Podobné divadlo v Česku nenajdete. Ve slovenském Zrakáči hrají nevidomí a slabozrací herci. Vnímají to jako zábavu i terapii
Herci na pódiu sehrávají scény z vlastního života, tančí nebo hrají na hudební nástroje. Vedou vášnivé dialogy a v jednu chvíli dokonce letí vzduchem židle. Na první pohled jde o běžné divadelní představení. Slovenský soubor Zrakáč ale běžný rozhodně není. Část účinkujících vůbec nevidí, další se na jevišti kvůli částečné ztrátě zraku orientují jen podle zvuků a světel.
U zrodu představení „Jste mezi námi“ stály běžné otázky, kterým nevidící čelí stále dokola. Hned v první scéně se žena snaží přesvědčit ochranku před vstupem do klubu, že není opilá, že akorát nevidí. Vyhazovač jí to odmítá uvěřit.
Chovejte se k nám jako k lidem
Šestice přehrává situace, které se jim, nebo jejich známým skutečně staly. Přestože hra má diváka vzdělávat, je plná humoru a diváci nespouští z herců oči.
Poselství je zřejmé: ne každý člověk s bílou holí je ztracený a potřebuje pomoc, v rozhovoru s nevidícím se není třeba vyhýbat výrazům jako je na shledanou nebo brzy se uvidíme.
Čtěte také
„Lidé by se k nám měli k nám chovat jako k lidem. Ne jako k slabomyslným a nesvéprávným, ale jako k lidem. A nezabývat se tím, co ve své podstatě ten jednoduchý pozdrav na viděnou znamená. Je to jen pozdrav,“ shrnuje herečka Martina Lužáková.
Ve střední Evropě jedinečné
Bratislavské Divadlo Zrakáč pro nevidící a slabozraké herce vzniklo jako první svého druhu ve střední Evropě už v roce 2010, z iniciativy režiséra Jozefa Pražmáriho, který sám přišel o podstatnou část zraku.
Soubor odehrál Romea a Julii, několik komedií i autorskou hru Vztahovačky. Představení „Jste mezi námi“ je jeho první hra věnovaná tématu nevidících.
„Toto představení je asi víceméně to, co divák očekává, když se dozví, že jde na divadlo slabozrakých a nevidících herců, protože se v představení opravdu řeší to téma.“
„Ale například minulé představení „Vztahovačky“, které jsme uvedli, bylo celé o tom, že hráli vidící lidi. Byl to úplně jiný příběh a s tímto tématem to nemělo nic společného. A to mi na tom vlastně přišlo krásné,“ říká Martin Bednár, jediný z šestice herců bez zrakové bariéry.
Zkoušky i orientace na jevišti jsou jiné
Nevidící herci musí na zkoušky chodit už s naučeným textem, mít scénář v ruce nestačí. Zvládnout je třeba také orientaci na pódiu, prozrazuje herec Stanislav Sokol.
„Funguje různé krokování. Lidé, kteří mají zbytky zraku, se pohybují podle pozice světelných objektů, reflektorů. Také velmi pomáhá struktura jeviště. Ty většinou mají nějaké desky, na těch jsou spojnice, což může být vodící linie pro toho člověka.“
Čtěte také
Zahraniční soubory prý využívají i při zemi napnutá vodící lanka. Pro herce má působení v divadle i terapeutický rozměr.
„Humor, který v té hře je, a fakt, že si umíme sami ze sebe udělat legraci, nám pomáhá, abychom zvládali i situace, které nás čekají nebo které jsme nedokázali ještě zpracovat humorem, ale časem je zpracujeme,“ říká Martina Lužáková.
Už několik sezón působí Zrakáč na prknech Slovenského národního divadla. V listopadu představí společně s jeho hereckými hvězdami novou hru.
Související
-
Arabské stínové divadlo je památkou UNESCO, přesto málem zaniklo
Karagöz, hlavní postava orientálních stínových her, bojuje na Blízkém východě o přežití. Na představení v Káhiře si zašel zpravodaj Štěpán Macháček.
-
Každý má své tempo vyrovnání s hendikepem. Nevyžádaná pomoc bývá tragédií, říká ředitelka Světlušky
Pro nevidomé získaly Noční běhy pro Světlušku už přes 20 milionů korun. Jak se v očích ředitelky nadačního fondu Gabriely Drastichové proměnil pohled na to, jak pomáhat?