V Česku se uzavírá přibližně 50 poboček Úřadu práce. „Potřebujeme být na větších pobočkách,“ říká ředitel úřadu. Důvodem je bezpečnost
Úřad práce v Bojkovicích na východě Moravy dnes funguje naposledy. Postupně se takto uzavře více než 50 poboček Úřadu práce po celém Česku. „Chceme většinu stihnout do konce letošního roku. Zhruba 15 poboček kvartálně uzavíráme. Vedle toho v mnohem větším tempu otevíráme možnost podání na České poště. Těch bude k březnu 350. V lokalitách jsou o tom občané informováni, protože na tom ve většině případů spolupracujeme se starosty,“ vysvětluje ředitel Úřadu práce Daniel Krištof.
Podle jakého klíče jste ty pobočky vybírali?
My to rušíme kvůli bezpečnosti. Potřebujeme, aby úředník, který rozhoduje o státních penězích, měl klid, že za jeho rozhodnutí na něj nebude útočeno. Proto potřebujeme být na větších pobočkách. Analýzu jsme udělali ve spolupráci s externí společností, která pracovala s daty mobilních operátorů. Dívali se, jak se lidé v daných regionech pohybovali a snažili jsme se, aby naprostá většina lidí i po rušení měla pobočku do 45 minut veřejnou dopravou nebo do 25 minut autem.
Původně jste chtěli zavřít hned 83 poboček. Nakonec se jich zavře v uvozovkách jenom 50. Nebudou i tak chybět, kdyby začala nezaměstnanost růst?
Rozhodně to není tak, že by nás fyzická vzdálenost limitovala. Potřebujeme být na větších pobočkách, ty mít lépe zabezpečené a tam mít kapacitu na poradenství. Protože to, co pomáhá, je poradenství, a na to potřebují mít na zaměstnanci klid. Pořád počítáme s tím číslem kolem 83 s tím, že postupně tam, kde byla obec s rozšířenou působností, umožníme podání na České poště.
Současně s touhle změnou digitalizujete celou agendu úřadu. Co všechno už lidé můžou řešit elektronicky?
Čtěte také
Tady patří velký díl digitálnímu týmu Karla Trpkoše na ministerstvu práce a sociálních věcí. Co dobře funguje, je rodičovský příspěvek, přídavek na dítě, příspěvek na bydlení a teď od začátku roku evidence uchazečů o zaměstnání a žádost o podporu v nezaměstnanosti. Tam vidíme, že to občani přijali velmi dobře a téměř 40 procent žádostí je podána online.
A kvůli čemu ještě musí na úřad?
Vždycky pro to poradenství – to je naše klíčová činnost, kdy se snažíme lidem pomoct, aby už dávku nepotřebovali, aby si našli dobrou práci, rekvalifikovali se... Toto poradenství, tento lidský kontakt je stěžejní páteř úřadu práce, to si chceme nechat, tu možnost fyzického kontaktu se zaměstnanci. A v tuto chvíli ještě jsou nějaké drobnější dávky, které digitalizované nejsou.
Jak je to se zaměstnanci rušených poboček? Přecházejí na jiný úřad? Poslechněte si celý rozhovor.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Český chovatel vyváží tisíce zvířat do tajemného zařízení v Indii. Úřady nemají jasno, co se s nimi děje
-
Chtějí se zbavit demokracie, nenávidí Katedrálu. Co přesně vadí stoupencům hnutí Dark Enlightenment?
-
Zmrazené platy soudců. Podle rozsudku z Ostravy jednala vláda v rozporu s evropským právem
-
Americký úder na Írán by vedl k eskalaci. Vyloučit nelze ani zásah Británie či Francie, míní expert