V Izraeli zahájil provoz nový rychlovlak. Vzdálenost mezi Tel Avivem a Jeruzalémem zkrátí na necelou půlhodinu

Nové železniční spojení dvou nejdůležitějších izraelských měst zatím končí na Ben Gurionově letišti
Nové železniční spojení dvou nejdůležitějších izraelských měst zatím končí na Ben Gurionově letišti

Letos se na Blízkém východě rozjelo hned několik nových železničních spojení. Rychlovlak spojil saúdskou Džiddu s posvátnou Mekkou, v Maroku spustili první úsek TGV. A vzdálenost mezi svobodomyslným Tel Avivem a konzervativním Jeruzalémem brzy překoná nově otevřená železniční trať díky unikátní soustavě tunelů a mostů v rekordním čase. Už teď se jí projel zpravodaj Štěpán Macháček.

Na jeruzalémské konečné stanici, která je šikovně umístěná v podzemí u zastávky tramvaje a autobusového nádraží, se dozvídám, že jízdné je až do konce roku zdarma. Zřejmě se jedná o satisfakci za některé nedodělky. Třeba ten, že vlak zatím nedojede až do Tel Avivu, ale musí se přestupovat na letišti. Nebo že slibovaný bezdrátový internet zatím moc dobře nefunguje.

Francouzi se musí rozloučit s TGV. Budou cestovat s „neuvěřitelnými" rychlovlaky

Vysokorychlostní vlaky TGV

Proslavily se vysokou rychlostí i komfortem, který nabízejí cestujícím na francouzské železnici. Řeč je rychlovlacích TGV. Teď se s nimi budou muset Francouzi rozloučit, tedy jen s jejich jménem. Francouzské dráhy přišly s novým označením, které zní inOui.

Vlak také ještě nejezdí plnou rychlostí, která má dosáhnout 160 kilometrů v hodině, a do značné míry připomíná spíš podzemní dráhu. Asi půlku trasy mezi Jeruzalémem a Ben Gurionovým letištěm totiž urazí tunely. Nejdelší z nich má skoro 12 kilometrů.

Rychlé vlaky nahradí starou malebnou trať z 19. století. Ani její provoz ale neutichne, nově bude sloužit hlavně výletníkům.

Zázrak izraelské infrastruktury

Jonathan cestuje z Jeruzaléma na letiště: Trvá to celé 21 minut, to je fantastické. Je to úplný zázrak v oblasti infrastruktury. Třeba tenhle vysoký most, asi největší v regionu. A teď zase jedeme osmdesát metrů pod zemí,“ říká nadšeně a dodává, že je škoda, že nestihli natáhnout dráty až do Tel Avivu.

Jonathan využívá nové vlakové spojení od zářijového zahájení provozu a časová úspora je podle něj enormní. „V dopravní špičce to z Tel Avivu do Jeruzaléma trvá autem hodinu a půl. Až bude celá trať dokončená, bude to vlakem trvat třetinu času jízdy autem,“ těší se.

Zvuk elektrických lokomotiv je pro izraelské cestující nový. Zatím znali jen zvuk dieselových motorů

Zelená rychlojízda

Trasa tratě prochází na dvou místech přes a také pod palestinskými územími. I proto se z projektu stáhlo několik evropských firem. Většina palestinských vesničanů se ale krásnými vlaky zřejmě nikdy nesveze.

Švýcarsko má ode dneška nejdelší železniční tunel. Měří přes 57 kilometrů

Cesta ke Gotthardskému průsmyku, kudy vede stará železnice i s původním tunelem

Po 17 letech stavby dnes ve Švýcarsku otevřou nejdelší železniční tunel na světě. Měří přes 57 kilometrů a překonat Alpy bude díky němu možná až trochu nuda. Ostrý provoz v Gotthardském úpatním tunelu začne v prosinci po měsících testování. Švýcaři jsou na unikátní dílo patřičně pyšní. Někteří ale cítí také nejistotu, co jim tato podzemní spojnice vlastně přinese.

Asaf je manažer jedné izraelské firmy a pochvaluje si i další aspekt nové tratě: „Mám rád ekologická řešení a tenhle vlak je elektrický. V Izraeli je elektřina docela čistá, většina se vyrábí ze zemního plynu. Mám z toho dobrý pocit. Tunely minimalizovaly zásah do krajiny. V přírodě je tu spousta zvěře – jelenů, divokých prasat, a je proto důležité zachovat jim krajinu. Tunely stály hodně peněz, ale jsem rád, že to vyřešili takhle.“

Pískot vlaků a tóny klavíru

Při častém střídání tunelů a otevřené krajiny dost zaléhají uši. Své dělá i převýšení. Po přesně dvaceti minutách přijíždíme na stanici Ben Gurionovo letiště, kde má zatím vlak konečnou stanici.

Nově otevřené železniční stanice vyhovují všem požadavkům moderních cestujících

Novinkou je pro Izraelce i pískot rozjíždějících se elektrických vlaků. Až donedávna znali izraelští cestující jen zvuk dieselových lokomotiv. A ruch nádraží občas přeruší i tóny klavíru, kterými jsou izraelské železniční stanice vybavené. Kdo má zrovna chuť, může si na ně zahrát, co ho zrovna napadne.

Spustit audio
autoři: Štěpán Macháček, Anna Duchková|zdroj: Český rozhlas

Související