Turistické trasy, značení a údržba

26. červenec 2002
Vaše téma

V České republice je celkem 38 700 kilometrů značených turistických tras. Kdo je vybírá, kdo se stará o jejich značení a kdo to všechno platí? Všechny pěší trasy má na starosti Klub českých turistů. Ten také rozhoduje o tom, kudy konkrétní trasa povede, i když dnes, jak podotýká generální sekretář klubu Jaroslav Liberský, má volbu značně usnadněnou.

Liberský: Základní síť je mnoho desítek let stanovena. Naši předci, když se značením začínali, tak vybrali nejhezčí údolí, cesty na hrady a v dalším období docházelo k propojování a vytváření systematických sítí, které propojují nejvýznamnější lokality v naší republice a v současné době pěší síť doplňujeme o nové zajímavosti, třeba rozhledny. Máme tedy snahu, abychom cesty i přístupy k těmto novinkám přiblížili pěším turistům.

O nových trasách, případně o změnách těch původních, rozhoduje rada značení Klubu českých turistů.

Liberský: Tam rozlišujeme, zda jde o drobné změny, kdy se třeba vyhýbáme nějakým soukromým pozemkům nebo o změny velké, řádově několik kilometrů. Toto je v kompetenci Klubu českých turistů a ten se také stará o změnu trasy v terénu.

Hlavní podmínkou pro vyznačení trasy je bezpečnost. To znamená, že po ní by měla pohodlně projít celá rodina, samozřejmě bez toho, aby v některých úsecích použila lezecké vybavení. Obnovu značení tedy má opět na starosti Klub českých turistů. Jeho členové tedy procházejí jednotlivé trasy a v případě potřeby značky obnoví bez nároku na jakoukoli odměnu. I tak ale ročně Klub vynaloží kolem devíti milionů korun na obnovu značek.

Údržba, která se netýká pouze malovaných značek, ale systém obsahuje i 58 tisíc směrovek, 3 tisíce směrovníků a 1600 velkých turistických vývěsných map. Všechen tento materiál je nutné udržovat, nechat vyrobit, instalovat. 1100 značkařů musíme také školit, protože ne každý se může značení věnovat. To se jedná o další náklady, které jsou spojené s údržbou sítě pěších tras a v současné době i cyklotras.

Peníze proto shání Klub českých turistů z různých zdrojů.

Největší podporu získáváme z Ministerstva pro místní rozvoj a z obcí, krajů a od sponzorů.

autor: alh