S rozmachem technologií lidi nedávají pozor. Koukají do mobilu nebo předjíždějí do poslední chvíle, říká dálniční policista
Na dálnici D11 už 18 let slouží policista Martin Vlk. Hradecké dálnici zůstal věrný celou svou služební kariéru a dá se říct, že na ní zná téměř každý metr betonu. A má také možnost srovnávat. Jak se podle jeho zkušeností změnilo chování řidičů v posledních dvou dekádách? „S rozmachem technologií lidi nedávají pozor. Nevěnují se řízení, koukají do mobilu, píšou zprávy, a tím vznikají všechny ty nebezpečné situace,“ potvrzuje dálniční policista údaje z dopravních statistik.
Řidiči jsou kvůli nevěnování se řízení schopni narazit i do odstaveného kamionu nebo do velké blikající světelné šipky upozorňující už na dálku na dopravní omezení. Ročně musí kvůli tomu ŘSD odepsat až 40 takových šipek v celkové hodnotě asi 50 milionů korun, doplňuje mluvčí Jan Rýdl.
Čtěte také
Na dopravní omezení přitom řidiče upozorňují značky už zhruba dva až tři kilometry před omezením. „Bohužel mnoho řidičů ty značky nerespektuje a do poslední chvíle předjíždí, neupraví ani rychlost. Všichni se do poslední chvíle snaží dostat před kamiony, aby nemuseli předjíždět v tom zúžení,“ popisuje Martin Vlk, zatímco v jednom takovém místě míjíme pobourané dopravní značení.
Přestože je na dálnici maximální povolená rychlost 130 kilometrů v hodině, většina řidičů jezdí rychlostí do 150 kilometrů za hodinu. „Ale ani těch, kteří jedou rychleji, není málo,“ konstatuje policista.
Když mobil selže
Zastavujeme na nájezdu na dálnici D11 na 62. kilometru. Kousek za svodidlem tu stojí oranžová budka s nápisem SOS.
„Tyto dálniční hlásky slouží k tomu, pokud má člověk na dálnici nějaký problém, případně nehodu a nemá žádnou jinou možnost, jak se dovolat o pomoc,“ vysvětluje Martin Vlk. „Přijde k hlásce, kde na něho svítí zelené tlačítko. To jenom zmáčkne a automaticky ho to spojí s dispečerem, kterému může říct, co potřebuje.“
V době mobilních telefonů jsou sice využívané minimálně, ale stát se může cokoli – třeba když se vybije baterie v telefonu nebo jinak selže dostupná technika – a je důležité, aby řidiči měli možnost si přivolat pomoc.
Jak se zachovat při nehodě
A co podle zkušeného dálničního policisty má dělat posádka vozu, který musí zastavit na dálnici, ať už kvůli nehodě, nebo z jiného důvodu? „Co nejdřív opustit vozidlo, nějakým způsobem ho označit – samozřejmě bezpečně, hlavně mít na sobě reflexní vestu – a hned za svodidla,“ uvádí Martin Vlk správný postup.
Nakonec je samozřejmě potřeba zavolat policii, případně dispečink ŘSD, aby místo přijeli označit světelnou šipkou nebo vozidly s majáky.
Jak moderní technologie ovlivnily řízení provozu na dálnicích v uplynulých letech? A co všechno už na dálnici funguje autonomně? Poslechněte si také rozhovor s mluvčím ŘSD Janem Rýdlem v záznamu celého pořadu.
Související
-
Odkud čerpá vaše navigace dopravní informace? Bez práce ostravských operátorů byste skončili v zácpě
Národní dopravní informační centrum v Ostravě je hlavním neuralgickým bodem sdílení informací o dění na českých silnicích. Jak přesně pracuje?