Štěpán Rusňák: Strojník má na parníku řeholi. Při cestě na Slapy propotí šest triček

18. květen 2013

Romantické pohupování na vltavských vlnách – zážitek, který dotváří kolorit Prahy. A právě plavba večerní regaty doprovázela třeba založení „zlaté kapličky“ v květnu 1868. Nejen o vzniku flotily a prvním kolesovém parníku v Česku mluvil v sobotním Hostu Radiožurnálu moderátor Petr Rajchert se Štěpánem Rusňákem, ředitelem Pražské paroplavební společnosti.

Iniciátorem paroplavby v Česku byl naturalizovaný Angličan John Andrews, který spolu s lodním konstruktérem Josephem J. Rustonem postavil v Praze u Invalidovny kolesový parník. „Jmenoval se Bohemia a poprvé vyplul v roce 1941,“ vysvětluje Štěpán Rusňák a připomíná, že části tohoto parníku jsou stále v provozu, i když v docela jiném plavidle. „To dnes pluje v Drážďanech,“ dodává.

Čtěte také

Největší slávu zaznamenala lodní doprava ve 20. letech. „Tehdy měla naše společnost 22 parníků,“ poznamenává k tomu Štěpán Rusňák a připomíná, že dnes se na parnících topí lehkým topným olejem. „Máme zkušeného strojníka, který má opravdu řeholi. Během cesty na Slapy propotí šest triček,“ upozorňuje.

„V celoevropském kontextu jsou naše parníky skutečně výjimečné,“ zdůrazňuje. S výhledem z hladiny Vltavy na Prahu se prý dá srovnat jen máloco. „Pražská nálada je trochu podobná té ve Florencii nebo Avignonu,“ uvažuje Štěpán Rusňák.

Víte, že kapitáni musí mít historické vzdělání, aby mohli pasažérům ukázat pražské památky? I to popsal Štěpán Rusňák ve vysílání mezi 10. a 11. hodinou. A navíc se zamyslel nad budoucností vodní dopravy v Česku. I to si můžete poslechnout v audio záznamu rozhovoru.

Záznam celého rozhovoru se Štěpánem Rusňákem a dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout také v iRadiu.

autor: šše
Spustit audio