Vizionář, který viděl budoucnost v elektromobilech. Miloš Hořejš přibližuje život a dílo Emila Kolbena

9. červen 2016

Když se řekne Kolbenka, tak se nám vybaví synonymum velkého strojírenského podniku. Název pochází od českého průmyslníka a vynálezce Emila Kolbena, který svou elektrotechnickou továrnu Kolben a spol. založil právě před 120 lety. Jakých rozměrů dosahovalo jeho vizionářství i podnikatelský talent? Nejenom na to odpovídal vědecký tajemník Národního technického muzea Miloš Hořejš.

„Od začátku byl nesmírně podnikavý, byl to člověk, který velmi rychle realizoval své sny, když jeden podnik prosperoval, tak neusnul na vavřínech a založil podnik další,“ nastiňuje v rozhovoru s Lucií Výbornou.

  • Rozhovor s vědeckým tajemníkem Národního technického muzea o podnikatelské kariéře a podnicích průmyslníka a vynálezce Emila Kobena. Moderuje Lucie Výborná.
    " style="">
    Rozhovor s vědeckým tajemníkem Národního technického muzea o podnikatelské kariéře a podnicích průmyslníka a vynálezce Emila Kobena. Moderuje Lucie Výborná.
    " style="">
    Rozhovor s vědeckým tajemníkem Národního technického muzea o podnikatelské kariéře a podnicích průmyslníka a vynálezce Emila Kobena. Moderuje Lucie Výborná.
0:00
/
28:14

Jako jednoho svého hlavního asistenta ho přivolal do své vynálezecké dílny Thomas Alva Edison. Kolben si odtamtud přinesl know-how, které upotřebil jak ve Švýcarsku, tak ve své vlastní firmě založené v Praze. Později ho také ovlivnil vynálezce Nikola Tesla, který ho přiměl přeorientovat se na střídavý proud.

Čtěte také

V Národním technickém muzeu mají po Kolbenovi mimo jiné jeden z prvních elektromobilů v Rakousku-Uhersku. „V té době nebylo rozhodnuto, ke kterému pohonu se budoucnost přikloní. Ve Spojených státech v roce 1905 spalovací motory tvořili jednu třetinu z pohonných jednotek,“ říká.


Emil Kolben byl jeden z nejvýznačnějších českých elektrotechniků a podnikatelů, zakladatel továrny Kolben a spol. a generální ředitel a hlavní akcionář Českomoravské-Kolben-Daněk (ČKD). Zemřel v koncentračním táboře Terezín.

Právě Kolben jako velký vizionář viděl velkou budoucnost v elektromobilech, to jediné mu nevyšlo – elektromobily se nepodařilo masově rozšířit mezi automobilistikou veřejnost.

Ve svých počátcích, když přišel v roce 1896 do Prahy, se orientoval na výrobu elektromotorů, později výrobu rozšiřuje na vodní turbíny – Peltonovy a Francisovy turbíny můžeme dodnes vidět na vodních dílech nejenom v Česku. „Jeho zaměření bylo široké, nebyl jenom podnikatelem, byl i vědecký činný, publikoval ve vědeckých časopisech, “ přibližuje.

Audio záznam celého rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autor: prh

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

Zmizelá osada

Koupit

Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.