké plané naivní heslo, ale za prvé ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaTřeba bude fungovat, ale, pane ministře, ...

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyOno funguje ve světě.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaTak třeba bude i u nás, ale mně jde pořád ještě o tu firmu OHL ŽS nebo to sdružení firem, abych byla přesnější. Podrazili cenu a dokážou za to opravit D1, nebo se stát musí smířit s tím, že na těch úsecích, které vysoutěžila tato společnost, bude muset přidat víc peněz?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyNo, je to velmi podezřelé a určitě já bych se klonil spíš k názoru tomu, že tu cenu podrazili. Nedokážu říct, jestli byli tak kvalifikovaní, že ji dokázali podrazit na hranici, která je těsně nad náklady, pak to asi ustojí, nebo jestli to bude někde těsně nebo více pod náklady, pak se opravdu obávám o jejich ekonomické přežití, protože jedním z důsledků té jejich akce bylo, že my jsme velmi zpřísnili ten postup, jak vyhodnocovat ty takzvané vícepráce, kde se tedy upřímně řečeno ten stát choval mnohdy úplně iracionálně.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaKdy budeme vědět, jestli firma OHL bude schopná to dostavět, nebo ne, a jak se to dotkne vůbec té rekonstrukce, modernizace?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyNo, já můžu za stát říct tolik, že budeme hlídat každý den, zda je v souladu s tím schváleným harmonogramem, nebo nikoliv, zase tam staví či nikoliv a hlavně budeme daleko pozorněji hlídat kvalitu, protože firmám, které podrážejí ceny, ony se dostávají, samy sebe mezi dva mlýnské kameny, kdy na jedné straně jim hrozí ekonomický, ekonomická katastrofa a na druhé straně je tam potom tlak na podvádění v kvalitě. No, já můžu říci, že v oblasti kvality budeme velmi pozorní a co se týče jejich ekonomického zdraví, no, to je jejich záležitostí.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaTo ano a kdy za těchto okolností můžete říci začnou na tom úseku skutečně modernizovat, kdy přestanou pracovat v přípravné fázi?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyTohle já opravdu nedokážu říci. Já doufám, že to bude otázkou velmi brzké budoucnosti a že tam uvidíme už konečně i nějaké výsledky. Celá ta rekonstrukce nebo modernizace D1 je velmi nešťastnou událostí, na kterou hodně doplácejí řidiči. My jsme opravdu hrozně smutní z toho, že ta D1 musela být rozkopána v době, kdy ještě stát stále nedobudoval v podstatě jedinou ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaR35.

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyPřesně tak.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaAle, když se ještě vrátím k tomu, jestli a za jakých okolností ta etapa mezi Lhotkou a Velkou Bíteší bude rekonstruovaná nebo modernizovaná, budete nějak vy jako ministr dopravy na firmu OHL tlačit? Máte na to páky?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyJá sám na to páky nemám, takže já určitě tlačit nebudu, ale já jsem zmobilizoval ty představitele státních investorských firem, a ty na to mají celé armády odborníků, takže to, co můžu slíbit, že opravdu ta firma a její aktivity budou pod drobnohledem a že stát udělá všechno proto, aby ty oprávněné připomínky vyřídil co nejdříve.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaJe ale přesto pravděpodobné nebo možné, že by se termín dokončení modernizace D1 posunul kvůli těmto problémům?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyJá si myslím, že to vůbec nemusí hrozit, protože ten časový harmonogram je velmi velkorysý. Kdybych já bych u přípravy té stavby, tak bych určitě tlačil při té soutěži na daleko kratší termíny a zase nikoliv násilím. Já nevím, proč mi tady pořád válčíme, podle mě je daleko snazší udělat to, co ve světě, že to staveniště firmě pronajmeme, a ta firma za každý den, kdy tam provádí něco anebo neprovádí, musí platit určitý poplatek. V případě, že zvládne harmonogram načas, je to nula, když ho stihne dříve ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaA toto prosazujete v rámci D1?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravySamozřejmě.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaA dá se to stihnout?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyNe v rámci D1, tam už ty podmínky nezměníme.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaJsou nastavené.

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyTy jsou nastavené, takže tam nám nezbývá, než jenom ten administrativní tlak, ale já jsem slíbil, že začneme měnit celá ta pravidla, která vlastně dnes všechny nutila k tomu, aby předražovali.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaPosloucháte Dvacet minut Radiožurnálu tentokrát s ministrem dopravy Zdeňkem Žákem. Teď jste, pane ministře, naznačil, jak by se mohly do budoucna řešit smlouvy se soukromými firmami při velkých stavbách, také jste i nejenom teď, ale i v předchozích rozhovorech zmínil R35 jako absolutní prioritu dokončení té alternativní trasy přes východní Čechy, Moravu k D1, ale myslíte si, že to dokážete stihnout alespoň iniciovat ve funkci, kterou možná nemáte jistou ani na několik měsíců?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyVýhodou té pozice ministra dopravy je, říkám to ve velkých uvozovkách, že on vlastně nestihne nikdy dokončit nic, ty termíny jsou tak dlouhé, že vždycky předchůdce připravuje půdu pro ty své následovníky, takže vidíte, že já jsem od prvního dne začal tlačit na to, aby se ty věci v dopravě změnily. Tím ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaAle co můžete stihnout třeba okolo té R35 konkrétně? Máte nějaký plán?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravySamozřejmě. My musíme okamžitě navázat na přípravu staveb, ta, která tady byla velmi nešťastně přerušena a dnes se nám to hrozně mstí. Ale je to nejenom o té přípravě, je to i o komunikaci, že tady spolu válčil stát a kraje. Na jedné straně stát se snaží vybudovat dálnici, na druhé straně kraj má potíže s tím a kraj a obce vyřídit během 20 let změny územního plánu, takže i tam se můžeme motivovat. Je to něco za něco.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaTo je ale otázka většinou soukromých majitelů, kteří nechtějí pustit ty pozemky ne až tak krajů. Myslíte si, že vy byste to urychlil?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyNe, není. Není to otázka majitelů ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaTak ty nejznámější případy tak vypadají.

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyNe, podívejte se jenom ten nejznámější případ té farmářky, podívejte se, co všechno jí ten stát udělal, kolikrát ten stát otočil jako na obrtlíku, já se té dámě vůbec nedivím, že nakonec byla frustrována a disgustována. Ten stát nejenom v tomto případě musí říct do začátku pravidla, ta pravidla neměnit a pak s velkým překvapením zjistíme, že řešíme opravdu jenom pár individuálních problémů, kdy si někdo postavil hlavu, jako v případě té nešťastné D1 a vidíte, že tady to bylo vyřešeno za 2 dny. Já myslím, že nemusí to být vždycky za 2 dny, ale mé zkušenosti ze světa říkají, že vždycky se vyplatí korektní jednání a vždycky se vyplatí být ve svých názorech dlouhodobě konzistentní.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaJeště jednu věc, vrátím se na začátek, kam chcete dospět R35 ještě, než odejdete z úřadu, ať to bude kdykoliv?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyJá můžu slíbit to, že v každém okamžiku, ať už odejdu za měsíc nebo za rok, budu schopen prokázat, co jsem v té věci udělal. Já jsem začal okamžitě měnit ta pravidla, aby byla více motivační, za druhé v případě R35 ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaPravidla, pardon, motivační vzhledem k soukromým firmám?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyNejen k soukromým firmám, ke všem, to jsou pravidla, která se týkají například i řidičů, které my pořád pokutujeme, sankcionujeme, místo toho, abychom jim ukázali vlídnější tvář a motivovali je, aby se chovali prospěšně anebo kamionů, aby jezdily v době, kdy tam nepřekážejí ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaA to všechno dokážete stihnout tu motivaci?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyAno, protože ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaA to jak?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyProtože to není o legislativních změnách, to bylo další zaklínadlo, že se všichni vymlouvali na legislativní pravidla. Nastavit soutěž tak, aby projektant byl odměněn za to, že stavbu zlevní místo toho dnešního stavu, že ji prodraží, na to nepotřebuju změny zákonů, na to nepotřebuju parlament.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaHostem dnešních Dvaceti minut Radiožurnálu je ministr dopravy Zdeněk Žák. Snažíte se, pane ministře, aby odešel z pozice generálního ředitele Českých drah Petr Žaluda?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyO tom to nikdy nebylo. Vždycky to bylo o tom, že jsem se snažil dozvědět, v jaké kondici vlastně České dráhy jsou. Dneska to nevíme. Já jsem, já dnes kladu úplně stejné otázky jako jsem kladl před 3,5 lety.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaMáte pochybnosti, že to hospodaření je dobré?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyNo, minimálně některá čísla ty pochybnosti vzbuzují a vzbuzují vážné pochybnosti. Já jsem udělal zase okamžitě první krok, že jsem na postech, kde stát ..., nebo kde zájmy státu reprezentují konkrétní lidé v dozorčí radě Českých drah, vyměnil neodborníky za odborníky, takže ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaA není to jen příprava, pane ministře, k tomu, aby Petr Žaluda byl dozorčí radou odvolaný? Vy jste se o to snažil už jako ministerský náměstek v roce 2009, to nevyšlo.

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyNe, nesnažil. To se mi mnozí snaží podsouvat.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaNe, nešlo vám to.

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyJá jsem chtěl, aby ta dozorčí rada zodpověděla 10 zásadních otázek, které vzbuzovaly pochybnosti o hospodaření Českých drah. Mimochodem to, co se děje v Cargu, které se propadlo do hluboké ztráty, potvrzuje mé tehdejší obavy a kdyby se tím dozorčí rada tehdy zabývala, dnes nemuselo být Cargo v dvoumiliardové ztrátě. Ale vůbec to není o personálních změnách, ty jsou sekundární. Primární je, že musíme zajistit, aby lidé, které stát vyslal do dozorčí rady, tam plnili svou roli, aby na těch postech byli odborníci a já nepochybuji, že odborníci dokážou vyvodit z aktuální situace závěry, když se ukáže, že České dráhy jsou v dobré kondici, tak ještě více odměnit ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaPetra Žaludu?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyTřeba Petra Žaludu. A když se ukáže, že nejsou v dobré kondici, tak z toho vyvodit závěry jak systémové, tak personální a chci to nejen po lidech v Českých drahách, jak se o tom pořád hovoří, ale úplně ve všech firmách. Stejnou věc jsem udělal vůči ŘSD, vůči Správě železniční dopravní cesty a ostatním organizacím, které máme jako ministerstvo dopravy pod sebou.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaMně jde o to, a i vzhledem k vedení Českých drah, do jak zásadních kroků se chcete pouštět jako ministr vlády, která nemá důvěru sněmovny a možná ji nikdy nezíská?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyJá do žádných, opravdu do žádných. Já neudělám stejnou chybu jako Petr Bendl, který přikazoval a zakazoval lidem v dozorčí radě, co mají a co nemají dělat. Já jsem zajistil, aby v té dozorčí radě byli nezpochybnitelní odborníci. Kdybychom si vzali jedno jméno po druhém, vždycky je tam silný odborný příběh člověka, který v kariéře něco dokázal a má to něco společného s dopravou a s Českými drahami. A já jim nebudu zasahovat do jejich pravomoci. Věřím tomu, že oni to dokážou sami a že budou konat.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaJeště jedna věc, která bude určitě zajímat řidiče. Vy prý chcete zavést dálniční známky pro jednotlivé kraje, aby nebylo nutné kupovat celorepublikovou známku, je to pravda?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyPřesně naopak, já to nechci.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaAha.

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyProtože zavádět guláš, že tady budeme kupovat 14 druhů dálničních známek na benzinových pumpách, mně připadá jako úplně šílený nápad. Já naopak chci, a inicioval jsem to jako možná velmi překvapující opatření, aby tady dokázal stát, který tak strašně rád poplatkuje a pokutuje své občany, dát pokutu i sám sobě, to znamená tam, kde jak ten neaktivovaný cancourek dálnice nebo naopak dálnice, kterou stát znehodnotí například pomalou jízdou jako ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaTřeba 50 kilometrů anebo tady v Praze na magistrále?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyTady v Praze. Aby udělil pokutu sám sobě. Dosáhneme dvou ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaJak, jak to udělat?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyDvou kuriózních efektů. No, stát tam prostě přestane vybírat poplatky a stát velmi rád vybírá poplatky. Takže tím, že bude motivován vybírat znovu ten poplatek, tak bude muset to uvést do náležitého stavu. Například Olomouc Vyškov, kde jsou řidiči rukojmími nějakého sporu mezi státní organizací a dodavatelem. Ale má to ještě jeden obrovský efekt. Tam, kde z nějakého důvodu přestaneme vybírat poplatky, vznikne jednoznačný deficit, který potom budeme moct vymáhat po tom pachateli, další motivace k tomu, aby se stavělo, stavělo kvalitně a aby se ty dálnice udržovaly. Já si myslím, že to je spravedlivé. Když pokutujeme občany, tak musíme dokázat pokutovat i samotný stát.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaPozvání do dnešních Dvaceti minut Radiožurnálu přijal ministr dopravy ve vládě Jiřího Rusnoka Zdeněk Žák. Díky, že jste přišel. Na shledanou.

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravyDěkuju za pozvání.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorkaOd mikrofonu se loučí Veronika Sedláčková.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou. Zvukové záznamy zpravodajských a publicistických pořadů Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.

autor: ves

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu