Vzdělávání je esence LFŠ, nehrajeme filmy jen tak, vysvětlují tvůrci programu Letní filmové školy

28. červenec 2022

Od 29. 7. do 4. 8. se bude konat 48. Letní filmová škola Uherské Hradiště. Několikaletým projektem festivalu je Film všemi smysly. Letošním sloganem je Dotýkám se filmu. „Vidím za tím prazákladní zážitek sledování filmu potmě v kině společně. Návštěvníci se takhle můžou společně dotýkat filmu. Zároveň nám jde o to, abychom promítali co nejvíc filmů, které se lidí dotknou,“ popisuje Jan jílek. Společně s Ivou Hejlíčkovou jsou programovými řediteli Letní filmové školy.

Proč zůstává v názvu „škola“? Neodradí to uprostřed prázdnin někoho?

Iva Hejlíčková: Myslím, že právě ten termín „škola“ je to, proč k nám lidé jezdí. V zásadě je rozdíl v tom, že soutěžní festivaly dávají na jednu hromadu spoustu novinek a člověk vidí hezký film, ošklivý... Ale u nás je to rozdělené do sekcí, které vždycky nějaké téma komplexně pojmou, doprovodí to úvody, přednáškou. Člověk o tématu nebo o osobnosti získá komplexnější znalost, odjíždí doufám chytřejší, než přijel.

Jan Jílek: Tohle je specifikum Letní filmové školy v její dlouhé historii. Nehrajeme filmy jen tak, vždy se snažíme rozšířit a prohloubit kontext filmu, jeho pozici ve filmové historii nebo současné kinematografii. Vzdělávání je esence festivalu, ale forma je co nejletnější a nejpříjemnější. O to se snažíme.

Čtěte také

Dá se popsat typický návštěvník, „školák“ Letní filmové školy v Uherském Hradišti?

Jan Jílek: Máme o pár procent více žen, věk zhruba od 30 do 40 let, ale máme i mladší diváky. Dokonce návštěvníky, kteří absolvovali téměř všechny ročníky Letní filmové školy. Jsme otevřeni dětským divákům, máme velmi bohatý program v dětském stanu. Cílíme na diváky od 3 let do nekonečna.

Rocker vs. politik. Proč jste zvolili dokument Olgy Sommerové o Michaelu Kocábovi jako úvodní film přehlídky?

Jan Jílek: Z několika důvodů. Jednak se bude jednat o světovou premiéru, ale zároveň je tam i návaznost na náš vztah s Olgou Sommerovou, které jsme před několika lety dali výroční cenu Asociace českých filmových klubů a byla váženým hostem Letní filmové školy.

Je to skvěle nastříhaný dokument, který funguje dynamicky od první do poslední minuty. Paní režisérce se podařilo zachytit dynamickou a excentrickou osobnost Michaela Kocába. Je to jeden ze zásadních českých dokumentů letošního roku pro nás.

Máte i další světovou premiéru?

Iva Hejlíčková: Máme hned dvě další světové premiéry. Jednou z nich je trošku atypický snímek Kunstkamera. Jako si barokní šlechta a panovníci tvořili svoje kunstkomory, tak pan Švankmajer celý život sbírá nejrůznější artefakty, umělecká díla. Jsou umístěná v zámku v Horním Slavkově a celý film je procházkou po těchto sbírkách za doprovodu hudby Antonia Vivaldiho. Je to filmový výlet do světa Jana Švankmajera.

Diváci na Letní filmové škole v Uherském Hradišti

Poslední světová premiéra bude zakončovací film, režijní debut Vojty Maška Arvéd. Je to velmi zvláštní film o ještě zvláštnějším člověku Jiřím Arvédu Smíchovském, který kolaboroval s každým režimem v zájmu možnosti dostat se k informacím, které chtěl, ke knihám, které chtěl. Byl to kabalista...

Jan Jílek: ...mystik, satanista...

Iva Hejlíčková: Je to velmi zvláštní figura a film je i formálně velmi zajímavý. Jsme rádi, že právě tímhle filmem můžeme zakončit.

Jak velkým lákadlem bude zahajovací koncert Bratří Ebenů? Kdo ze zahraničních hostů se objeví na Letní filmové škole? Jak bude připomínáno 120. výročí narození režiséra Martina Friče? A kdo převezme letošní hlavní cenu a proč? Poslechněte si celý rozhovor.

autoři: Vladimír Kroc , vma
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová