Pavel Maurer: Obsluha v restauraci nemusí být vždy dokonalá. Oběd vám ale nezkazí

13. říjen 2018
číšník

Obsluha v restauraci nemusí být vždy dokonalá, oběd vám ale může zachránit to, když budete tolerantní. Arogantní peskování obsluhy totiž nikomu chuť nezlepší, jak říká ve své glose Pavel Maurer.

Víte, co nejvíc štve obsluhu v restauracích na jejich hostech? Arogance, nadřazenost a přehlížení. Čím menší, hloupější a zamindrákovanější host přijde do restaurace, tím víc si potřebuje „otřít své boty“ o číšníka či servírku, aby si mohl, alespoň na chvíli, vylepšit svoje vlastní ego!

Je to tak jednoduché: Zajděte si do nějaké restaurace, něco si objednejte a pak sprdněte na doby vrchního, že vám přinesl jiné jídlo, že polévka je vlažná, řízek tuhý a že pivo nemá pěnu! Hned vám bude líp!

Kuchařské celebrity? To je trend dnešní doby, říká Pavel Maurer

03218297.jpeg

Kdo se vám vybaví, když se řekne celebrita? Někdo z umělců, sportovců nebo třeba kuchařů? Pavel Maurer se zamýšlí nad tím, proč právě mezi takzvané VIP v posledních letech pronikla i řada kuchařů.

Existují však ještě rafinovanější způsoby jak dát najevo obsluhujícímu personálu, že jsou to „nuly“, které vás vůbec nezajímají. Třeba jen to, že se na ně nikdy ani nepodíváte, že jim nikdy za nic nepoděkujete, že když vám dávají jídlo na stůl, nesnažíte se ani o milimetr zaklonit, abyste jim to trošku usnadnili.

Existují stovky způsobů jak naštvat personál, jak jej potupit a využít své převahy. Oni totiž s vámi dost dobře nemohou jít do sporu. Oni jsou placeni za to, že vám poskytují servis. Ale ne za to, že vám nabízejí servilitu. Ta je urážlivá, myslím, pro všechny zúčastněné strany.

Hrdý, sebevědomý číšník, který mi pyšně odrecituje meníčko, doporučí víno a vzdá čest svému stavu – tak ten má u mě „za jedna“ a navíc si většinou odnese slušné spropitné. Zaslouží si jej. Zatímco příliš familiární, příliš chladná nebo příliš vtipná obsluha – to není žádoucí.

Jak nejlépe navnadit na restaurační menu? Dobrá rada, vyšší spropitné, radí Pavel Maurer

Švédské obědové menu

Guláš si dnes nedávejte, ten je připálený. To nám obsluha v restauraci asi nepřizná. Naopak, nejčastěji slyšíme, že ať si v daném podniku dáme cokoliv, rozhodně neuděláme chybu. Takové doporučení ale výběr jídla vůbec neusnadní a ani nenaladí chuťové pohárky.

Není třeba ji urážet, obsluhující personál, to jsou často lidé, kteří o gastronomii moc nevědí, nemají vzdělání v oboru, je to jejich brigáda, záskok či práce z nouze. O to víc by však měli být milí, pozorní a snaživí. I když se jejich neprofesionalita velmi rychle pozná, normální host to rád přehlédne, pokud cítí snahu, srdečnost a slušnost.

Host, který chce dělat potíže a urážet obsluhu, ten si hůl vždy docela snadno najde. Bohužel tyhle bitvy nemají vítěze. Nakonec jsou naštvaní úplně všichni a celý oběd nebo večeře jsou v háji, žaludeční vředy pučí a nervy jsou na pochodu. Pro tohle přece do restaurace nechodíme a nikdy chodit nebudeme!

Spustit audio
autor: Pavel Maurer