Tisíc sledujících jsme se studenty oslavili, odpálili jsme kilo střelného prachu, usmívá se oceňovaný učitel chemie
Radek Matuška je učitel chemie na Střední průmyslové škole chemické v Brně. Před pár lety byl v anketě Zlatý Ámos zvolen nejlepším chemikářem, teď dostal cenu od Učené společnosti ČR. Ve svých hodinách se nebojí pokusů a mluví o důležitosti multidisciplinarity na školách. Do studia dovezl dvě desetilitrové lahve s plyny. Poslechněte si, jak zní hlas Lucie Výborné s fluoridem sírovým. A proč je dobré po použití helia udělat stojku?
Prodává se ještě někde radostná hračka mého dětství, stavebnice Malý chemik?
S těmi stavebnicemi už je to trošičku horší, nicméně Malého chemika si člověk může postavit i doma. Stačí ocet, jedlá soda, obal od kinder vajíčka…
A tolerantní rodiče.
Malí chemici potřebují tolerantní rodiče. Vzpomínám si, jak jsem se přiotrávil v koupelně chlorem. Míchal jsem ocet se savem. Když to člověk malinko osolí, jde z toho takový krásný zelený plyn.
Jak to udělat, aby vaši studenti šli dál? Aby si neřekli že fialový plamen draslíku je senzační, ale tím to neskončilo?
To je těžké. A není to o chemii. Není to o fyzice, není o biologii, není to sociologii. Vždycky je to o lidech. Já sám jsem šel na chemii z toho důvodu, že jsem kolem sebe měl v rámci těch chemiků úplně úžasnou partu lidí. Vzájemně jsme si pomáhali, trávili jsme spolu spoustu času, a do toho jsme dělali tu chemii.
Je to o takové synergii dobře vykládat, dobře vysvětlovat a vhodně to, co člověk vykládá, prokládat pokusy
Radek Matuška, učitel chemie
A věřím, že podobné party existují u matematiků, fyziků, společenských věd. A myslím si, že každý studenty by si měl najít nějakou takovou svou odborně sociální bublinu, a v ní zůstat.
Za mě se chemie dá dělat jen tehdy, kdy má člověk okolo lidi, se kterými ho to baví. Samotná chemie by mě asi nebavila.
Čtěte také
Říkala jsem si, že aby mě nebo žáky chemie bavila, snažila bych se postavit výuku na užitečnosti chemie – na tom, kolik chemie je kolem nás. Jak to dostat do schématu osnov tak, aby se to shodovalo?
To je taky těžké. Ten první moment musí být „wow efekt“ – něco vybouchne, něco se stane, a ten člověk si řekne: No tak to je úžasné, o tom chci vědět víc!
A potom je to o takové synergii dobře vykládat, dobře vysvětlovat a vhodně to, co člověk vykládá, prokládat pokusy. Anebo o těch pokusech vyprávět. Nebo je pustit na youtube, to je v zásadě jedno.
Vysvětlete posluchačům působení helia a fluoridu sírového na hlas, já zatím udělám stojku a vyčistím si hlasivky.
Fluorid sírový a helium jsou dva plyny. Jeden je výrazně lehčí než vzduch, fluorid sírový je výrazně těžší než vzduch. A barva zvuku, kterou slyšíme, je odvislá od frekvence – tedy kolik zvukových vln se nám vejde mezi svaly, které máme v krku, v podstatě hlasivky.
V heliu se zvuk šíří výrazně rychleji, což znamená, že těch vln, které mezi hlasivky dostaneme, se vejde více. Což znamená, že frekvence, kterou slyšíme, je vyšší a tím pádem je i hlas vyšší.
Naopak fluorid sírový ten zvuk zpomaluje, to znamená, že těch vln se mezi hlasivky se vejde méně, frekvence je výrazně menší a hlas je hlubší.
Se svými studenty máte na instagramu profil Věda není věda, nedávno jste měli 1000 sledujících. Slavili jste?
Slavili jsme. Byl jsem moc rád, že pan ředitel už v tu dobu nebyl ve škole, protože jsme na školním parkovišti udělali obrovský kříž z kilogramu – z tisíce gramů na oslavu tisíce sledujících – střelného prachu. Rozmístili jsme po dvoře a na střechu školy kamery… a odpálili jsme to.
A na instagramu je to k vidění. Jak dlouho to hoří, jak to vypadá?
Chviličku, asi tak dvě vteřiny. A dokonce se to povedlo nějak dobře, že jsou tam takové ty výbuchové hřiby dva. Nejdřív chytla jedna část, potom chytla druhá část. Když jsme to točili, byla ještě docela zima a šlo od toho krásné teplíčko.
Jak vzduch znečišťují ohňostroje? A jaké byly první chemické průšvihy Radka Matušky doma a ve škole? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Bavila mě chemie, proto jsem si vybral farmacii, říká student Michal Koky
Jednadvacetiletý student nejprve uvažoval o studiu medicíny, ale nakonec se rozhodl pro farmacii, kterou dnes druhým rokem studuje na Veterinární a farmaceutické un...
-
Jak vzniká nová vůně? Bez chemie to nejde, potvrzuje chemik Libor Červený
Život bez chemie? Nevydrželi byste prý ani den. Alespoň to v rozhovoru s Lucií Výbornou říká profesor chemie Libor Červený, který se už desítky let věnuje konkrétně vůním.
-
Matematika je krásná, ale není zadarmo. Počítat bez kalkulačky by měl umět každý, tvrdí pedagog
Dá se z matematiky udělat zábavný a přitažlivý předmět? Učí se ve škole matematika tak, aby byla využitelná v běžném životě? A proč si ji k maturitě nevybírá více studentů?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.