Pavel Maurer: Obsluha v restauraci nemusí být vždy dokonalá. Oběd vám ale nezkazí
Obsluha v restauraci nemusí být vždy dokonalá, oběd vám ale může zachránit to, když budete tolerantní. Arogantní peskování obsluhy totiž nikomu chuť nezlepší, jak říká ve své glose Pavel Maurer.
Víte, co nejvíc štve obsluhu v restauracích na jejich hostech? Arogance, nadřazenost a přehlížení. Čím menší, hloupější a zamindrákovanější host přijde do restaurace, tím víc si potřebuje „otřít své boty“ o číšníka či servírku, aby si mohl, alespoň na chvíli, vylepšit svoje vlastní ego!
Je to tak jednoduché: Zajděte si do nějaké restaurace, něco si objednejte a pak sprdněte na doby vrchního, že vám přinesl jiné jídlo, že polévka je vlažná, řízek tuhý a že pivo nemá pěnu! Hned vám bude líp!
Kuchařské celebrity? To je trend dnešní doby, říká Pavel Maurer

Kdo se vám vybaví, když se řekne celebrita? Někdo z umělců, sportovců nebo třeba kuchařů? Pavel Maurer se zamýšlí nad tím, proč právě mezi takzvané VIP v posledních letech pronikla i řada kuchařů.
Existují však ještě rafinovanější způsoby jak dát najevo obsluhujícímu personálu, že jsou to „nuly“, které vás vůbec nezajímají. Třeba jen to, že se na ně nikdy ani nepodíváte, že jim nikdy za nic nepoděkujete, že když vám dávají jídlo na stůl, nesnažíte se ani o milimetr zaklonit, abyste jim to trošku usnadnili.
Existují stovky způsobů jak naštvat personál, jak jej potupit a využít své převahy. Oni totiž s vámi dost dobře nemohou jít do sporu. Oni jsou placeni za to, že vám poskytují servis. Ale ne za to, že vám nabízejí servilitu. Ta je urážlivá, myslím, pro všechny zúčastněné strany.
Hrdý, sebevědomý číšník, který mi pyšně odrecituje meníčko, doporučí víno a vzdá čest svému stavu – tak ten má u mě „za jedna“ a navíc si většinou odnese slušné spropitné. Zaslouží si jej. Zatímco příliš familiární, příliš chladná nebo příliš vtipná obsluha – to není žádoucí.
Jak nejlépe navnadit na restaurační menu? Dobrá rada, vyšší spropitné, radí Pavel Maurer

Guláš si dnes nedávejte, ten je připálený. To nám obsluha v restauraci asi nepřizná. Naopak, nejčastěji slyšíme, že ať si v daném podniku dáme cokoliv, rozhodně neuděláme chybu. Takové doporučení ale výběr jídla vůbec neusnadní a ani nenaladí chuťové pohárky.
Není třeba ji urážet, obsluhující personál, to jsou často lidé, kteří o gastronomii moc nevědí, nemají vzdělání v oboru, je to jejich brigáda, záskok či práce z nouze. O to víc by však měli být milí, pozorní a snaživí. I když se jejich neprofesionalita velmi rychle pozná, normální host to rád přehlédne, pokud cítí snahu, srdečnost a slušnost.
Host, který chce dělat potíže a urážet obsluhu, ten si hůl vždy docela snadno najde. Bohužel tyhle bitvy nemají vítěze. Nakonec jsou naštvaní úplně všichni a celý oběd nebo večeře jsou v háji, žaludeční vředy pučí a nervy jsou na pochodu. Pro tohle přece do restaurace nechodíme a nikdy chodit nebudeme!
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Vím, co je strach i peklo, říká vojenský kaplan z východní Ukrajiny. Káže v ruině kostela zničené osady
-
SOCDEM a Stačilo! ‚Svědčí to o zmatenosti,‘ říká Jelínek. ‚Rádi to voličům vysvětlíme,‘ tvrdí Zaorálek
-
Češi zažili zatím nejteplejší den roku. Supertropický byl pro jih Moravy, v Lednici naměřili 35,8 stupně
-
Přichází nejrizikovější víkend roku na silnicích. Na řidiče čeká řada omezení, zesílený dozor a kolony