V 80. a 90. letech se točilo metodou pokus-omyl. Auta nás srážela a padalo se skutečně, vzpomíná kaskadérská legenda
Padal z Titaniku, dubloval Johnnyho Deppa a nedopatřením zranil oba malíčky Jackie Chanovi. Kaskadér Dimo Lipitkovský se dostal mezi světovou špičku. „Šel jsem za tím jako buldok. Roky jsem tvrdě makal, přesto mi trvalo dvacet let, než jsem se toho přestal bát,“ popisuje bývalý zápasník. Jaký je Hollywood? A jak pracuje se strachem?
Jste rozený padač?
Padač je člověk, který se nebojí výšek, padá a ve vzduchu přesně ví, kde je. Ale začíná se od bojových scén, základ všeho je facka. Pak jsou různí specialisti: padači, kaskadéři zaměření na auta, na koně... Anebo lidi univerzální, což jsem já.
V roce 1996 jste se účasnil natáčení filmu Titanic. Jak na vás zapůsobil Hollywood?
Když jsme se poprvé dostali do Mexika, kde vybudovali studio, zůstali jsme zírat v němém úžasu. Stál tam bazén pět set metrů na délku a třeba kilometr na šířku a v něm kotvila loď v poměru jedna ku jedné. Říkali jsme si „takhle vypadá Hollywood“. Simon Crane je špička, dokáže udělat velkofilm. Na scéně bylo sedmdesát kaskadérů a každý věděl, co má dělat, kdy má kde být a kam skočit. Nestalo se, že by to někdo nevěděl.
Ve filmu Černý jestřáb sestřelen jste chlápkem, který padá z helikoptéry. Nebál jste se?
Strach je špatně. Mít respekt k akci je bezva, ale strach do naší práce nepatří. Pokud se někdo bojí, nemá na place co dělat. Samozřejmě si scénu musíte promyslet, nesmíte do toho jít bez hlavy. Je naopak potřeba vědět, jak to má vypadat a jak to dopadne. Nastavíte si, že to dopadne dobře. Dnes už se scény dělají tak, aby se nikomu nic nestalo. Učíte se zkušenostmi: jdete postupně od pěti metrů do dvaceti a pak už má člověk nastavené, jak tělo funguje, poslouchá vás. Alfa a omega všeho je trénink: když cvičíte, dokážete všechno.
Dalším oceňovaným filmem je Zachraňte vojína Ryana. Bylo těžké naučit se vylodění v Normandii?
Všechny scény velkofilmů se cvičí a chystají. U každé jsou vojenští specialisti, kteří vás naučí, jak se chovat a pohybovat, jak fungují dobové zbraně. Nejtěžší bylo fungovat jako voják v té době. I boj muže proti muži s nožem tehdy vypadal jinak. To vše se musíte učit.
Je vám sedmapadesát, na jak dlouho ještě plánujete svou kariéru?
Stále se učím a myslím, že se budu učit ještě dalších dvacet let. Moje práce není lehká, bolí a je tvrdá, musíte na sobě makat, nic nedostanete zadarmo. Mladí kluci jsou strašně šikovní a jdou po vás, protože to chtějí dělat. Takže buď jste absolutní jednička, nebo zůstanete šedá myš.
Dimo Lipitkovský vydává knížku Kaskadér aneb Jak dobýt Hollywood, v níž vzpomíná na nejvypjatější chvíle a nejbolavější pády své kariéry.
Co pro něj byl ten nejtěžší boj? Jak se stalo, že zranil Jackieho Chana? A jaké vzpomínky se vážou k jeho jizvám na holeních? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Kaskadéři nasazují život, produkce se ale zodpovědnosti zbavují, přibližuje kaskadér Lahoda
Oficiálně pojistit kaskadérský tým je problém, přibližuje český kaskadér Ladislav Lahoda. Dokážou nahradit kaskadéry počítačové efekty?
-
Tipli byste mu 82 let? Kaskadér Charles Hurtado si zahrál s Belmondem i Maraisem
Z každé práce si něco odnesete. Kaskadér nepochybně zlomené kosti, naražená žebra a jizvy po bodných a řezných ranách. Přesně tak je na tom Charles Hurtado, který h...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka